Bedrövligt. Hon har väl tävlat mot Finland i Finnkampen? Nu ska hon alltså tävla mot Sverige i fortsättningen. Ett jättesvek, så klart. Mot landslagskamrater, klubbkamrater, tränare, förbund, ja, alla svenskar som stöttat henne i karriären.
"Mina juniorår löpte jag för Sverige, nu vill jag nå framgångar för Finland", säger hon. Precis, Nora - Sverige gjorde dig till den du är och nu vänder du oss ryggen och låter ett annat land skörda frukterna av det i stället.
Vad är det för fel på vissa unga idrottare i dag? Samma sak inom fotbollen, får man inte en plats i A-landslaget som 19-åring surar man som en trotsig barnunge och erbjuder ett annat land sina tjänster i stället, och väljer det som lovar (och betalar) mest. Det finns ingen heder alls.
Citat:
Svenska sprintern vill byta land
Sveriges näst bästa 200-meterslöpare, Nora Lindahl, vill byta till Finland.
-Mina juniorår löpte jag för Sverige, nu vill jag nå framgångar för Finland, säger hon.
Lindahls mamma är från Sverige och pappa från Finland. Det finska förbundet har varit i kontakt med Sveriges friidrottsförbund och nu har en ansökan skickats in till det internationella förbundet (WA).
Nu väntar det finska förbundet och Lindahl på att ansökan ska behandlas av WA:s utskott som tar hand om övergångar.
(SVT Text)