2026-01-12, 17:02
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det där är arbete och då ska de ha en anställning samt lön. Slavar avskaffades för några hundra år sedan.
Du tror att alla arbetslösa inte är arbetsföra, eller? Ska man kunna, utan anledning, uppbära bidrag årtionde efter årtionde för att man står långt från arbetsmarknaden?

Nä, ut och skotta snö med dig, slashas.
Citera
2026-01-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Du tror att alla arbetslösa inte är arbetsföra, eller? Ska man kunna, utan anledning, uppbära bidrag årtionde efter årtionde för att man står långt från arbetsmarknaden?

Nä, ut och skotta snö med dig, slashas.
Vad jag vet så är det krav att man söker jobb om man får försörjningsstöd om man inte har undantag som är godkänd. Arbete ska alltid avlönas i vanlig ordning.
Citera
2026-01-12, 18:00
Medlem
Bra ju, alldeles för många som kallar ett vanligt jobb för slaveri här.
Citera
2026-01-12, 19:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bra ju, alldeles för många som kallar ett vanligt jobb för slaveri här.

Den avgörande skillnaden är ju huruvida personen får lön för arbetet eller inte.
Citera
2026-01-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Absolut. Och just det med makgalna psykopater kommer bli ett problem när soc får rätt att neka stöd i allt större grad. Att det påverkar Ahmed bryr jag mig inte ett dugg om. Det är ju bara bra.

Men det kommer slå hårt mot utsatta människor som inte har något annat val än att leva på försörjningsstöd.

lol, ja vi kommer få se mer hjältar som sankt rickard i örebro!
Blir nog även många arbetsgivare som kommer råka illa ut på olika sätt, kanske börjar den fina villan brinna mitt i natten när den fine och hens råttor ligger och sover?
Citera
2026-01-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Tror vi kommer se sorgliga fall med fysiskt eller psykiskt sjuka som egentligen borde ha sjukersättning, men nekats det och därmed har socialbidrag, som nu kommer begå självmord.
Ja tyvärr lär det bli så ! Politikerna kommer stå där och säga att det var inte meningen att det skulle bli på det sättet och samtitigt skylla på varandra det var sossarnas fel och vice versa
Citera
2026-01-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den avgörande skillnaden är ju huruvida personen får lön för arbetet eller inte.
Snarare om vederbörande gör något matnyttigt eller mest drar benen efter sig. Dessutom får de ju redan ”lön”(socbudraget), som många dessutom fått länge utan att göra ett handtag.
Citera
2026-01-13, 01:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Snarare om vederbörande gör något matnyttigt eller mest drar benen efter sig. Dessutom får de ju redan ”lön”(socbudraget), som många dessutom fått länge utan att göra ett handtag.

Om dom jobbar så ska dom ju ha en riktig lön, inte försörjningsstöd.
Citera
2026-01-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om dom jobbar så ska dom ju ha en riktig lön, inte försörjningsstöd.
Men lägg av, som sagt är det aktivitetsplikt, inte jobbplikt det är frågan om, och för det andra vet både du och jag att de flesta som går på soc knappast skulle ”jobba” så att det motsvarar en vanlig arbetare ändå. Och för det tredje har dessa i de flesta fall redan fått betalt utan att göra något rätt länge.
Ni som lever på skattemedel har som vanligt inte minsta respekt för hur de tillkommer, och de som tjänar ihop dem. Det är bara allt åt alla hela tiden, tänk LITE, pengar växer inte på magiska buskar.
Citera
2026-01-13, 08:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Men lägg av, som sagt är det aktivitetsplikt, inte jobbplikt det är frågan om, och för det andra vet både du och jag att de flesta som går på soc knappast skulle ”jobba” så att det motsvarar en vanlig arbetare ändå. Och för det tredje har dessa i de flesta fall redan fått betalt utan att göra något rätt länge.
Ni som lever på skattemedel har som vanligt inte minsta respekt för hur de tillkommer, och de som tjänar ihop dem. Det är bara allt åt alla hela tiden, tänk LITE, pengar växer inte på magiska buskar.
Då så. Om det inte är jobbplikt så kanske det inte är jobb som vi bör sättas på att göra. Resten av din halmgubbe tänker jag inte bemöta då det bara är dina fantasier.
Citera
2026-01-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Då så. Om det inte är jobbplikt så kanske det inte är jobb som vi bör sättas på att göra. Resten av din halmgubbe tänker jag inte bemöta då det bara är dina fantasier.
Det heter ju aktivitetsplikt. Det inser vem som helst att det inte är att likställa med vanliga jobb.
Citera
2026-01-13, 08:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det heter ju aktivitetsplikt. Det inser vem som helst att det inte är att likställa med vanliga jobb.
Den här tråden innehåller ganska många exempel på folk som gör just det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in