Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Man kan inte anklaga ICE för denna ökning av attacker med fordon mot dom, man kan bara anklaga kvinnorna som planerat detta.
Får väl hoppas att denna "bitch" får en rättvis utredning.
Operation Midway Blitz Chicago.
En kvinna skjuts i en bil, överlevde och ställdes inför federalt åtal.
Hon anklagades för att ha rammat en tull- och gränsskyddsagent i Chicago innan han sköt henne flera gånger.
Skott som DHS kallade "defensiva".
DHS hänvisade till henne och medpassageraren som "inhemska terrorister" och hävdade att Martinez var beväpnad med ett halvautomatiskt vapen, även om hon aldrig åtalades för några vapenbrott.
Det fanns inga.
Dessa "inhemska terrorister" hade "överfallit" gränspatrullens fordon på Chicagos gator enligt DHS inlägg.
För att "aggressivt och oberäkneligt" ha förföljt CBP-agenten Charles Exum och kört på hans bil den 4 oktober under protester mot Trump-administrationens invandringsåtgärder i staden.
Martinez advokat beskrev i rätten att bodycam från händelsen visade en agent som bar ett automatgevär och sa "Gör något skit" före skjutningen.
Efter skjutningen avslöjade sms från gränspatrullagenten som sköt Martinez att han skröt om skjutningen till andra och i ett meddelande uppgav att han hade ”skjutit 5 skott och hon hade 7 hål. Skriv ner det, grabbar.”
Senare tillade han ”Coolt. Jag är redo för en till omgång 'knulla runt och ta reda på det'” och sedan ”Sött. Mina 15 minuter av berömmelse. Lmao.”
https://news.wttw.com/2025/11/20/feds-dismiss-charges-against-woman-shot-border-patrol-agent-brighton-park
Domarens beslut kom bara timmar efter att federala åklagare lämnat in sin begäran.
Åtalet ogillades.
"I slutändan, när allt utvärderades, fanns det en fastställelse att det fanns allvarliga ifrågasättningar kring polisernas berättelser",
"Förhören i fallet omfattade diskussioner om vad regeringen gjorde med Exums bil efter kollisionen."
FBI tillät agenten att köra det mer än 1600 kilometer till hans hemstat Maine, där bilen kan ha reparerats.
Den behövde bevaras i exakt samma skick som det var i efter kollisionen.
”Jag är en överlevare”, sa Martinez. ”Jag vill inte minnas den dagen. Man ligger där på natten och tänker bara på det, typ ’vad kommer att hända?’ Det är verkligen känslosamt för mig.”
https://edition.cnn.com/2025/11/21/us/marimar-martinez-shooting-case-what-we-know