2026-01-12, 12:25
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
Det finns inte en enorm konflikt "mellan våra hushåll", dem två är i konflikt med varandra om det men det betyder ju inte att dem står och skriker på varandra till vardags och det är ingen som är arg på mig.

Jag tycker int ejag har rätt att "bestämma över min exmans ekonomi". Det jag ville med tråden är att få tips på hur andra löst sånt. Tror du är fel person att ge råd här eftersom du inte verkar kunna ta in det jag skriver.

Tja, det är helt enkelt bisarrt och djupt olämpligt att de dragit in dig i sin konflikt och du borde behandla det så. Det vill säga som något du inte har att göra med och tydligt dra gränser mot att bli indragen i. Inte sitta i medlingsmöte över en konflikt i deras relation. Och det är möjligt att hon faktiskt är ett praktarsle - men jag tror det är få kvinnor som blir glada åt att idéen att deras relationsproblem ska lösas med förslag och råd från makens ex.
Citera
2026-01-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tja, det är helt enkelt bisarrt och djupt olämpligt att de dragit in dig i sin konflikt och du borde behandla det så. Det vill säga som något du inte har att göra med och tydligt dra gränser mot att bli indragen i. Inte sitta i medlingsmöte över en konflikt i deras relation. Och det är möjligt att hon faktiskt är ett praktarsle - men jag tror det är få kvinnor som blir glada åt att idéen att deras relationsproblem ska lösas med förslag och råd från makens ex.

I din hjärna är jag "indragen i en konflikt" ja och i din hjärna så försöker jag lösa deras "relationsproblem". Så ser det ju inte riktigt ut i verkligheten men tack för att du tog dig tid..
Citera
2026-01-12, 12:31
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
I din hjärna är jag "indragen i en konflikt" ja och i din hjärna så försöker jag lösa deras "relationsproblem". Så ser det ju inte riktigt ut i verkligheten men tack för att du tog dig tid..

Nä, i verkligheten är det tydligt att du verkligen inte uppskattar ifrågasättanden kring att du bestämmer över exmaken
Citera
2026-01-12, 12:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Det är den nya kvinnans revir, därför vill hon göra såhär. Jag förstår henne. Och jag förstår definitivt att hon tycker det är orättvist att dom ska spara mer till er son än till hennes 2 barn. Det rättvisa ur deras familjeperspektiv är ju att dom sparar lika mycket till alla 3 barn, alltså hennes 2 barn och eran son.

Varför ska den nya kvinnan lägga flera tusen per månad på din son? Det är förståeligt att hon hellre vill att dessa pengar sparas till resor eller annat för deras familj. Men framförallt att det som sagt sparas samma summa till alla deras 3 barn, annars blir det orättvist.

Det bästa är väl att framöver hålla ert sparande till er son separat. Dvs ni betalar hans utgifter gemensamt men sparar separat och så får var och en välja hur mycket som ska sparas. När sonen sedan blir stor så kommer han få sina sparade pengar från respektive förälder. Dvs den summa du har sparat, är den summa han får från mamma. Den summa ditt ex har sparat är den summa han får från pappa. Detta upplägg skulle befria dig från orättvisor och kanske få ditt ex att bli motiverad att spara lite mer ändå trots allt.
Citera
2026-01-12, 12:43
Medlem
Ahh klassiker , hans pengar är hans pengar dina pengar är dina pengar , nog så svårt att förstå ibland
Citera
2026-01-12, 12:48
Medlem
Sparar ni mellan år 0 och 18 år, Borde räcka till en kontantinsats till ett hus/lägenhet i Stockholm.

Bra gjort.
Citera
2026-01-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Ahh klassiker , hans pengar är hans pengar dina pengar är dina pengar , nog så svårt att förstå ibland

Nej det tror jag inte alls att det är. Det handlar ju om vilket upplägg vi ska ha för vårt gemensamma barn vilket är något man behöver komma överens om tillsammans
Citera
2026-01-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Sparar ni mellan år 0 och 18 år, Borde räcka till en kontantinsats till ett hus/lägenhet i Stockholm.

Bra gjort.

Tack.. Vi har prioriterat gemensamt spar till sonen just för framtidens skull. Plus att det är bättre att spara när man vet att man har pengar. Om ett år kan vi båda vara arbetslösa och då kanske man inte kan spara alls.
Citera
2026-01-12, 13:33
Medlem
Kanske skapa konto som heter 'lägenhetsinsats' där det ligger X00.000, ett konto som heter 'första bil bidrag' mer X0.000, ett konto som heter grattis på 18års dagen-nöje med 5000 ✌️😄 räcker nog så
Citera
2026-01-12, 13:36
Medlem
Facades avatar
Skönt att ni har haft det så bra även under en tuff tid, det kommer garanterat spegla sig på erat barn som förhoppningsvis kommer ha en bra framtid efter en bra uppväxt.
Tråkigt att nya sambon till din exman inte kan acceptera ett gediget barns-sparande men samtidigt så är det tyvärr upp till din ex man att säga att det är som det är.
Det har fungerat i 4 år nu och är uppenbarligen ingen stress i någon av era ekonomier och ni är nöjda med det så varför skall ni egentligen ändra på ett vinnande koncept?
Det blir dock svårt att få henne att förstå det eftersom om din exman tar din sida blir det strul hemma och tar han hennes sida blir det strul med dig.
Mycket knepig situation minst sagt.
Antagligen så kan det vara saker som hon inte säger exempelvis att hon är avundsjuk på att erat barn har ett gediget bankkonto medans hennes barn har 0kr i sina namn, vilket brukar vara fallet. Och känsla av nederlag blir snabbt känsla av orättvisa som blir svartsjuka så jag tror faktiskt hon är svartsjuk på er, att ni har tagit er framåt så långt för erat barn och hon har inte gjort någonting sådant för sina.
Citera
2026-01-12, 13:37
Medlem
Avundsjuk? Hon är uppenbarligen sosse. Livet är inte rättvist.

Stå på dig, dessutom har ni ju hållit på några år på samma summa nu. Med inflationen vi har är det nog dags att öka istället för att sänka den månatliga summan.
Citera
2026-01-12, 13:39
Medlem
Citat:
Tack.. Vi har prioriterat gemensamt spar till sonen just för framtidens skull. Plus att det är bättre att spara när man vet att man har pengar. Om ett år kan vi båda vara arbetslösa och då kanske man inte kan spara alls.

Hade sparat det i eget namn.

Möjligen barnens körkortspengar/bilpeng i deras namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in