Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,21%
1128 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,75%
209 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,58%
100 röster
Vet ej/Annat
5,46%
83 röster
2026-01-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Varför kom inte ryssland eller kina till undsättning under 12-dagars-kriget?
SÅ nej de hatar Iran och är landets fake-kompisar.

Inte för att jag varken stödjer tesen att ryssland hatar eller tycker om Iran, men faktum är att Ryssland kan välja att hjälpa Iran lika mycket som de kunde hjälpa deras allierade Assad-regim i syrien, dvs inte alls. Där fick vi svart på vitt hurpass urmerjlad den ryska ekonomin och militären faktiskt är då hela deras flyttbara militär är fast i Ukraina. Det gick såpass långt att Ryssland förlorade en av deras få baser i området i syrien, vilket man absolut inte skall ta lätt på.
Sen gissar jag personligen på att ifall ryssland haft militär över, så hade de troligen hjälpt Iran med den enkla förklaringen: Har du samma fiende som jag (USA) , så är vi vänner. Det är precis så förbundet mellan Ryssland och Kina fungerar då deras regimer är långt ifrån lika varandra. Vi såg även samma system mellan Stalin och Hitler innan Hitler satte dolken i ryggen på Stalin, i detta fallet lär det vara Xi som sätter den i Putins när han minst anar det, men det är en helt annan topic 😊
Citera
2026-01-11, 21:48
Medlem
HomoDeuss avatar
Snart är Iran kanske befriat. Och då är de 3 länder som kan hjälpas åt mot muslimska våldsverkare. USA, Iran och Israel. Dessutom så stryps stödet för både Hamas och Hizbollah vilket innebär ett fredligare mellanöstern och ett framgångsrikare och lyckligare Israel och Iran.

Men även förhoppningsvis ett avmilitariserat Gaza och Libanon så småningom. Vilket skulle vara kanon för "palestiniers" livssituation. Och på tiden! Med tiden, om de skötte sig, kunde de t.o.m kanske få själbestämmandet åter.

Mångas framtida lycka hänger på att Iraniernas dröm om befrielse från mullornas islam infrias.
Citera
2026-01-11, 21:49
Medlem
otellos avatar
Det läcker ut en del videos, jag såg precis en där det ligger hundratals bodybags längs gatorna. Regimen har tydligen anlitat legosoldater (precis som diktaturen Ryssland brukar göra). Anhöriga till dom döda faktureras tydligen $5000 för ammunition och dylikt, vilket motsvarar flera årslöner enligt vad jag kunnat läsa mig till. Riktigt vidrigt, måtte mullorna falla.
Citera
2026-01-11, 21:51
Medlem
InnesIs avatar
Jag har inte kunnat följa situationen lika mycket idag som tidigare dagar både då det kommit ut mindre info idag från Iran och för att jag inte haft tid.

Svensk media rapporterar om minst 500 döda. Källor i Iran uppger minst 5000 döda. VAd säger dessa siffror? Inte så mycket mer än att vi inte vet. Däremot har det kommut ut fler videos än tidigare dagar på regimmän som skjuter mot folk. Även videos på döda kroppar har kommit ut.

Röster innifrån Iran ger olika intryck. Har hört en person som tror att om regimen fortsätter döda så kommer protesterna att dö ut. Ett par andra röster har däremot sagt att den här gången har folket fått nog på riktigt. Vi har sett banners som säger "vi är inte rädda längre".

Det finns tecken på att videon från i morse där Khamenei uttaar sig inför en stor publik av Shiamuslimska regimtrogna är manipulerad. Troligen är bilder från långt ifrån och på publiken från något anat tillfälle medan närbilderna på Khamenei och själva talet är nyinspelat. Gissningsvis sitter Khamenei hyfsat isolerad men amn vill ge intrycket av att han rör sig bland sina anhängare.

Regimen har ibland släckt gatubelysingen för att försöka dölja demonstrationernas storlek det är därför vi ser ett hav av mobiltelefoner som folk viftar med i luften på vissa bilder för att ändå visa hur många de är.

Det sägs att Khamenei har kallat regimtrogna att starta motdemonstrationer. Har bara sett det i andrahand dock.

Rapporter fortsätter komma att vissa regimmän förbered så att de kan fly till Europa om det så krävs.

USA pratar fortfarande om intervention men inget verkar helt bestämt ännu. Khamenei säger att om USA attackerar Iran så kommer han leda en attack mot Israel. Huruvida detta är troligt med tanke på problemen att kontrollera det egna landet är oklart.

Vissa resonerar kring att utlänska attacker dröjer kan vara för att man är försiktig då man är lite rädd för narrativet om utländskt inflytande på konflikter som egentligen är inhemska. Vet inte hur korrekt det är för samtidigt har fler och fler länders styren sagt att de står med det iranska folket och mot regimen.

Edit: jag glömde skriva att Reza Pahlavi har sagt att delar av polis och militär är redo att gå över till protesternas sida. Men det skrev han igår också. Oklart hur det är med detta.

Regimen har också använt drönare för att övervaka protesterna.
Senast redigerad av InnesI 2026-01-11 kl. 22:08.
Citera
2026-01-11, 21:52
Medlem
HomoDeuss avatar
Vi kanske skulle ha lite fokus på vilka det är som hjälper iranierna med. USA och Israel. Ingen annan. Vilket är lite skämmigt.
Citera
2026-01-11, 21:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det läcker ut en del videos, jag såg precis en där det ligger hundratals bodybags längs gatorna. Regimen har tydligen anlitat legosoldater (precis som diktaturen Ryssland brukar göra). Anhöriga till dom döda faktureras tydligen $5000 för ammunition och dylikt, vilket motsvarar flera årslöner enligt vad jag kunnat läsa mig till. Riktigt vidrigt, måtte mullorna falla.
Läste att om familjerna inte löser in sina anhörigas kroppar så hamnar dom i massgravar.
Citera
2026-01-11, 21:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vi kanske skulle ha lite fokus på vilka det är som hjälper iranierna med. USA och Israel. Ingen annan. Vilket är lite skämmigt.
EU vill inte hjälpa iranska folket eftersom dom inte vill begå folkrättsbrott.
Citera
2026-01-11, 21:57
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
EU vill inte hjälpa iranska folket eftersom dom inte vill begå folkrättsbrott.

Inte om iranierna ber om hjälp och dödas av regimen.
Citera
2026-01-11, 22:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Kina inser att ett utdraget krig mellan Irán och USA kan orsaka en finanskris i Väst.
Om man verkligen vill få bort mullorna, vilket jag tycker vore bra, ska man inte sanktionera och inte attackera Iran. Det riskerar att få motsatt effekt eftersom folket i allmänhet i Iran är fientligt inställda till USAs utrikespolitik.
Se på Kuba och nu Venezuela.
Men mullorna i Iran har ingen som helst påverkan på Irans dagliga politik, utan endast på långsiktig strategi.
Man kan mycket riktigt upphäva politiska beslut som "strider mot Allah:s vilja".
Men "Allah:s vilja" är nästan alltid samma sak, som att gynna Irans allmänna intressen!
Citera
2026-01-11, 22:04
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hörde att kineserna måste börja strypa tillverkningen av bilbatterier nu pga övertillverkning och kostsamma förluster. Blir samma visa som med solpanelerna. Elbiltillverkningen ska man också dra ner på. Och bankerna börjar känna av att man inte låter banker gå i konkurs utan slår samman dom med andra. Och en ny fastighetsgigant är på fallrepet och staten kommer inte gå in o rädda korthusen.

Kan bli svettigt för Kina om dom förlorar tillgång till iransk och venezuelansk olja. Och tillgången på rysk stryps allt mer. Kina gillar ju att köpa billig sanktionerad olja.
Kinas centralkommitté och politbyrå behöver nog revidera om kommande 15:e femårsplanen (2026–2030), ha, ha
Citera
2026-01-11, 22:11
Medlem
Majoriteten i Iran är emot 1) regimen men också emot 2) USA, 3) Israel och 4) gamle shahens son, bosatt i USA.

Vi ska absolut lämna muslimerna ifred och låta dem sköta sin egen business. Jag ser inte Iran som en internationell angelägenhet, utan en intern affär som inga andra länder har med att göra.

Det är som kloka bedömare gett uttryck för. Om USA lägger sig i kommer folket att sluta upp bakom regimen!
Senast redigerad av lont 2026-01-11 kl. 22:18.
Citera
2026-01-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Kinas centralkommitté och politbyrå behöver nog revidera om kommande 15:e femårsplanen (2026–2030), ha, ha
Kan bli mycket svettigt (eller så fryser vi ) för EU när Hormuzsundet blockeras. Plus att vår vapenindustri står utan jordartsmetaller.
Det gäller att tänka i flera steg som i schack vilket kineserna klarar.
Annars blir det som med Venezuela - de attackerades för oljan och sedan ville ingen ta upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in