2026-01-12, 16:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ts har sett till att ha ett avtal. Det känns inte som att hon släppt exet helt, hon har ordnat så att hon kan se alla aktiviteter exet och hans nya familj gör med sonen.

Hade jag varit den nya hade inte pengarna varit det stora problemet här, utan att hans ex verkar vara så involverad och styrande över hans liv.

Vi hade en jättebra separation och är kompisar, säger Ts. Jag undrar om exet håller med.

Jag såg detta nu.. Helt bisarrt att hålla fast exet med ett sådant avtal när han har flyttat ihop med en ny kvinna.
Citera
2026-01-12, 16:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Inte jättestort. Det var vår bankman som föreslog den här lösningen när vi skildes och våra respektive advokater som förhandlade fram avtalet (både för detta och för bodelningen)

Inser att Flashback kanske var ett dumt forum för denna fråga eftersom att dem flesta inte har eller kommer från bakgrunder där man har till exempel finansiell planering för barn eller "hushållsadvokater" med i en helt fredlig skilsmässa

TS du ignorerar varenda inlägg från användare som gett dig rådet att ni ska spara separat du och sonens pappa. Jag börjar ana att detta handlar om att du inte vill ha det så, då ditt ex tjänar mer än dig och på så sätt kan spara mer än vad du kan till sonen. Och att du på så sätt inte vill vara den förälder som ser "snålare" ut i din sons ögon. Kan jag ha träffat rätt här? Varför skulle du annars vara emot att ni sparar separat när ni inte lever ihop?
Citera
2026-01-12, 16:35
Medlem
Många har tipsat om att det nog är klokt att hålla isär sparande och utgifter och jag håller med. Men sen undrar jag varför småutgifter som lekland osv ska dras från ett gemensamt utgiftskonto, det vore bättre att ta det från egen kassa när sådant blir av. I ditt ex fall är det väl troligt att när det är dags att åka till leklandet får han betala för alla barnen. För om han lever ihop med en ny kvinna så bör alla barnen behandlas likadant när de är hemma hos dem. Han kan ju inte lämna de andra barnen hemma och åka på leklandet enbart med ert barn bara för att det finns en jättepott med pengar att ta av till ert barns aktiviteter.
Bättre att ni delar större "fasta" kostnader för barnomsorg, försäkring, medlemskap, osv. Lämna sedan sånt som lekland, resor, osv att skötas inom respektive familjeenhets ekonomi.

Med det sagt blir jag ändå lite oroad över hur många försöker pådyvla "bonusbarn" samma status som ett barn av sitt eget kött och blod. Det är en stor skillnad mellan ens eget barn och någon annans barn, det spelar ingen roll att man försökt sätta positiva namn som bonusbarn etcetera på det. Självklart sparar man till sitt eget biologiska barn, men antagligen inte till bonusbarnen om man nu inte har en massa pengar och det inte är ett problem. Ett undantag kan vara om bonusbarnet inte har en andra förälder och man själv i praktiken blir barnets enda mamma/pappa (då kanske det även är lämpligt att officiellt adoptera barnet).
Jag har sett flera fall där man under jättelång tid bor tillsammans med bonusbarn och alla tar hand om varandra och delar allt osv, men när separationen kommer så faller dessa bonusbarn bort. I slutändan är det bara barnens riktiga mamma och pappa som räknas, bonusföräldrar som inte längre är tillsammans med någon av dessa blir inaktuella tyvärr.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig!
Citera
2026-01-12, 16:37
Medlem
Knappast.......s avatar
Där tycker jag inte alls hon har rätt att lägga sig i. Skillnad om de hade gemensamma barn, då hade jag förstått det.
Ni gör som ni känner för.
Citera
2026-01-12, 16:37
Medlem
Feler ni gör är ju att ni lägger det på ett sparkonto. Skaffa en kapitalförsäkring i barnets namn och köp avanza zero för pengarna varje månad. Sparkonto är pengar i sjön och ingen ränta att tala om!
Citera
2026-01-12, 16:43
Medlem
Kan det vara att exet nya partner känner att de betalar två gånger för sonen?
Dels 5k till kontot.
Men sen också löpande. Om exet, sonen, nya partnen och hennes två ungar går på bio och äter middag sen.
Betalar exet då hans och sonens biobiljetter med det gemensamma kortet och partnern betalar hennes och de två sönernas biljetter med sitt kort?
Sen har de delad nota på middagen är exet betalar sin och sonens mat.
Ännu svårare blir det när maten ska inhandlas i matbutiken. Hur mycket så exet betala separat för sonens mat.
Jag tror det är där skon klämmer men nya partner vill inte framstå som snål så hon förklar det med en annan anledning.
Citera
2026-01-12, 16:44
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Käften du. Varför ska exets nya kvinna betala flera tusen i månaden till TS son? Särskilt om dom inte lägger undan lika mycket pengar till hennes 2 barn. Dagen dom får gemensam ekonomi kommer denna problematik bli ett faktum.

Den där haggan har inte med vad TS exman lägger sina pengar på att göra. Hon kan ringa sin exman om hon vill ha ett liknande upplägg för sina horungar.
Citera
2026-01-12, 16:52
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Vi tillhör nog olika samhällsklasser du och jag Avtal är normalt där jag rör mig...
Mycket möjligt.
I min samhällsklass bryr vi oss inte om milimeterrättvisa när det kommer till att betala för våra avkommor.
Citera
2026-01-12, 16:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Min exman och jag hade en väldigt bra separation och har haft ett bra samarbete sen vi skildes för fyra år sen. Vi har ett barn tillsammans som går på lågstadiet. När vi separerade tjänade vi ungefär lika mycket så vårt upplägg blev att vi skickar över 5000kr var till ett gemensamt konto varje månad och så tar man pengar därifrån för aktiviteter, kläder, och sånt.

Det som är kvar i slutet av nästa lön går in på barnets sparkonto. Oftast går det över mellan 4 och 6 tusen. (Kollade och snittsumman är 4400 kr). Vissa månader när man inte gjort så mycket har det gått in precis över 8000 kr på sparkontot, vissa sommarmånader har hela summan gått åt. Framtidsspar och ekonomisk stabilitet är något vi båda har prioriterat och var viktigt för oss när vi skildes.

Sen skilsmässan har min exman ökat sin lön med över 30000kr och jag har ökat min lön med 4000 men summan som vi för över är fortfarande samma.

Min exman har träffat en ny kvinna som har två egna barn. Dem har inga gemensamma barn. I augusti förra året flyttade dem ihop. Hon har ett helt vanligt jobb och jag gissar hon tjänar runt 45000 i månaden. I grund och botten tycker jag om henne väldigt mycket och det finns inga konflikter eller något surt mellan oss.

Hon tycker nu det är orättvist att vårt barn kan spara så mycket pengar och har sagt att hon vill att exmannen betalar mindre för vårt barn. Vi har pratat om detta alla tre så jag vet att det inte är min exman som skyller på nya kvinnan för att han egentligen vill betala mindre. Först var det för "inget barn behöver spara så mycket" och "det går ut över deras familjeekonomi".

Jag tycker i grunden inte att det är min sak att lägga mig i deras ekonomi. Men inte heller hennes att lägga sig i vårt upplägg för vårt barn. I alla fall inte så länge dem har långt över vad dem behöver för att klara sig ekonomiskt vilket dem har.

Min exman håller med mig men undrar nu om vi kan hitta någon kompromiss eftersom att detta tydligen blivit en stor konflikt i deras hem. Det har kommit fram att nya kvinnan och hennes ex inte har möjligheten att spara lika mycket till deras barn och hon tycker det blir orättvist.

Är jag självisk som tycker att vårt upplägg inte ska ändras? Är det någon som har förslag på hur en ny lösning eller ändring skulle kunna se ut?

Den nya kvinnan ska väl ge blanka fan i din exmans investeringar i hans barns framtid? Vore jag honom skulle jag ärligt talat bli förbannad på nya kvinnan. Är han nån typ av dörrmatta? Hur kan utgifterna ändrats så radikalt för att den nya kvinnan, som har en helt OK lön själv, flyttat in?
Senast redigerad av Newkie 2026-01-12 kl. 16:58.
Citera
2026-01-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ok, trodde att ni kunde kolla upp det via dragningar på kontot, men då har ni inte insyn på detaljnivå, vilket är bra.

Men det du skriver ovan gör ju att ni måste ha onödigt mycket kontakt och insyn ändå. Tror de flesta fixar det ekonomiska så att det löper på efter alla lagar och regler, men därefter köper var och en det barnet behöver utan att informera den andre föräldern. Vem som betalar "fotbollscupen" eller andra fritidsaktiviteter har man gjort upp om sedan tidigare.

Jag har varit i både din och ditt exs nya sits, det jag reagerar på är att du har skaffat dig så mycket inflytande över ditt ex. Dels med avtalet, men också genom att ständigt behöva ha kontakt med honom om småsaker som skor, bio, kalas osv.

Det är självklart jättebra att ni kan vara vänliga mot varandra och hade en smärtfri separation, men jag tror att du behöver backa lite. Sonen är 7(?) och ingen bebis längre, ni behöver inte ha så tät kontakt som ni verkar ha haft.

Var den större människa och befria ditt ex från den del av avtalet som gäller aktiviteter för sonen, och bestäm en summa som ska sparas. Skor klarar ni väl att köpa till sonen utan att informera varandra eller behöva ett separat konto för.

Alltså vi har inte så tät kontakt över huvud taget. Vet inte varifrån du får det?

Skulle säga att vi hörs max två gånger under veckan man inte har sonen och då brukar det vara för en uppdatering som till exempel "jag har betalat räkningen" där den andra svarar "ok" eller att den andra frågar om ngt som är rent praktiskt typ om man glömt någon playstationkontroll eller nåt.

Jag blir mer och mer övertygad om att hålla kvar vid avtalat efter den här tråden för det kommer väldigt många tips från folk som verkar biased men från sina egna trasiga skilsmässor eller bråk med ex eller riktigt osund syn på ekonomi.

Och eftersom att du skriver att "jag" skaffat mig så mycket inflytande över mitt ex genom avtalet? Det var inte jag som föreslog det själv.

Mitt ex vill inte ändra på upplägget och inte jag heller, men jag tänkte jag kunde vara den större personen och i alla fall kolla på hur man kunde göra om någon hade idéer. Men man förstår ju att folk aldrig hört talas om ett sånt här upplägg innean. Skulle som sagt inte frågat på Flashback för här tror alla jag har exet i någon slags strypkoppel
Citera
2026-01-12, 16:56
Medlem
Den nya ska ge fan i att lägga sig intet upplägg lika mycket som hon ska ge fan i att uppfostra , ta föräldrarmöten etc etc så mitt tips är att ni bestämmer själva.

Jag sitter i samma sits men mitt ex fru lägger sig i men vi var snabba att sätta ner foten , dock sparar vi olika då våra ekonomier ser olika ut jag sparar 3k per månad och hon sparar allt från 500:- till 2000:- lite skitsamma då det är till vårt gemensamma.

Sen tycker jag det är sjukt skumt ni pumpar in sparande och utgift i samma konto —- är det inte enklare köra som jag o exet gör att jag lägger ut när jag har pojken och hon när hon har sen sparar man ihop på börsen !!!
Senast redigerad av vetalltisverige 2026-01-12 kl. 16:58.
Citera
2026-01-12, 16:58
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Skrev det som svar till ett annat inlägg men egentligen är det rätt enkelt. Vi kom överens om detta upplägg när vi skildes och har skrivit avtal om det för att det rent objektivt är den bästa lösningen för vår son så det kommer inte förändras om inte jag godkänner det. (Detta avtal skrev vi också för att skydda honom mot såna här situationer och för att slippa hålla på med att swisha över hit och dit för olika kostnader som dyker upp)

Ibland är motstånd bra för man landar i vad man inte tycker. Har förresten aldrig ens nuddat vid att säga att jag tycker han överger vår son hahahaha

Har ni skrivit avtal så är han väl bunden till det? I alla fall moraliskt bunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in