2026-01-12, 15:59
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Skrev det som svar till ett annat inlägg men egentligen är det rätt enkelt. Vi kom överens om detta upplägg när vi skildes och har skrivit avtal om det för att det rent objektivt är den bästa lösningen för vår son så det kommer inte förändras om inte jag godkänner det. (Detta avtal skrev vi också för att skydda honom mot såna här situationer och för att slippa hålla på med att swisha över hit och dit för olika kostnader som dyker upp)

Ibland är motstånd bra för man landar i vad man inte tycker. Har förresten aldrig ens nuddat vid att säga att jag tycker han överger vår son hahahaha

Så anledningen till att du är indragen i exets relation är i själva verket att ni har ett juridiskt avtal som gör att han inte är fri att disponera sin egen inkomst som han vill, och de hade möte med dig för försöka få dig att släppa honom fri från det avtalet? Det kunde du ju ha skrivit från början tycker jag.

Det låter ju som ett typ av avtal ingen vettig människa borde ha skrivit under, men har han gjort det får han ju förstås delvis stå sitt oerhört korkade kast.
Citera
2026-01-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbhoran
Har ni redan nu rett ut hur denna stora summa ska delas ut då när det börjar bli dags? Känns som ytterligare en punkt för konflikt.

Ja, det finns "regler" för det som vi skrivit under
Citera
2026-01-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Så anledningen till att du är indragen i exets relation är i själva verket att ni har ett juridiskt avtal som gör att han inte är fri att disponera sin egen inkomst som han vill, och de hade möte med dig för försöka få dig att släppa honom fri från det avtalet? Det kunde du ju ha skrivit från början tycker jag.

Det låter ju som ett typ av avtal ingen vettig människa borde ha skrivit under, men har han gjort det får han ju förstås delvis stå sitt oerhört korkade kast.

Så kan man ju se det om man är efterbliven men det handlar ju inte om att han inte är fri att disponera sin inkomst som han vill utan om att vi tillsammans har beslutat att följa en ekonomisk plan för sonen och att sonen kostar minst 5000 kr i månaden för var och en av oss så att sonen har en ekonomiskt trygg framtid.

Nu är ju inte min exman någon låginkomsttagare utan har en lön på närmre 100000 i månaden så om vi inte hade haft det här hade vi ändå haft någon form av underhållslösning för att jämna ut våra inkomstskillnader.

Det är inte exet som tagit upp frågan utan hans nya kvinna och det har inte varit något "möte" för att jag ska "släppa honom från ett avtal". Det där är i din fantasi..
Citera
2026-01-12, 16:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Om han tjänar mycket mer än henne så är det inte hållbart med delad ekonomi. Ska han åka på resor själv t ex? Och en unge leva som om han bodde kvar med sina båda biologiska föräldrar, samtidigt som han på halvtid(?) bor med sina fattiga bonussyskon?

Då får ju exet och hans nya se till så att den nya får räkna sparande till sina biologiska barn som en löpande utgift också?

Blir skitknepigt.

Håller helt och hållet med dig. Dom lär ju förhoppningsvis snart slå ihop till gemensam ekonomi och då är det TS som får sluta lägga näsan i blöt
Citera
2026-01-12, 16:09
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ja, det finns "regler" för det som vi skrivit under
Jag får en känsla av att du har ett väldigt stort kontrollbehov.
Citera
2026-01-12, 16:09
Medlem
Citat:
Har ni ett avtal på papper så kommer ju frågan i en helt annan dager, det kunde du nämnt från början.
Hur länge gäller detta avtal?
Och varför måste ni betala på kronan exakt lika mycket för er son?!
Jag tycker som sagt att du får onödigt mycket insyn i ditt exs liv med er son och hans nya familj. Varför ska du kunna kolla upp när de går på bio eller köper en glass?

Tills han går ut gymnasiet

Vad är det för konstig tolkning hahahah? Ingen behöver rapportera till den andra vad summorna är mer än på övergripande nivå? Brukar va så att man säger "jag har köpt skor till honom", "betalade fotbollscupen" eller "tar 600 för förra veckan, han var på bio och kalas med en kompis".
Citera
2026-01-12, 16:12
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Håller helt och hållet med dig. Dom lär ju förhoppningsvis snart slå ihop till gemensam ekonomi och då är det TS som får sluta lägga näsan i blöt
Ts har sett till att ha ett avtal. Det känns inte som att hon släppt exet helt, hon har ordnat så att hon kan se alla aktiviteter exet och hans nya familj gör med sonen.

Hade jag varit den nya hade inte pengarna varit det stora problemet här, utan att hans ex verkar vara så involverad och styrande över hans liv.

Vi hade en jättebra separation och är kompisar, säger Ts. Jag undrar om exet håller med.
Citera
2026-01-12, 16:12
Medlem
Citat:
Jag får en känsla av att du har ett väldigt stort kontrollbehov.

Inte jättestort. Det var vår bankman som föreslog den här lösningen när vi skildes och våra respektive advokater som förhandlade fram avtalet (både för detta och för bodelningen)

Inser att Flashback kanske var ett dumt forum för denna fråga eftersom att dem flesta inte har eller kommer från bakgrunder där man har till exempel finansiell planering för barn eller "hushållsadvokater" med i en helt fredlig skilsmässa
Citera
2026-01-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ts har sett till att ha ett avtal. Det känns inte som att hon släppt exet helt, hon har ordnat så att hon kan se alla aktiviteter exet och hans nya familj gör med sonen.

Hade jag varit den nya hade inte pengarna varit det stora problemet här, utan att hans ex verkar vara så involverad och styrande över hans liv.

Vi hade en jättebra separation och är kompisar, säger Ts. Jag undrar om exet håller med.

Vi tillhör nog olika samhällsklasser du och jag Avtal är normalt där jag rör mig...
Citera
2026-01-12, 16:24
Medlem
One2Manys avatar
Vänta nu, din exman har ökat sin lön med 30,000, kärringen har ett "normalt" jobb där hon tjänar 45,000, och kärringen menar att 5000 går ut över deras gemensamma ekonomi?

Vad fan har människor för fel i huvudet. Sluta leva som dekadenta lyxluder istället för att gnälla om fem papp.
Citera
2026-01-12, 16:30
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Tills han går ut gymnasiet

Vad är det för konstig tolkning hahahah? Ingen behöver rapportera till den andra vad summorna är mer än på övergripande nivå? Brukar va så att man säger "jag har köpt skor till honom", "betalade fotbollscupen" eller "tar 600 för förra veckan, han var på bio och kalas med en kompis".
Ok, trodde att ni kunde kolla upp det via dragningar på kontot, men då har ni inte insyn på detaljnivå, vilket är bra.

Men det du skriver ovan gör ju att ni måste ha onödigt mycket kontakt och insyn ändå. Tror de flesta fixar det ekonomiska så att det löper på efter alla lagar och regler, men därefter köper var och en det barnet behöver utan att informera den andre föräldern. Vem som betalar "fotbollscupen" eller andra fritidsaktiviteter har man gjort upp om sedan tidigare.

Jag har varit i både din och ditt exs nya sits, det jag reagerar på är att du har skaffat dig så mycket inflytande över ditt ex. Dels med avtalet, men också genom att ständigt behöva ha kontakt med honom om småsaker som skor, bio, kalas osv.

Det är självklart jättebra att ni kan vara vänliga mot varandra och hade en smärtfri separation, men jag tror att du behöver backa lite. Sonen är 7(?) och ingen bebis längre, ni behöver inte ha så tät kontakt som ni verkar ha haft.

Var den större människa och befria ditt ex från den del av avtalet som gäller aktiviteter för sonen, och bestäm en summa som ska sparas. Skor klarar ni väl att köpa till sonen utan att informera varandra eller behöva ett separat konto för.
Citera
2026-01-12, 16:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vänta nu, din exman har ökat sin lön med 30,000, kärringen har ett "normalt" jobb där hon tjänar 45,000, och kärringen menar att 5000 går ut över deras gemensamma ekonomi?

Vad fan har människor för fel i huvudet. Sluta leva som dekadenta lyxluder istället för att gnälla om fem papp.

Käften du. Varför ska exets nya kvinna betala flera tusen i månaden till TS son? Särskilt om dom inte lägger undan lika mycket pengar till hennes 2 barn. Dagen dom får gemensam ekonomi kommer denna problematik bli ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in