2026-01-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
TS du ignorerar varenda inlägg från användare som gett dig rådet att ni ska spara separat du och sonens pappa. Jag börjar ana att detta handlar om att du inte vill ha det så, då ditt ex tjänar mer än dig och på så sätt kan spara mer än vad du kan till sonen. Och att du på så sätt inte vill vara den förälder som ser "snålare" ut i din sons ögon. Kan jag ha träffat rätt här? Varför skulle du annars vara emot att ni sparar separat när ni inte lever ihop?

Så är det verkligen inte. Känner bara inte att jag måste berätta om alla detaljer i vårt upplägg för till slut har man råkat säga för mycket. Jag sparar redan separat till min son utöver det vi avtalat om. Exet är fri att spara mer till sonen om han vill det, kommer inte stoppa honom från att göra det.
Citera
2026-01-12, 17:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Skulle som sagt inte frågat på Flashback för här tror alla jag har exet i någon slags strypkoppel

Men du måste väl fatta att hans nya kvinna, som inte är någon flamma utan någon som han flyttat ihop med och ska dela ett liv med, inte vill att du ska ha något att göra med deras ekonomi? Har tanken aldrig slagit dig?
Citera
2026-01-12, 17:02
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Alltså vi har inte så tät kontakt över huvud taget. Vet inte varifrån du får det?

Skulle säga att vi hörs max två gånger under veckan man inte har sonen och då brukar det vara för en uppdatering som till exempel "jag har betalat räkningen" där den andra svarar "ok" eller att den andra frågar om ngt som är rent praktiskt typ om man glömt någon playstationkontroll eller nåt.

Jag blir mer och mer övertygad om att hålla kvar vid avtalat efter den här tråden för det kommer väldigt många tips från folk som verkar biased men från sina egna trasiga skilsmässor eller bråk med ex eller riktigt osund syn på ekonomi.

Och eftersom att du skriver att "jag" skaffat mig så mycket inflytande över mitt ex genom avtalet? Det var inte jag som föreslog det själv.

Mitt ex vill inte ändra på upplägget och inte jag heller, men jag tänkte jag kunde vara den större personen och i alla fall kolla på hur man kunde göra om någon hade idéer. Men man förstår ju att folk aldrig hört talas om ett sånt här upplägg innean. Skulle som sagt inte frågat på Flashback för här tror alla jag har exet i någon slags strypkoppel
Varför kan du inte svara på varför ni måste ha ett konto för sonens aktiviteter såsom bio och lekland?
Sparkonto köper jag rakt av, men resten sköter man ju var för sig när man har barnet hos sig.

Mitt exs nya skulle nog inte uppskatta om jag ringde mitt ex två gånger i veckan för att berätta saker som att man varit på Lekland eller bio osv. Självklart ska man kunna ha kontakt vad gäller barnets väl och ve, men ni har dragit det ett steg längre.
Citera
2026-01-12, 17:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Den nya ska ge fan i att lägga sig intet upplägg lika mycket som hon ska ge fan i att uppfostra , ta föräldrarmöten etc etc så mitt tips är att ni bestämmer själva.

Jag sitter i samma sits men mitt ex fru lägger sig i men vi var snabba att sätta ner foten , dock sparar vi olika då våra ekonomier ser olika ut jag sparar 3k per månad och hon sparar allt från 500:- till 2000:- lite skitsamma då det är till vårt gemensamma.

Sen tycker jag det är sjukt skumt ni pumpar in sparande och utgift i samma konto —- är det inte enklare köra som jag o exet gör att jag lägger ut när jag har pojken och hon när hon har sen sparar man ihop på börsen !!!
👍
Citera
2026-01-12, 17:04
Medlem
Citat:
Jag såg detta nu.. Helt bisarrt att hålla fast exet med ett sådant avtal när han har flyttat ihop med en ny kvinna.

Varför skulle det vara bisarrt? Jag har en ny sambo sedan två år och fick ett bonusbarn där genom. Men jag lägger mig inte i min nya sambos ekonomiska upplägg med hans ex utan låter dom sköta det och hedrar den överenskommelsen jag har med mitt ex om vårt biologiska barn som vi valde att skaffa tillsammans och därmed ta ansvar för både kärleksfullt och ekonomiskt tills han blir myndig

Man kan ju fråga sig varför så många i tråden är okej med att en ny sambo ska få diktera över vilka ekonomiska åtaganden någon har till sitt eget barn?
Citera
2026-01-12, 17:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Varför skulle det vara bisarrt? Jag har en ny sambo sedan två år och fick ett bonusbarn där genom. Men jag lägger mig inte i min nya sambos ekonomiska upplägg med hans ex utan låter dom sköta det och hedrar den överenskommelsen jag har med mitt ex om vårt biologiska barn som vi valde att skaffa tillsammans och därmed ta ansvar för både kärleksfullt och ekonomiskt tills han blir myndig

Man kan ju fråga sig varför så många i tråden är okej med att en ny sambo ska få diktera över vilka ekonomiska åtaganden någon har till sitt eget barn?

För att det handlar inte om några hundralappar per månad utan om närmre 2 miljoner kronor som sparats den dag han blir myndig. Det tycker jag definitivt din exmans nya partner har något att säga om (i alla fall den dagen dom får gemensam ekonomi). Missförstå mig inte, jag tycker det är jättebra att spara såpass mycket till sitt barn. Det bäddar för en god framtid. Men att ni ska göra det gemensamt när ni är separerade blir knepigt när det kommer in en ny kvinna i bilden.

Har du och din nya sambo gemensam ekonomi? Om ni har det så är det väl rättvisast att ni sparar lika mycket till både din son och din sambos barn. Håller du inte med om detta?
Citera
2026-01-12, 17:11
Medlem
Citat:
Men du måste väl fatta att hans nya kvinna, som inte är någon flamma utan någon som han flyttat ihop med och ska dela ett liv med, inte vill att du ska ha något att göra med deras ekonomi? Har tanken aldrig slagit dig?

Herregud... Jag har ingenting med deras ekonomi att göra utan det är han själv som valt detta upplägg. Jag har inte tvingat honom att ingå avtalet?? När jag skaffade mig en sambo hade han inget som helst inflytande över hur det ekonomiska skulle se ut med mitt ex.

Tycker du samma när någon blir underhållsskyldig? Att så fort man träffar en ny som har åsikter så ska man lägga sig platt?

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Varför kan du inte svara på varför ni måste ha ett konto för sonens aktiviteter såsom bio och lekland?
Sparkonto köper jag rakt av, men resten sköter man ju var för sig när man har barnet hos sig.

Mitt exs nya skulle nog inte uppskatta om jag ringde mitt ex två gånger i veckan för att berätta saker som att man varit på Lekland eller bio osv. Självklart ska man kunna ha kontakt vad gäller barnets väl och ve, men ni har dragit det ett steg längre.

Du verkar älska att missförstå med flit. Vi hörs om helt normala grejer som dom flesta som har barn hörs om ganska regelbundet.

Vi måste inte ha ett konto för sonens aktiviteter men vi har valt att ha det så för att vi blev rekommenderade det och för att det känns rättvist för båda. Tycker inte mitt ex ska betala mer för sonens basala aktiviteter än jag ska för att han tjänar mer så därför har vi ett upplägg på detta viset.
Citera
2026-01-12, 17:14
Medlem
Citat:
För att det handlar inte om några hundralappar per månad utan om närmre 2 miljoner kronor som sparats den dag han blir myndig. Det tycker jag definitivt din exmans nya partner har något att säga om (i alla fall den dagen dom får gemensam ekonomi). Missförstå mig inte, jag tycker det är jättebra att spara såpass mycket till sitt barn. Det bäddar för en god framtid. Men att ni ska göra det gemensamt när ni är separerade blir knepigt när det kommer in en ny kvinna i bilden.

Har du och din nya sambo gemensam ekonomi? Om ni har det så är det väl rättvisast att ni sparar lika mycket till både din son och din sambos barn. Håller du inte med om detta?

Varför är ett gemensamt spar knepigt när det kommer in en ny kvinna i bilden? Hur vet du att dem ens kommer ha gemensam ekonomi? Varför ska hon över huvud taget ha en åsikt om hur mycket pengar min och exets son kommer ha när han blir äldre?

Nej, jag och nya sambon har inte gemensam ekonomi. Det är inte min sak att lägga mig i hur mycket han sparar till sitt barn. Han lägger sig inte i hur mycket jag sparar till mitt. Vi har så vi klarar oss ändå
Citera
2026-01-12, 17:20
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Herregud... Jag har ingenting med deras ekonomi att göra utan det är han själv som valt detta upplägg. Jag har inte tvingat honom att ingå avtalet?? När jag skaffade mig en sambo hade han inget som helst inflytande över hur det ekonomiska skulle se ut med mitt ex.

Tycker du samma när någon blir underhållsskyldig? Att så fort man träffar en ny som har åsikter så ska man lägga sig platt?
Citat:
Varför är ett gemensamt spar knepigt när det kommer in en ny kvinna i bilden? Hur vet du att dem ens kommer ha gemensam ekonomi? Varför ska hon över huvud taget ha en åsikt om hur mycket pengar min och exets son kommer ha när han blir äldre?

Nej, jag och nya sambon har inte gemensam ekonomi. Det är inte min sak att lägga mig i hur mycket han sparar till sitt barn. Han lägger sig inte i hur mycket jag sparar till mitt. Vi har så vi klarar oss ändå

Varför vill du inte visa lite hänsyn för din exmans nya förhållande och den nya kvinnan och hålla ert sparande separat? Ni kan ju spara precis lika mycket som innan. Jag förstår att du inte vill att det ska sparas mindre till er son, är det där skon klämmer? Att du är orolig att hon kommer se till så att ditt ex sparar undan mindre till sonen?

Men jag kan tycka, varför ska du krångla till det bara för att? När det finns lösningar som är så enkla?Du vet ju inte hur hon är som kvinna. Hon kanske är jättesvartsjuk på dig och gillar inte känslan av att hon och hennes man (ditt ex) inte fattar beslut kring ekonomin tillsammans. Det kanske bara är en känsla och en principsak för henne, inte att hon faktiskt är ute efter att få ditt ex att lägga mindre pengar på sonen än han vill. Eller vad tror du?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-12 kl. 17:27.
Citera
2026-01-12, 17:25
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:

Du verkar älska att missförstå med flit. Vi hörs om helt normala grejer som dom flesta som har barn hörs om ganska regelbundet.

Vi måste inte ha ett konto för sonens aktiviteter men vi har valt att ha det så för att vi blev rekommenderade det och för att det känns rättvist för båda. Tycker inte mitt ex ska betala mer för sonens basala aktiviteter än jag ska för att han tjänar mer så därför har vi ett upplägg på detta viset.
Men då får du förklara så att jag förstår.
För jag begriper inte varför ni inte kan betala skor, bio och sånt utan att blanda n varandra eller det kombinerade spar/aktivtetskontot. Har extremt svårt att tro att någon advokat rekommenderade er ett sådant, som dessutom ska gälla tills sonen gått ut gymnasiet. Måste både mamma och pappa godkänna att sonen tar ut pengar när han är 16-17 år också?
Citera
2026-01-12, 17:30
Medlem
Hans nya låter ju fett avundsjuk. Var väl upp till henne vem hon blev tillsammans och skaffade barn med, är ju mammans och pappans ekonomi som kommer gå till barnet.

Att hennes nya man sparar och hans ex (du) sparar mer pengar till ert barn än vad hon och hennes ex kan göra ligger enbart på henne själv och hennes ex.

Känns konstigt att hon vill att han sparar mindre än 5000 om han nu har en lön på vadå, ca 80 000? Pengarna som han sparar på att inte skicka till barnet blir ju hans egna, vill hon åt dem pengarna själv eller?

I slutändan så blir det ett avvägande som ditt ex och du får ta. Om han själv anser att det sparas tillräckligt till barnen om han sänker till 3/4000kr i månaden, och att han behöver mer pengar till annat, ja då kan han ju fråga dig om du tycker samma. Så det är 100% upp till honom vad han väljer att göra helt enkelt. Hans nya kvinna kan såklart komma med förslag, men avundsjuka är fan inte ett vettigt förslag.

Ni kanske har färre utgifter för ungen numera, så en sänkning kanske är OK. Ni tjänar dock mer, då det kanske går jämt ut ändå, sparande är alltid vettigt. Ni har dock redan ett riktigt bra sparande, allt över 2000kr till ungen efter varje månad är ju helt fantastiskt, lägger ni ibland 5-8tkr till ungen per månad så kan han casha en betydande del av ett boende sen.

Se bara till så att ni investerar pengarna rätt. Automatiskt fondköp varje månad är inte så dumt, men det gör ni säkert redan.
Citera
2026-01-12, 17:30
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:

Men du och ditt ex måste betala exakt lika mycket för ett par skor till sonen?

Ingen tycker att det är fel att spara till sonen, och de allra flesta tycker att exet och hans nya får sköta sin ekonomi i fred. Men ju mer jag tänker på ert upplägg, ju fler problem framöver ser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in