Citat:
Ursprungligen postat av
sfarisk
Tills han går ut gymnasiet
Vad är det för konstig tolkning hahahah? Ingen behöver rapportera till den andra vad summorna är mer än på övergripande nivå? Brukar va så att man säger "jag har köpt skor till honom", "betalade fotbollscupen" eller "tar 600 för förra veckan, han var på bio och kalas med en kompis".
Ok, trodde att ni kunde kolla upp det via dragningar på kontot, men då har ni inte insyn på detaljnivå, vilket är bra.
Men det du skriver ovan gör ju att ni måste ha onödigt mycket kontakt och insyn ändå. Tror de flesta fixar det ekonomiska så att det löper på efter alla lagar och regler, men därefter köper var och en det barnet behöver utan att informera den andre föräldern. Vem som betalar "fotbollscupen" eller andra fritidsaktiviteter har man gjort upp om sedan tidigare.
Jag har varit i både din och ditt exs nya sits, det jag reagerar på är att du har skaffat dig så mycket inflytande över ditt ex. Dels med avtalet, men också genom att ständigt behöva ha kontakt med honom om småsaker som skor, bio, kalas osv.
Det är självklart jättebra att ni kan vara vänliga mot varandra och hade en smärtfri separation, men jag tror att du behöver backa lite. Sonen är 7(?) och ingen bebis längre, ni behöver inte ha så tät kontakt som ni verkar ha haft.
Var den större människa och befria ditt ex från den del av avtalet som gäller aktiviteter för sonen, och bestäm en summa som ska sparas. Skor klarar ni väl att köpa till sonen utan att informera varandra eller behöva ett separat konto för.