2026-01-12, 21:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Bedrövligt. Hon har väl tävlat mot Finland i Finnkampen? Nu ska hon alltså tävla mot Sverige i fortsättningen. Ett jättesvek, så klart. Mot landslagskamrater, klubbkamrater, tränare, förbund, ja, alla svenskar som stöttat henne i karriären.

"Mina juniorår löpte jag för Sverige, nu vill jag nå framgångar för Finland", säger hon. Precis, Nora - Sverige gjorde dig till den du är och nu vänder du oss ryggen och låter ett annat land skörda frukterna av det i stället.

Vad är det för fel på vissa unga idrottare i dag? Samma sak inom fotbollen, får man inte en plats i A-landslaget som 19-åring surar man som en trotsig barnunge och erbjuder ett annat land sina tjänster i stället, och väljer det som lovar (och betalar) mest. Det finns ingen heder alls.

Citat:
Svenska sprintern vill byta land

Sveriges näst bästa 200-meterslöpare, Nora Lindahl, vill byta till Finland.
-Mina juniorår löpte jag för Sverige, nu vill jag nå framgångar för Finland, säger hon.

Lindahls mamma är från Sverige och pappa från Finland. Det finska förbundet har varit i kontakt med Sveriges friidrottsförbund och nu har en ansökan skickats in till det internationella förbundet (WA).

Nu väntar det finska förbundet och Lindahl på att ansökan ska behandlas av WA:s utskott som tar hand om övergångar.
(SVT Text)
Citera
2026-01-12, 21:07
Medlem
FNLSs avatar
Var arga på sok istället
Citera
2026-01-12, 21:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Var arga på sok istället

Jag har många gånger framfört vad jag tycker om SOK:s uttagningsregler och hur de tillämpar dessa.

Nu är jag besviken över de val som Lindahl gör och att känslan, stoltheten och lojaliteten för den nation hon har representerat inte betyder något.
Citera
2026-01-12, 21:41
Medlem
Har Lindahl överhuvudtaget bott i Sverige, uppvuxen i Luxemburg läste jag? Tycker det verkar som en fin idé att representera båda sina föräldrars länder i OS. Oavsett tävlar man ju mest för sig själv.
Citera
2026-01-12, 21:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Har Lindahl överhuvudtaget bott i Sverige, uppvuxen i Luxemburg läste jag? Tycker det verkar som en fin idé att representera båda sina föräldrars länder i OS. Oavsett tävlar man ju mest för sig själv.

Hon bodde väl i Täby som ungdom. I Finnkampen tävlar man verkligen inte för sig själv.
Citera
2026-01-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tror det finns möjlighet att få kortad karens. Det stod så i pressmeddelandet. Hon har ju alltid varit en del av finsk friidrott.
”Alltid varit en del av finsk friidrott”. Så inte en än större del av svensk friidrott då? Hade inte sagt något om hon valt att representera Finland från början, men det här känns inte bra. När hon fått vad hon kan ta ut av svensk friidrott smiter hon iväg. Undrar vad Finländska friidrottsförbundet har lockat över henne med?
Citera
2026-01-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hon bodde väl i Täby som ungdom. I Finnkampen tävlar man verkligen inte för sig själv.
Finnkampen är en tävling om året, kanske Sverige helt enkelt kan ko-handla och lägga ned krav på karens med att Lindahl inte medverkar i Finnkampen något mera.
Citera
2026-01-12, 22:21
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
”Alltid varit en del av finsk friidrott”. Så inte en än större del av svensk friidrott då? Hade inte sagt något om hon valt att representera Finland från början, men det här känns inte bra. När hon fått vad hon kan ta ut av svensk friidrott smiter hon iväg. Undrar vad Finländska friidrottsförbundet har lockat över henne med?

Hon talar inte finska heller. Tydligen bestämde hon sig i somras:

https://www.svt.se/sport/friidrott/nora-lindahl-holl-allt-hemligt-ville-inte-ha-nagra-lackor
Citera
2026-01-12, 22:30
Medlem
katws avatar
Motstridiga uppgifter:

Citat:
– Nora har alltid varit både finsk och svensk. Så det här är ett naturligt val av henne. Visst var jag lite ledsen då hon som junior valde att representera Sverige, medger Markus Lindahl.

https://yle.fi/a/7-10091247

Citat:
Så vad sa pappa Markus när han fick reda på beskedet?

– Han blev väldigt glad men det var också han som tyckte att jag skulle välja Sverige när jag var 16.

https://www.svt.se/sport/friidrott/nora-lindahl-holl-allt-hemligt-ville-inte-ha-nagra-lackor
Citera
2026-01-12, 23:42
Medlem
absolut koffes avatar
Synd med Nora.
Nu när vi hade två kvinnliga sprinter på hög nivå - Sverige får nog aldrig ihop ett stafettlag som kan hävda sig
Citera
2026-01-12, 23:55
Moderator
Hjv9s avatar
Fan va tråkigt. Där sjönk mitt intresse för henne.

(är det inte säsongen 2026 nu?)
Citera
2026-01-13, 00:05
Medlem
ingetbranicks avatar
"Vi släpper henne direkt", säger Kajsa Bergqvist. Är det nån som är förvånad?

Det blir säkert kramar och pussar vid nästa Finnkamp också. Det hade det INTE blivit om förhållandet hade det varit det motsatta, det kan jag garantera. Aldrig att finnarna hade accepterat ett sånt svek utan vidare.

Citat:
Svenska sprintern vill byta land

Sveriges näst bästa 200-meterslöpare, Nora Lindahl, vill byta till Finland.
-Mina juniorår löpte jag för Sverige, nu vill jag nå framgångar för Finland, säger hon.

Lindahls mamma är svensk och pappa från Finland. Det finska förbundet har varit i kontakt med Sveriges friidrottsförbund och nu har en ansökan skickats in till det internationella förbundet.

-Jag blev förvånad, säger förbundskapten Kajsa Bergqvist till SVT men betonar att man inte kommer att sätta sig på tvären från svenskt håll.
-Vi släpper henne direkt, säger hon.
(SVT Text)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in