2026-01-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Min forwardsformation:

Lucas Raymond – Leo Carlsson – Jesper Bratt

William Nylander – Joel Eriksson Ek – Adrian Kempe

Filip Forsberg – Elias Pettersson – Mika Zibanejad

Elias Lindholm – Alexander Wennberg – Gabriel Landeskog

Extra: Rickard Rakell, Pontus Holmberg

Vad man kan ha i reservation i min besättning är att under turneringens gång är jag beredd att kasta ner EP40 i fjärde om prestation uteblir. Likadant med Zibanejad, om hans prestation i utematchen enbart var temporär kan Rakell ersätta honom. Hade nästan velat satt Rakell i ordinarie, istället för Elias Lindholm, eftersom Rakell är en bra målgörare i Penguins, men de känns också som att han behöver en Crosby till det, och de har vi inte råd med att sätta honom i en drömkedja, då tror jag Elias Lindholm kan göra fler mål med att vara lite mindre kräsen.
Och att Nylander inte är i första är för att försöka få någorlunda spridning på prestigen.

bratt har gjort 4p på dom senaste 10. devils går på knäna och tippas missa slutspel om dom inte får ordning på sitt spel.

carlson har gjort 9p på dom senaste 20 (men 1p på dom senaste 10)

kempe har 14p på dom senaste 20 (men 6p på dom senaste 10)

kempe har ett BETYDLIGT bättre skott än vad bratt har
Citera
2026-01-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Är Filip så lastgammal att han inte platsar i en topp 6 roll?
I övrigt håller jag nog med. Intressant att du tog med Wennberg på fjärdecentern, jag kan se Hallams plan där. Han är väl ungefär fyra i hierakin. Kanske Zibanejad kan centra också. Men så sker nog inte.
Däremot är jag osäker på Bratts plats i första. Han har väl inte varit på topp?
Tyvärr så tror jag att Landeskog är en mitten 6 spelare, som spelar i andra eller tredje femman. Frågan är ju om han klarar av tempot?

landeskog är uppe på runt ~16min per match (innan revbensskadan) i avalanche. och har lirat 1 - 2a hela säsongen (så här långt) samt spelat pp
Citera
2026-01-09, 21:00
Medlem
känns som ett frågetecken om hedman ens kommer vara hel i tid till OS. han opererade armbågen i december och är beräknad tillbaka till början av februari. så åker han så kommer han inte ha spelat hockey på typ ~3 månader

"the rasmus" känns som valet för första kedja backpar
Citera
2026-01-11, 08:57
Medlem
Citat:
Min forwardsformation:

Lucas Raymond – Leo Carlsson – Jesper Bratt

William Nylander – Joel Eriksson Ek – Adrian Kempe

Filip Forsberg – Elias Pettersson – Mika Zibanejad

Elias Lindholm – Alexander Wennberg – Gabriel Landeskog

Extra: Rickard Rakell, Pontus Holmberg

Vad man kan ha i reservation i min besättning är att under turneringens gång är jag beredd att kasta ner EP40 i fjärde om prestation uteblir. Likadant med Zibanejad, om hans prestation i utematchen enbart var temporär kan Rakell ersätta honom. Hade nästan velat satt Rakell i ordinarie, istället för Elias Lindholm, eftersom Rakell är en bra målgörare i Penguins, men de känns också som att han behöver en Crosby till det, och de har vi inte råd med att sätta honom i en drömkedja, då tror jag Elias Lindholm kan göra fler mål med att vara lite mindre kräsen.
Och att Nylander inte är i första är för att försöka få någorlunda spridning på prestigen.

Bratt är iskall. Som det är nu hade jag nog formerat kedjorna enligt följande:

Kempe - Carlsson - Nylander

Raymond - Eriksson Ek - Zibanejad

Bratt - Pettersson - Forsberg

Landeskog - Wennberg - Lindholm
Citera
2026-01-12, 09:22
Medlem
Carrocks avatar
Satt och fila lite på hur ett ev B-lag för Tre Kronor skulle kunna se ut i OS. Alltså spelare som lämnats utanför Sveriges befintliga OS-lag.

Tycker ändå det blev ett intressant lag, framför allt så är ju backsidan ändå ganska vass, Sverige kan ju faktiskt fylla en ytterligare OS-trupp med bara NHL spelare medans Finland med nöd och näppe kan fylla 1 trupp , dock så tog jag med en spelare från SHL.

Målvakter

Hildeby, Ersson, Forsberg,

Backar

Pettersson - Klingberg
Edvinsson - Sandin-Pellikka
Lindholm - Larsson
Ekholm - Andrae

Forwards

Eklund - Johansson - Burakovsky
Heineman - Backlund - Holmström
Arvidsson - Lindberg - Karlsson
Olofsson - Östlund - Zetterlund

Berggren/ Stenlund

Hur tror ni detta lag skulle stå sig mot nationer som Finland, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Tyskland?
Citera
2026-01-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Satt och fila lite på hur ett ev B-lag för Tre Kronor skulle kunna se ut i OS. Alltså spelare som lämnats utanför Sveriges befintliga OS-lag.

Tycker ändå det blev ett intressant lag, framför allt så är ju backsidan ändå ganska vass, Sverige kan ju faktiskt fylla en ytterligare OS-trupp med bara NHL spelare medans Finland med nöd och näppe kan fylla 1 trupp , dock så tog jag med en spelare från SHL.

Målvakter

Backar

Pettersson - Klingberg
Lindholm - Larsson
Ekholm - Andrae

Forwards

Berggren/ Stenlund

Hur tror ni detta lag skulle stå sig mot nationer som Finland, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Tyskland?

Slagkraftig 💪slår absolut blåbären, Finland, Schweiz, Slovakien, Tyskland. Man skulle dock stöta på patrull mot Tjeckien men de är fortfarande förlåtligt för en B trupp.
Citera
2026-01-12, 11:06
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:

Målvakter

Backar

Pettersson - Klingberg
Lindholm - Larsson
Ekholm - Andrae

Forwards

Berggren/ Stenlund

Jag gillar tankelekar, kul idé!
Jag kan inte dra alla Sveriges spelare ur huvudet, men jag tycker det där ser slagkraftigt nog ut för att pressa de mindre nationerna. Det är väl Finland och Tjeckien som blir tuffare.

Backsidan vittnar ju om hur ruskigt många bra backar vi har i NHL. Den där backsidan skulle inte göra bort sig ens mot Kanada/USA.
Citera
2026-01-12, 14:25
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Slagkraftig 💪slår absolut blåbären, Finland, Schweiz, Slovakien, Tyskland. Man skulle dock stöta på patrull mot Tjeckien men de är fortfarande förlåtligt för en B trupp.

Ja, känner ungefär som du, att det är där truppen står. Tjeckien kan bli knepiga, men fullt möjliga att slå, och Finland tar man nog. Så med andra ord placerar vi ändå detta lag strax utanför pallen med kanske Tjeckien före som fyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag gillar tankelekar, kul idé!
Jag kan inte dra alla Sveriges spelare ur huvudet, men jag tycker det där ser slagkraftigt nog ut för att pressa de mindre nationerna. Det är väl Finland och Tjeckien som blir tuffare.

Backsidan vittnar ju om hur ruskigt många bra backar vi har i NHL. Den där backsidan skulle inte göra bort sig ens mot Kanada/USA.

Helt riktigt!
Denna backsida står sig helt klart. Pettersson , Lindholm, Larsson, Ekholm är samtliga nyckelbackar men mycket speltid i respektive lag, Edvinsson formar en av ligans bästa backpar med Seider. Klingberg har börjat hitta tillbaka något till sin form, fortfarande en extremt bra back på offensivlinjen, ASP blir bara bättre och bättre. Andrae gör det faktiskt också riktigt bra i Philadelphia.

Jag ska se om jag slänger upp ett B-lag för USA och Kanada om det kan vara intressant.
Citera
2026-01-12, 15:02
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ja, känner ungefär som du, att det är där truppen står. Tjeckien kan bli knepiga, men fullt möjliga att slå, och Finland tar man nog. Så med andra ord placerar vi ändå detta lag strax utanför pallen med kanske Tjeckien före som fyra.

Helt riktigt!
Denna backsida står sig helt klart. Pettersson , Lindholm, Larsson, Ekholm är samtliga nyckelbackar men mycket speltid i respektive lag, Edvinsson formar en av ligans bästa backpar med Seider. Klingberg har börjat hitta tillbaka något till sin form, fortfarande en extremt bra back på offensivlinjen, ASP blir bara bättre och bättre. Andrae gör det faktiskt också riktigt bra i Philadelphia.

Jag ska se om jag slänger upp ett B-lag för USA och Kanada om det kan vara intressant.
Ja, jag ser gärna fler B-lag! Jag tycker sådant här är jättekul
Citera
2026-01-12, 17:40
Medlem
Citat:

Målvakter

Backar

Pettersson - Klingberg
Lindholm - Larsson
Ekholm - Andrae

Forwards

Berggren/ Stenlund

Vilken Karlsson syftar du på?

Rasmus Sandin är given i ett b-lag.

Janmark, Öhgren, Lundeström och Järnkrok är några andra starka kandidater för ett svenskt b-lag.

Ett svenskt b-lag är nog i nivå med Tjeckien och Schweiz på pappret.
Citera
2026-01-12, 18:04
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
Vilken Karlsson syftar du på?

Rasmus Sandin är given i ett b-lag.

Janmark, Öhgren, Lundeström och Järnkrok är några andra starka kandidater för ett svenskt b-lag.

Ett svenskt b-lag är nog i nivå med Tjeckien och Schweiz på pappret.

Linus Karlsson, jag beaktar och tar inte med skadade spelare.

Spelarna du tar upp fanns med men jag plockade med andra helt enkelt, de är ju defensivt inriktade spelare, och jag tycker det redan finns gott om det samtidigt som de som gick före har en betydligt bättre produktion.
Men alltså riktigt bra defensivt, Backlund, Zetterlund, Östlund, Holmström, Arvidsson och ja till och med han som blir stjärnan framåt Johansson.
Så av den anledningen kom inte dessa med.

Janmark och Järnkrok va de som jag övervägde, Öhgren och Lundeström kändes däremot inte aktuellt.

Dock! Jag ser att storebror Stenberg, Otto som ganska nyligen fått ta klivet upp i NHL gjort det riktigt imponerande. 6 poäng på 12 matcher.
Citera
2026-01-12, 18:14
Medlem
Satt och ändrade lite på mina formationer.
Inte så lätt när Carlsson, Kempe, Bratt med andra är iskalla....

Tog väck Pettersson. Jag litar helt enkelt inte på honom. Trillar 3 gånger per byte, lätt undanknuffad och det är inte san joses 3e backpar han kommer spela mot... det måste vara tyngd och snabbhet. Därför drar jag mig även från att spela för många "mjukisar" i samma kedja.

1.Forsberg - Eriksson-Ek - Nylander
2.Bratt - Carlsson - Zibanejad
3.Raymond - Wennberg - Kempe
4.Rakell - Backlund - Lindholm
Holmberg Pettersson

1.Brodin - Dahlin
2.Forsling - Karlsson
3.Ekman-larsson - Andersson
Broberg Hedman

1. Forsberg har inte kommit upp i nivå, men han spelar inte med Nylander i nashville. Han försöker på tok för mycket på egen hand, det märktes även sist han spelade i tre kronor. Men han är stor, tuff, snabb och har ett fantastiskt skott trots allt. I den här kedjan slipper han vara den som transporterar puck, det gör nyllet.
Eriksson-Ek är en retsticka, stor och snabb. Underskattat spelsinne. Här får Nylander fria tyglar. Eriksson-Ek tar hemjobbet, Nylander får leka som han vill med eventuell forsberg som avslutare och forsberg och Eriksson-Ek gräver fram puckar.

2. Inte den tuffaste kedjan. Men det omställningsspelet. Sjukt snabba vingar, Carlsson kan välja att lägga den till höger eller vänster. Tycker Bratt funkar bättre till vänster med sina fantastiska passningar. Carlsson och Zibanejad som avslutare.

3. Tycker Raymond är aningen överskattad. Inte så snabb för sin storlek. Här får han hjälp av Wennberg som är mästare på att hålla i pucken, underskattad och bra hemåt. Kempe väldigt snabb, tuff 2-vägsspelare med ett bra skott passar med 2 bra passningsspelare.

4. Landeskog är skadad. Tyvärr. Men Backlund är sjukt underskattad och stabil åt båda hållen. Rakell är som en schweizisk armekniv. Kan gröta, skjuta, passa och är snabb. Lindholm stabil 2-vägspelare bra med 2 centrar i defensiva zonen.

1. Brodin är enligt mig sveriges bästa back och en av få som kan gå man-man mot mcdavid. Dahlin är van att spela på högersidan så givet första backpar.

2. Forsling har inte haft samma säsong, inte panthers heller, som tidigare. Fortfarande tuff snabb och rörlig back. Karlsson är ett frågetecken. Han kan skina och han kan bjuda på 2 mål bakåt. Men han är högerfattad och antar att han kommer spela mycket. Forsling räddar det han missar

3. Oel är grym, sjukt underskattad efter vancouver. Tuff, pålitlig, bra passare. Andersson högerfattad. Liten men tuff, blockar mycket skott.

Hedman är skadad. Och överskattad. Hoppas Broberg får spela en del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in