2026-01-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Ja okej, så varje liga i kontra sport så håller du på lagen som spelar bra..? Anser att folk överlag har något band/anknytning på något sätt till laget de håller på, och inte spelet. Känns bara inskränkt att hålla på ett lag just för spelet är bra.

du är medveten om att du sitter på ett svenskt forum? och att NHL är en amerikansk liga? NHL i sverige var som störst på 90-talet i samband med den extremt korta stint som hockeykorten hade. utöver det har NHL aldrig varit stort. 'territorium pissande' med NHL lag ter sig alltså rätt fånigt.

varför skulle det vara 'inskränkt' att tycka om och uppskatta ett lag baserat på det som levereras på isen? det är en form av underhållning i slutet av dagen. att kolla på sport på grund av 'färg på tröja' ? det om något är INSKRÄNKT
Citera
2026-01-13, 01:20
Medlem
fedorovs '91 hissas upp i taket i little caesars arena i detroit ikväll/natt. borde ha skett för längesedan. men bra att det äntligen görs.
Senast redigerad av dip 2026-01-13 kl. 01:44.
Citera
2026-01-13, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
du är medveten om att du sitter på ett svenskt forum? och att NHL är en amerikansk liga? NHL i sverige var som störst på 90-talet i samband med den extremt korta stint som hockeykorten hade. utöver det har NHL aldrig varit stort. 'territorium pissande' med NHL lag ter sig alltså rätt fånigt.

varför skulle det vara 'inskränkt' att tycka om och uppskatta ett lag baserat på det som levereras på isen? det är en form av underhållning i slutet av dagen. att kolla på sport på grund av 'färg på tröja' ? det om något är INSKRÄNKT

I synnerhet har man någon favoritspelare som banar väg för att man håller på ett lag i NHL, eller något förknippat med ett NHL lag sedan ungdomen. Och inte vet jag ifall NHL var som störst i Sverige på 90-talet, du associerar till hockeybilderna som cirkulerade bland en del ungdomar och grundar det i att NHL var störst här i Sverige där och då. Tycker mig se mer souvenirer, matchtröjor, tröjor, kepsar etc rent generellt med olika NHL lag än man gjorde för 30 år sedan. Går inte att säga rent konkret om NHL är hetare idag än 90-talet, men jag gissar mig till att nutid har fördel eftersom NHL är såpass mer lättillgängligt för allmänheten, de berör desto fler idag.

Och att återigen att hålla på ett lag bara för att de går bra känns lite barnsligt, de tror jag dom flesta kan befästa sig vid. Ungefär som småbarn när de leker på dagis och de ena laget ska alltid vara det som ligger etta i tabellen och vice versa för dom är bäst.. 😃
Citera
2026-01-13, 09:24
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Får jag fråga vad din förkärlek för just canes kommer av/från?

Rent nyfiken, eftersom de mig veterligen inte förekommer några fans här på forumet och de känns än mer generellt ovanligt att någon i vårt avlånga land håller på dessa.

Delvis så gillar jag deras allmäna stil och slags hockey. Det är något med dem jag bara gillar! Jag har även varit i North och South Carolina vilket gör att jag har något slags band till dem. Jag var dock inte i Raleigh men jag var i Charlotte och fansen var många.

Hejar du på dem?
Citera
2026-01-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag har även varit i North och South Carolina vilket gör att jag har något slags band till dem. Jag var dock inte i Raleigh men jag var i Charlotte och fansen var många.

Hejar du på dem?

Det där köper jag helhjärtat De är snarlik anda över mitt kära Leksand, man kommer upp dit på midsommar när det är 30000 pers på ett och samma ställe..
Man välfärdar dit vintertid till Tegera Arena. Att man bygger band till en ort och deras hockeylag känns genuint.

I NHL är jag relativt neutral faktiskt, känns som jag engagerar mig tillräckligt i mitt LIF, men med ett stort intresse för NHL och följer upp vad som händer därborta på daglig basis. Hade en förkärlek för Colorado när de berömda Roy, Sakic och Forsberg var på tapeten.
Citera
2026-01-13, 12:56
Medlem
Citat:
Tycker grabben skall få en chans i finrummet.

Helvete hur han lekte i VM för tre år sen när han väl fick chansen, jävligt begränsat med speltid, men han tog för sig enormt för sin ålder i ett senior VM.

Känns bara som att man "slarvar bort" denna grabb tyvärr..

Särskilt som när NHL förlorar i kvalitee. Ubgefär 1/3 av NHL truppena försvinner efter en säsong pga att b lirarna inte håller måttet. Knappt också att någon kommer ifr0n AHL och etablerar sig nuförtiden.
Citera
2026-01-13, 16:26
Medlem
Undrar hur länge Point blir borta.

Såg sannerligen inte bra ut.

https://www.nhl.com/news/tampa-bay-lightning-philadelphia-flyers-game-recap-january-12-2026
Citera
2026-01-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Mer klassiskt Rangers blir det ju inte.

Tänkte lite samma där.
Hur många fd stjärnor har de inte köpt in för att kunna ha som affishnamn och dragplåster, eller bara stjärnglans.
Lite som Detroit, fsst Detroit är lite smartare med att förstå läget.
Citera
2026-01-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM74

https://www.nhl.com/news/tampa-bay-lightning-philadelphia-flyers-game-recap-january-12-2026

Öppnar för Bedard i OS? Eller förmidligen Scheiflee då
Citera
2026-01-13, 20:03
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Den där killen McDavid. 42p på 18 matcher. Kan nog bli nåt av honom!
Mackinnon, Celebrini och din favorit Kucherov har också varit helt sjuka senaste tiden. Kan bli fyra spelare över 130 poäng.
Citera
2026-01-13, 20:08
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM74

De spelar för många matcher för tätt. De borde ha börjat säsongen ett par veckor tidigare med tanke på OS. Spelarfacket borde ha tryckt på för det.
Citera
2026-01-13, 20:47
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
I synnerhet har man någon favoritspelare som banar väg för att man håller på ett lag i NHL, eller något förknippat med ett NHL lag sedan ungdomen. Och inte vet jag ifall NHL var som störst i Sverige på 90-talet, du associerar till hockeybilderna som cirkulerade bland en del ungdomar och grundar det i att NHL var störst här i Sverige där och då. Tycker mig se mer souvenirer, matchtröjor, tröjor, kepsar etc rent generellt med olika NHL lag än man gjorde för 30 år sedan. Går inte att säga rent konkret om NHL är hetare idag än 90-talet, men jag gissar mig till att nutid har fördel eftersom NHL är såpass mer lättillgängligt för allmänheten, de berör desto fler idag.

Och att återigen att hålla på ett lag bara för att de går bra känns lite barnsligt, de tror jag dom flesta kan befästa sig vid. Ungefär som småbarn när de leker på dagis och de ena laget ska alltid vara det som ligger etta i tabellen och vice versa för dom är bäst.. 😃
Det hade varit intressant med lite statistik faktiskt. Jag undrar hur många i Sverige som såg match 7 Florida-Edmonton 2024 jämfört med finalen 1995 när hockeybilder peakade eller en klassisk final som Detroit- Pittsburgh 2008 och 2009.

Skulle jag gissa så tror jag att intresset bland barn är mycket lägre än på 90-talet. Det var brutalt under några år, även efter hockeybilderna så hängde många i. Bland vuxna så tycker man att det borde vara större nu. Samma barn har blivit vuxna och det är lättare att följa. Samtidigt så sköter inte NHL sin europa expansion, för få matcher och särskilt slutspelsmatcher på europeisk tid. Och folk saknar idrottslig allmänbildning idag. De ser bara sina trötta Premier league matcher, höjdpunkter och Premier league twitter inlägg. Det mest varierande från det de kommer är fotbollsallsvenskan och Champions league. Förr så var man nästan tvingad att kunna alla NHL stjärnor och NHL svenskar genom Svt och tv 4 sporten.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-01-13 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in