2026-01-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där är bara bullshit och det vet du också. Varför stod hon still mot bilen tvärs över vägen om hon hade för avsikt att köra på folk? Jag hade tagit sats minst 100 meter därifrån och siktat rakt på dem.
Det är HELT utan tvivel att hennes avsikt var att köra därifrån.

Om du går på en parkeringsyta utanför en stormarknad och en bil plötsligt backar ut från en p-ruta. Vad blir din spontana reaktion då?

A) Det måste vara en terrorist som tänker utsätta mig för ett mordförsök. Bäst jag drar pickan från hölstret och sätter tre snabba i huvudet på bitchen.

eller:

B) Föraren håller nog på att backa ut för att åka därifrån. Bäst jag flyttar på mig så jag inte blir påkörd.

Det hela finns ju på film.

Hon kör på polisen som drar sitt vapen och försvarar sig.

Säger en polis att man ska gripas så har man 1 sekund på sig att inte röra en fena.

Annars blir man minst nedbrottad, förmodligen pepparsprejad eller skjuten i benen.

Kör man med en bil så hinner man därifrån eller blir pepprad med hela magasin.
Citera
2026-01-11, 15:00
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Polisen är nog främst vana att hantera kriminella, de här kvinnorna var något helt annat.
De ville förändra världen, de var inte kriminella
Två kvinnor som först försöker sig snacka sig ur situationen, då kvinnor ofta är verbalt överlägsna
män. Poliser är inte vana vid sådant, de kopplar på de riktiga våldsmetoderna direkt.

Framförallt inte amerikanska poliser. De skjuter först och frågar sen, finns otaliga exempel på när folk falskanmält att dödligt våld pågått på en adress varpå polisen åkt dit med typ insatsstyrka och skjutit den som öppnat dörren utan att ens undersöka situationen.
Citera
2026-01-11, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost1
Finns i min mening ingenting i videorna som visar att hon hade för avsikt att köra på agenten. Hon svänger ju ratten åt höger, dvs i motsatt riktning från hans håll. Varje förnuftig person måste ju kunna se att hennes enda tanke var att smita från platsen.

Var det vårdslöst? Ja. Hade hon kunnat skada någon? Ja. Var hennes handlande brottsligt? Antagligen. Men förstår inte hur man kan rättfärdiga att hon fick en kula i huvudet. ICE-agenten var vid sidan av bilen när han sköt, skotten gjorde inte någon som helst skillnad för hans säkerhet.

Ditt språkbruk talar dock för att du låter dina åsikter styras av hat snarare än av förnuft. Lycka till i livet.

Jag håller med. Var han rädd för att bli påkörd flyttar man rimligen på sig.

Sen sköts ju första skottet genom vindrutan i nedre hörnet. Träffade antagligen inte ens föraren, eftersom ett nedåtriktat skott som går in i nedre vänstra hörnet av vindrutan knappast träffar något vitalt organ. och även om det skulle träffat effektivt innebär det ju inte att förarens ben reflexmässigt förflyttar sig från gaspedalen till bromspedalen, utan snarare tvärtom.
Skott två och tre däremot träffade kvinnan i huvudet genom sidorutan. Nödvärn my ass säger jag bara.
Citera
2026-01-11, 15:02
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Finns i min mening ingenting i videorna som visar att hon hade för avsikt att köra på agenten. Hon svänger ju ratten åt höger, dvs i motsatt riktning från hans håll. Varje förnuftig person måste ju kunna se att hennes enda tanke var att smita från platsen.

Var det vårdslöst? Ja. Hade hon kunnat skada någon? Ja. Var hennes handlande brottsligt? Antagligen. Men förstår inte hur man kan rättfärdiga att hon fick en kula i huvudet. ICE-agenten var vid sidan av bilen när han sköt, skotten gjorde inte någon som helst skillnad för hans säkerhet.

Ditt språkbruk talar dock för att du låter dina åsikter styras av hat snarare än av förnuft. Lycka till i livet.

Mycket bra inlägg, tack för det. Behövs mer sånt i tråden.
Citera
Medlem
Citat:

Hennes avsikt är ju oväsentlig.

Hon skulle ha varit helt stilla.

Istället så kör hon på ett sätt där det finns den minsta misstanke att hon kan köra på andra människor (och gör det också).

Det hela går dessutom på ett par sekunder så att ingen hinner tänka.

Livsfarligt och vårdslös.

Ett under att ingen skadades allvarligt.
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag säger inte att hon hade rätt att bete sig på det vis hon gjorde. Absolut inte, men det var fel att skjuta skallen av henna för att hon parkerat sin bil tvärs över vägen.

Då är vi ju i varje fall delvis överens. En kompromiss kan nås!

Jag kan absolut diskutera huruvida skjutvapen skulle ha behövt användas i det aktuella fallet, oavsett om jag själv tycker att det var okej rent lagtekniskt eller inte. Det enda jag inte kan acceptera är att människor förhärligar beteendet och tycker att det är bra med aktivister som sätter käppar i hjulet för laga myndighetsutövning för att de anser sina egna tyckanden stå över det vi gemensamt beslutat om.
Citera
2026-01-11, 15:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det hela finns ju på film.

Hon kör på polisen som drar sitt vapen och försvarar sig.

Säger en polis att man ska gripas så har man 1 sekund på sig att inte röra en fena.

Annars blir man minst nedbrottad, förmodligen pepparsprejad eller skjuten i benen.

Kör man med en bil så hinner man därifrån eller blir pepprad med hela magasin.

Återigen. Det var inga poliser inblandade. och nej, poliser (om det varit sådana) har inte rätt att skjuta folk som inte lyder order i huvudet. De har bara rätt att skjuta i nödvärn.
Citera
2026-01-11, 15:03
Medlem
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Hon körde på en ICE-agent, kom in i matchen för fan.

Du kan ju börja med att gå igenom denna ditt skitnödiga mongo!

"New Footage & 3D Angle Shows Unprecedented PROOF The Minnesota ICE Agent is guilty" https://www.youtube.com/watch?v=elxQrg8rrWg&t=9s
Citera
2026-01-11, 15:06
Medlem
Citat:
Återigen. Det var inga poliser inblandade. och nej, poliser (om det varit sådana) har inte rätt att skjuta folk som inte lyder order i huvudet. De har bara rätt att skjuta i nödvärn.

Jag är inte säker på det.

Det här var ju uppenbart nödvärn.

Men poliser ansvarar för den allmänna säkerheten inklusive att gripa brottslingar. Framförallt vandaler som riskerar att ställa till med massakrer när de kör likt Akilov.

De har därför större skyldigheter- och rättigheter- att bruka våld.
Citera
2026-01-11, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Då är vi ju i varje fall delvis överens. En kompromiss kan nås!

Jag kan absolut diskutera huruvida skjutvapen skulle ha behövt användas i det aktuella fallet, oavsett om jag själv tycker att det var okej rent lagtekniskt eller inte. Det enda jag inte kan acceptera är att människor förhärligar beteendet och tycker att det är bra med aktivister som sätter käppar i hjulet för laga myndighetsutövning för att de anser sina egna tyckanden stå över det vi gemensamt beslutat om.

Ja, då är vi delvis överens då.
Om jag ställer frågan så här då: Vad exakt uppnådde ICE-agenten med sitt agerande?
Hindrade det honom från att bli överkörd? Stannade bilen kvar på platsen? Vad hade hänt om han istället för att skjuta ihjäl kvinnan bara tagit ett steg åt sidan?
Citera
2026-01-11, 15:07
Medlem
Citat:
Du tar upp en mängd samhällsproblem där. Men tänk efter lite. När började problemen? Och framförallt. Började problemen för att polisen inte var tillräckligt militant? Eller är det något annat som orsakat problemen? Förr i tiden (för inte så hemskt många år sedan) patrullerade polisen i lågskor, svarta byxor med pressveck, ljusblå skjorta med "koppel" till. I hölstret hängde en minipuffra av märket Walter med små gulliga patroner. Tänk dig Kling och Klang ungefär. Den tiden är sedan länge borta, men det beror på att samhället har förändrats.
Exakt samhället och politiska ideal har förändrats, för acceptera vi den politik vi rösta fram, man starta inte upp ett politiskt motstånd med aktivister på liknande sätt, kommuner, borgmästare osv respektera den valda politiken, nu gör man inte det, nu kämpar man emot med alla medel, kommunpolitiker, borgmästare osv struntar i vald politik o uppmanar folket att vi följer inte vad landet röstat igenom, dvs ledande personer har sluta o följa vad folket har röstat igenom, man för sin egna agenda o vägra lyssna eller göra vad helheten röstat igenom.

Detta utgör att polariseringen når nya vidder, det leder till mer splittring än samanhållning. Det menas ju mer du aktivt går in o förstör desto mer beröm får du för du vägra följa en demokrati.
Citera
2026-01-11, 15:08
Medlem
Citat:
Jag håller med. Var han rädd för att bli påkörd flyttar man rimligen på sig.

Såg du inte hur halt det var? Däcken bara spann när hon gasade så han kunde rimligen inte heller göra för hastiga rörelser, då skulle han fallit och blivit överkörd.

Han agerade exemplariskt, visade att han menade allvar men hon vägrade ändå att lyda order, påhejad av sin fru som skrek Drive baby, drive! Omedelbart efter att hon avlidit startar hon en GoFundMe och drev in 1,5 miljoner USD som plåster på såren för denna sörjande änka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in