2026-01-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunist.spindeln
Vet inte äns var jag ska skriva. Jag är så trött...

Jag har ett heltidsjobb där jag alltid måste vara på plats och har till och med svårt att få komma loss för vårdmöten. Jag har nått en punkt där jag knappt orkar gå till jobbet alls. Går med tunga steg och kan knappt resa mig när jag sitter själv. Jag började jobba här hösten 2024 och uppmärksammade redan några månader in på jobbet för min chef att arbetsbördan är för hård men fick i svar att "jag kommer inte ihåg de första 3 åren när jag jobbade inom det här yrket". Jag har gått en jävla 4 år lång universitetsutbildning för detta men vill känner redan 1½ år in att det inte går längre. Vad ska man göra? Bara säga upp sig och hoppas att man får a-kassa? Försöka (antagligen för jäves) att få sjukskrivning?

Innan jag började jobba här var jag redan på svagare anti-dep och jag känner mer och mer att jag helst skulle vilja sova för evigt i en säng av jord.

Jag söker genuina svar på vad jag faktiskt skulle kunna göra och stöd. (Nej jag är inte svenska lärare jag vet att jag skriver bedrövligt, ni behöver inte kommentera det).

Tycker du höll ut länge. Känner till en nyexaminerad mattelärare på gymnasial nivå, som blev sjukskriven redan efter en månad på första jobbet.
Citera
2026-01-12, 13:54
Medlem
pn222jws avatar
I England diskuteras 4-dagarsvecka för lärare - https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/dec/08/teachers-four-day-week-england-wales-young-people
Citera
2026-01-12, 13:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
En idé är ju att gå till läkare och berätta om dina problem. Inte be om sjukskrivning, men bara säga som det är, hur du mår osv. Din arbetsgivare har ett ganska långtgående rehabiliteringsansvar, så om du har med dig läkaren så kan du förmodligen få en hel del anpassningar.
Sedan är det ju fråga om du är färdigutredd rent medicinskt. Din medicinering kan behöva justeras. Har du en tendens till utbrändhet kan du någon sorts NPF-diagnos. Du kan få samtalsstöd genom företagshälsovården osv.

Bättre att börja i den änden, än att säga upp sig eller liknande. Om arbetsgivaren tvingas säga upp dig, så har du i alla fall kortare karens på a-kassan (säger du upp dig själv har du tre månders karens).
Citera
2026-01-12, 14:09
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Jag har ett heltidsjobb där jag alltid måste vara på plats och har till och med svårt att få komma loss för vårdmöten. Jag har nått en punkt där jag knappt orkar gå till jobbet alls. Går med tunga steg och kan knappt resa mig när jag sitter själv. Jag började jobba här hösten 2024 och uppmärksammade redan några månader in på jobbet för min chef att arbetsbördan är för hård men fick i svar att "jag kommer inte ihåg de första 3 åren när jag jobbade inom det här yrket". Jag har gått en jävla 4 år lång universitetsutbildning för detta men vill känner redan 1½ år in att det inte går längre. Vad ska man göra? Bara säga upp sig och hoppas att man får a-kassa? Försöka (antagligen för jäves) att få sjukskrivning?

Innan jag började jobba här var jag redan på svagare anti-dep och jag känner mer och mer att jag helst skulle vilja sova för evigt i en säng av jord.

Jag söker genuina svar på vad jag faktiskt skulle kunna göra och stöd. (Nej jag är inte svenska lärare jag vet att jag skriver bedrövligt, ni behöver inte kommentera det).
Gör en riktig läkarundersökning, tror du har D-vitamin brist, samt kanske annat med.
Citera
2026-01-12, 14:42
Medlem
george.sthlms avatar
Min syrra är lågstadielärare.
Sedan 15 år tillbaka.
På en landsbygds skola med 95 % svenska elever.
fem minuter med cykel från jobbet.
Hon gör inte många knop, oftast hemma vid kl 15
Samma läroböcker, samma övningshäften samma material som förra året.
Jobbet går på rutin.

Alla lärartjänster är inte stressiga och krävande
Citera
2026-01-12, 14:43
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Tycker du höll ut länge. Känner till en nyexaminerad mattelärare på gymnasial nivå, som blev sjukskriven redan efter en månad på första jobbet.
Hohoho....utbildade mig akademiskt i några år....Blev brevbärare (körde Tjorven, haha).
Blev akademisk journalist, men sadlade om till gymnasielärare....Bästa 35 åren i mitt liv!!
Flyttade och kände noll personer, så jag jobbade 30% ett par år....Lite jobbigare (det var högstadiet och vi talade liksom inte samma språk)
Men 35 år var toppen!!!
Citera
2026-01-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jo har du verkligen 0 tillgångar så borde man kunna det

Soc kollar de tre senaste månadernas inkomst. Allt som är över bidragsnormen ska först räknas av. Så, nej, det tror jag inte.
Citera
2026-01-12, 15:01
Avstängd
Citat:

Det du känner är din kommunistiska ådra som inte kan appliceras till värden. Du blir trött och utbränd, andra börjar gapa på polisen och går bananas.

Börja rösta SD och ändra din världssyn, både politiskt, men även kulturellt.
Citera
2026-01-12, 15:08
Medlem
Den hyperfeminiserade, multikulturalistiska svenska skolan är en omöjlig, meningslös ekvation.

Bara att lämna det sjunkande skeppet snarast.

För att citera Scott Adams: "There´s no fixing this".
Citera
2026-01-12, 15:21
Medlem
Vi är alla utbrända. Lär dig att handskas med det. Byt jobb, att vara lärare krävs en speciell typ av personlighet. Du måste vara strikt, kunna förmedla kunskap. Inte visa att du är arg om du är det. Att vara lärare i det flesta seriösa ämnena är tufft.
Mitt tips är att byta jobb och lära dig älska jobbet. Annars arbeta 6 månader och sen försöka få läkarintyg och sjukskriven.
Citera
2026-01-12, 16:08
Medlem
jessewn372s avatar
Det är inte rätt väg att gå att sjukskrivas för att man inte trivs på jobbet, detta kommer rätt läkare att säga till TS.

Ditt råd är välmenande och säkert av omtanke, men risken för sjukskrivningsskada, passivisering, dålig ekonomi och ångest samt lång väg tillbaka är stor.

Rätt råd är att byta jobb. Nu.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag hade börjat med att prova gå till läkare och försöka få till en sjukskrivning. Det låter ju som utmattningssymptom att du inte kan resa dig upp från stolen. Om du träffar rätt läkare så tror jag nog att denne kommer se allvaret i detta.

Men du känner ju till din egna symptombild bäst själv. Tror du att denna trötthet hade försvunnit om du hade haft ett annat arbete? Dvs är den verkligen kopplad till just jobbet och bara det? Eller mår du dåligt i allmänhet?
Citera
2026-01-12, 16:17
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:

Orkar inte med ett jobb där du måste vara på plats. Du orkar Alltså inte jobba och vill bli sjukskriven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in