2026-01-13, 01:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Sant. Ingen kritiserade usa och deras ändlösa drönarattacker på Obamas tid

Nej inte särskilt mycket i denna forumdel. Om du nu var här under den tiden.
Citera
2026-01-13, 01:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är inget brott att stå framför en bil, bara emot hur poliser tränas att göra. Alltså inkompetent.

Skrika "Fucking Bitch", tränar ICE även på det?

Nej man kör inte på folk som en "demonstration" och det finns inga exempel på det. Däremot kan man få panik om det kommer en man rakt framför dig och viftar med sin pistol och mobilfilmar och då kör man iväg.

Prova att lägga lite ansvar på ICE som är utbildad för dessa situationer så ser du att du tänker helt fel.

En privatperson kan få panik och göra dumma saker. En ICE-man ska inte få panik.

Brukar du alltid vara på polisens sida mot trebarnsmammor?

Åh, nej, han kallade en fucking bitch som precis kört på honom för fucking bitch.
Citera
2026-01-13, 02:38
Avstängd
Ställ din bil på tvären på en väg i riket oavsett 30 eller 100 väg precis som hon gjorde och vinkade bilar och se vad våran polis kommer göra med dig tror du vet allt detta men spelar extremt dum....

För det andra var hon arresterad (detained) betyder att du inte får lämna platsen....på svar på din fråga

Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Det har hon inte gjort heller, vad gäller obstrueringen.
(ICE och andra bilister kunde köra förbi med sina bilar.)

Det hon har gjort är att köra iväg med sin bil, på ett sätt som den federala agenten ansåg vara livshotande. Det återstår för utredningen och eventuell domstol att ta reda på hurvida ICE-agentens agerande kan anses rimligt under den rådande situationen.

Kvinnans rättsliga status är för mig okänd. Är hon arresterad?
Är hon beordrad att stanna på ett lagligt vis?
Senast redigerad av David1982 2026-01-13 kl. 02:45.
Citera
2026-01-13, 03:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag tolkar det som ett likgiltighetsuppsåt. Hon var medveten om att det stod en agent framför bilen, men hon sket i det.
Det fanns ingen avsikt att döda agenten, men hon var likgiltig inför att det kunde ske.

Bilens hastighet var 5 km/h. Det här är patetiskt.
Citera
2026-01-13, 03:23
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Ställ din bil på tvären på en väg i riket oavsett 30 eller 100 väg precis som hon gjorde och vinkade bilar och se vad våran polis kommer göra med dig tror du vet allt detta men spelar extremt dum....
Ja, de skulle antagligen skjuta mig i huvudet
Citera
2026-01-13, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej.

Åsikter som grundar sig i fakta och logik är korrekta, andras åsikter baserade på känslor är däremot felaktiga i mångt och mycket, undantag finns.

Om man påstår sig vara någon som vill ha ett ordnat samhälle med demokrati och lagrum, och samtidigt ger passivt eller aktivt stöd till människor som försöker motverka detta baserat på egna känsloyttringar, så är man fel ute.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är intressant. Jag tror att du har fundamentalt fel. En demokrati måste ha rum också för civil olydnad och protester som går ut över lag och ordning som den som för tillfället har makten definierat. Detta har en viktig roll i att hålla demokratin vital och få igenom förändringar som den demokratiskt valda men representativa makten aldrig på egen hand skulle släppa igenom utan att det fanns både folkligt motstånd och motstånd från olika särintressen.

Inte minst USA: s politiska historia innehåller många exempel på det.

Sedan är det en bra fråga hur långt dessa protester får gå i form av våld. I det stora hela är den här typen av händelser där någon protesterande eller representant för makten råkar illa ut i en konfrontation oundvikliga i en demokrati, men antal händelser bör förstås samtidigt minimeras och undersökas noga av lagen så opartiskt och logiskt som möjligt.

Samhället kan inte fungera om samhället inte upprätthåller de lagar som folket har valt. Om rättsväsendet inte agerar med kraft för att lagföra och stoppa lagbrott fyller lagarna ingen funktion och kan då lika gärna avskaffas, och då har vi total anarki.

I en demokrati ska man istället ställa politiker till svars och kräva andra lagar om man inte gillar de som finns. Man ska kräva bättre politik. För det krävs mycket stark yttrandefrihet så debatt kan föras och opinion bildas men just detta motverkas inom EU och även inom Demokraterna i USA. De kämpar för censur av allt de klassar som "misinformation" vilket är detsamma som allt de själva inte står för.

Har man inte demokrati, som t.ex. Iran, då kan man inte bilda opinion och rösta fram andra politiker och då krävs olydnad och lagbrott. Man måste ta makten med våld eller hot om våld. Det har alltid varit så, det är den starkes makt som gäller. Men då blir en oundviklig följd att man måste riskera konsekvenserna av att gå emot nuvarande makthavare, om man inte är starkare blir man nedslagen och dödad.

Ytterligare en variant är att i tysthet bryta mot lagar man inte gillar, men då gör man det för att man själv inte vill drabbas av lagar man inte gillar och har som mål att ingen ska upptäcka ens lagbrott. T.ex. om man inte gillar höga skatter på kapital kan man för ut pengar till ett land som inte rapporterar till Sverige, eller som jag helt enkelt flytta till ett land som har skattelagar som jag gillar.

Så nej, jag håller inte alls med dig om att samhället ska acceptera att grupper av människor bryter mot lagar. Samhället ska gripa och lagföra dessa individer. Gör de motstånd vid gripande ska våld användas så att gripandet kan utföras. Gör brottslingen motstånd krävs mer våld.
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-01-13 kl. 04:05.
Citera
2026-01-13, 04:08
Avstängd
ja om du använder ditt fordon som ett vapen och gör som polisen uppfattar det så, finns det en risk ja...men du sa att hon inte bröt lagen för hon "vinkade" fram bilar....ja det spelar ingen roll om bilar passeras ...du får ändå inte parkera din bil på tvären så försök inte gulla bort det faktum att hon fortfarande gjorde ett lagbrott och skulle gripas för det ...sen att hon blev skjuten var när den korkade kossan (förlåt till alla riktiga kossor) gjorde motstånd från att bli gripen och köra iväg..

Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Ja, de skulle antagligen skjuta mig i huvudet
Citera
2026-01-13, 04:33
Avstängd
Tar man Renee att hon ställde bilen tvärsöver vägen är en hänvisning till fara, ICE agenter har haft 66st fordons attacker mot sig enbart under 2025, dvs 5.5 st varje månad på så sätt finns inget fel att man stanna vid Renees bil och gå ut o checka vad det handlar om.

Genom att attacker med fordon ökat så enormt är det ett självklart hot kvinnorna utgjorde samt avsikten o parkera på det sättet gick inte undgå att den även var riktad mot just ICE, kvinnan som gick utanför uppträdde mycket märkligt med sina svordomar o glåpord, hon både utstråla och visa verbalt att avsikterna inte var goda.

Man kan förstå att Jonathan var alert på vad som kunde hända.

Man kan inte anklaga ICE för denna ökning av attacker med fordon mot dom, man kan bara anklaga kvinnorna som planerat detta.
Senast redigerad av hjorten16 2026-01-13 kl. 04:41.
Citera
2026-01-13, 04:52
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jo, hjulen är riktade mot honom när hon gasar. De är riktade något åt vänster. Det spelar ingen roll att hon lägger om ratten till höger, hjulen är inte vridna åt höger när hon gasar.

Direkt efter att hon gasar drar han upp pistolen.

Han måste alltså utgå ifrån fakta, att hjulen var riktade mot honom när hon började gasa.

Du har aldrig kört en bil. Hur länge är hjulen vridna rakt fram? Hon lägger hela tiden om ratten, vilket tydligt syns på hans video. Han såg att hon la om ratten för att svänga och åka därifrån, inte för att köra på honom. Och varför siktar han på henne i en sekund innan han skjuter? När han dessutom står på sidan av bilen redan? Det var en avrättning och ni är helt efterblivna som försvarar honom.
Citera
2026-01-13, 05:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man kan inte anklaga ICE för denna ökning av attacker med fordon mot dom, man kan bara anklaga kvinnorna som planerat detta.
Får väl hoppas att denna "bitch" får en rättvis utredning.

Operation Midway Blitz Chicago.

En kvinna skjuts i en bil, överlevde och ställdes inför federalt åtal.
Hon anklagades för att ha rammat en tull- och gränsskyddsagent i Chicago innan han sköt henne flera gånger.
Skott som DHS kallade "defensiva".

DHS hänvisade till henne och medpassageraren som "inhemska terrorister" och hävdade att Martinez var beväpnad med ett halvautomatiskt vapen, även om hon aldrig åtalades för några vapenbrott.
Det fanns inga.

Dessa "inhemska terrorister" hade "överfallit" gränspatrullens fordon på Chicagos gator enligt DHS inlägg.

För att "aggressivt och oberäkneligt" ha förföljt CBP-agenten Charles Exum och kört på hans bil den 4 oktober under protester mot Trump-administrationens invandringsåtgärder i staden.

Martinez advokat beskrev i rätten att bodycam från händelsen visade en agent som bar ett automatgevär och sa "Gör något skit" före skjutningen.

Efter skjutningen avslöjade sms från gränspatrullagenten som sköt Martinez att han skröt om skjutningen till andra och i ett meddelande uppgav att han hade ”skjutit 5 skott och hon hade 7 hål. Skriv ner det, grabbar.”

Senare tillade han ”Coolt. Jag är redo för en till omgång 'knulla runt och ta reda på det'” och sedan ”Sött. Mina 15 minuter av berömmelse. Lmao.”
https://news.wttw.com/2025/11/20/feds-dismiss-charges-against-woman-shot-border-patrol-agent-brighton-park

Domarens beslut kom bara timmar efter att federala åklagare lämnat in sin begäran.
Åtalet ogillades.

"I slutändan, när allt utvärderades, fanns det en fastställelse att det fanns allvarliga ifrågasättningar kring polisernas berättelser",

"Förhören i fallet omfattade diskussioner om vad regeringen gjorde med Exums bil efter kollisionen."
FBI tillät agenten att köra det mer än 1600 kilometer till hans hemstat Maine, där bilen kan ha reparerats.
Den behövde bevaras i exakt samma skick som det var i efter kollisionen.

”Jag är en överlevare”, sa Martinez. ”Jag vill inte minnas den dagen. Man ligger där på natten och tänker bara på det, typ ’vad kommer att hända?’ Det är verkligen känslosamt för mig.”
https://edition.cnn.com/2025/11/21/us/marimar-martinez-shooting-case-what-we-know
Senast redigerad av develi 2026-01-13 kl. 05:27.
Citera
2026-01-13, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Du har aldrig kört en bil. Hur länge är hjulen vridna rakt fram? Hon lägger hela tiden om ratten, vilket tydligt syns på hans video. Han såg att hon la om ratten för att svänga och åka därifrån, inte för att köra på honom. Och varför siktar han på henne i en sekund innan han skjuter? När han dessutom står på sidan av bilen redan? Det var en avrättning och ni är helt efterblivna som försvarar honom.

Hon körde rakt emot honom och träffade honom.
Det är fakta, se video i min signatur.

Hon ville ha bråk och det fick hon, mission accomplished.
Citera
2026-01-13, 05:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Får väl hoppas att denna "bitch" får en rättvis utredning.

Operation Midway Blitz Chicago.

En kvinna skjuts i en bil, överlevde och ställdes inför federalt åtal.
Hon anklagades för att ha rammat en tull- och gränsskyddsagent i Chicago innan han sköt henne flera gånger.
Skott som DHS kallade "defensiva".

DHS hänvisade till henne och medpassageraren som "inhemska terrorister" och hävdade att Martinez var beväpnad med ett halvautomatiskt vapen, även om hon aldrig åtalades för några vapenbrott.
Det fanns inga.

Dessa "inhemska terrorister" hade "överfallit" gränspatrullens fordon på Chicagos gator enligt DHS inlägg.

För att "aggressivt och oberäkneligt" ha förföljt CBP-agenten Charles Exum och kört på hans bil den 4 oktober under protester mot Trump-administrationens invandringsåtgärder i staden.

Martinez advokat beskrev i rätten att bodycam från händelsen visade en agent som bar ett automatgevär och sa "Gör något skit" före skjutningen.

Efter skjutningen avslöjade sms från gränspatrullagenten som sköt Martinez att han skröt om skjutningen till andra och i ett meddelande uppgav att han hade ”skjutit 5 skott och hon hade 7 hål. Skriv ner det, grabbar.”

Senare tillade han ”Coolt. Jag är redo för en till omgång 'knulla runt och ta reda på det'” och sedan ”Sött. Mina 15 minuter av berömmelse. Lmao.”
https://news.wttw.com/2025/11/20/feds-dismiss-charges-against-woman-shot-border-patrol-agent-brighton-park

Domarens beslut kom bara timmar efter att federala åklagare lämnat in sin begäran.
Åtalet ogillades.

"I slutändan, när allt utvärderades, fanns det en fastställelse att det fanns allvarliga ifrågasättningar kring polisernas berättelser",

"Förhören i fallet omfattade diskussioner om vad regeringen gjorde med Exums bil efter kollisionen."
FBI tillät agenten att köra det mer än 1600 kilometer till hans hemstat Maine, där bilen kan ha reparerats.
Den behövde bevaras i exakt samma skick som det var i efter kollisionen.

”Jag är en överlevare”, sa Martinez. ”Jag vill inte minnas den dagen. Man ligger där på natten och tänker bara på det, typ ’vad kommer att hända?’ Det är verkligen känslosamt för mig.”
https://edition.cnn.com/2025/11/21/us/marimar-martinez-shooting-case-what-we-know
Ja räkna kunde dom inte en kvinna har 3 användbara hål plus 5 extra är 8 hål totalt.

Vad jag tror är Usa är för stort land för att det ska utgöra någon större betydelse om det blir åtal eller inte, poängen nu verkar vara o lägga på locket direkt, sedan vad ev domen flera månader efter bli är den knappt någon som bryr sig över, det har hänt för mycket efter det, landet är som sagt stort händelserik.

Skulle han mot all förmodan bli dömd för något kommer ICE ändå o fortsätta, man bryr sig helt enkelt inte om någon person hit o dit, det finns alltid nya som är villiga o ta hans plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in