2026-01-11, 14:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker du är helt ute och snurrar och blandar ihop korten totalt här.
Vad de hela handlar om är proportionalitetsprincipen. Långt ord, men viktigt att komma ihåg. Man använder inte mer våld än vad nöden kräver. Hade dessa två kvinnor riktat vapen mot dem hade jag inte sagt ett dugg om det blivit skottlossning och de hade dött. Att inte göra som någon säger betyder inte att man ska behöva sätta livet till. Tänk om svenska poliser och ordningsvakter hade som vana att sätta en kula i skallen på vartenda fyllo de möter i tjänsten. Eller varenda p-lisa skulle utrustas med skjutvapen för att kunna försvara sig mot bilisterna som ev backar ut från p-rutan och vill åka därifrån utan att ta emot en gul lapp.
Det här handlar inte om naivitet utan att se världen för hur den ser ut. Det finns en anledning till att den svenska polisutbildningen är flerårig och att den innefattar omfattande tester. Man vill helt enkelt inte ha vilka pappskallar som helst i uniform bärande på skjutvapen. Då går det så här.

Jo visst, och i ett samhälle där inte allting håller på att falla samman fullständigt, så fungerar ju detta utomordentligt bra. Det är inte där vi är nu dock. Ju längre tiden går, ju fler sådana här problem vi skaffar oss, ju tuffare blir insatserna för att mota Olle i grind.

Man kan inte beklaga sig över skeenden man själv underblåser, eller aktivt hjälper till att skapa. Det är helt enkelt inte rimligt.

Nu är jag inte glad för Hitler-referenser generellt, men det här är lite som när folk ville att man skulle förhandla med Adolf. Man trodde att man skulle kunna blidka honom och göra världen säkrare därigenom. Det lärde man sig den hårda vägen att det inte fungerade. Detsamma gäller med de här antietablissemangsgalningarna, de som vill omforma världen efter sina egna illa genomtänkta och juvenila teorier om hur människor fungerar, och som vägrar att inse fakta ens när människor lider och dör omkring dem.
Citera
2026-01-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Hon försökte smita från att bli gripen. När misstänkta brottslingar i panik försöker fly så skapar de farliga situationer. Det var vad som hände. Om hon inte försökt smita så hade inget hänt.

Kanske, men man skjuter inte någon i huvudet för det.
Det "farliga" uppstod när agenterna började skrika åt henne, sprang fram till hennes bil och började rycka i handtagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
han kanske försökte skjuta varningskott, han kanske försökte skjuta henne i axeln, han kanske försökte skjuta däcken. Men jag tror han bara försökte stoppa henne med vilka medel som helst oavsett vart skotten hamnade. Nu tog hon kulan i nyllet shit happens.

Det här fina citatet får nog stå kvar okommenterat!

Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Denna lebb tillsammans med sin butchflata till fru stod och agiterade och beteende sig hotfullt och vägrade lyssna på federala agenter.

Varför behöver du poängtera deras sexuella läggning? Att demonisera offret genom att använda nedvärderande ord kring deras sexualitet framstår som ganska fascistoid jargong.

Hoppas det finns några i tråden som vill diskutera detta på allvar, utan att slänga sig med invektiv som "vänsterblivna", "karens" eller "läbbar".

Om vi tittar objektivt på klippen, och analyserar vad som hänt runt omkring, så framstår några saker som helt ovedersägliga:

* Föraren av fordonet uppträdde inte hotfullt. Hon satt lugnt med båda händerna fullt synliga på ratten. Hon sa uttryckligen att hon inte var upprörd.
* Fordonet ifråga utgör en smärre begränsning av framkomligheten, men inte mer än att det borde framkalla som mest irritation. Det verkar inte vara något skarpt läge precis i anslutning till händelsen, och det finns utrymme att köra förbi hennes bil, vilket flera bilar syns göra.
* När hon kör därifrån svänger hon ratten flera varv åt höger, bort från agenten. Detta syns mycket tydligt inte minst i agentens egen videoinspelning.
* Agenten placerar sig frivilligt farligt nära bilens färdriktning.
* Agentens skott är helt reaktiva; de har ingen inverkan på huruvida han blir träffad av bilen eller inte. Han hade inte blivit träffad av bilen mer ifall han inte hade skjutit.

Inget av detta torde gå att ifrågasätta.

Trots ovanstående ovedersägliga omständigheter väljer alltså DHS och Trump att omedelbart efter händelsen, innan någon sorts undersökning eller ordentlig utvärdering kan ha genomförts, att kvinnan är en "domestic terrorist", och att agenten är en hjälte.

https://www.aljazeera.com/video/newsfeed/2026/1/8/witnesses-film-ice-killing-of-us-citizen-in-minneapolis#flips-6387412699112:0
Citera
2026-01-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
14 sekunder in i denna video drar han sitt vapen:

https://www.reddit.com/r/ICE_Raids/comments/1q6nurs/direct_view_of_ice_agent_murdering_woman_in/

Det syns tydligt att han drar vapnet innan han är i kontakt med bilen.

Sen är det så jävla efterblivna länkar ni eftertblivna dårar alltid envisas med. 11 minuter med en jävla youtuber som visar AI-videos

Fy fan vad lättlurade jävla dårar ni är, har ni någonsin tänkt en egen tanke? Jävla sheeple!

Det var väl bra att han såg faran i tid och stoppade henne även om han delvis blev påkörd ändå.
Citera
2026-01-11, 14:35
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
"Don't thread on me"

Eller "Obey"...

Du tycker att det inte går ihop att staten inte får döda alla som de tycker, när som helst.

Jaha.

De som inte klarar av att knyta skorna är snarare de som kräver en stark stat. Frihet var för mycket ansvar för dem och de blev patetiska incels, knarkare och spelmissbrukare.

Jag har väl inte påstått någonting om huruvida staten ska få döda "alla som de tycker, när som helst", var gjorde jag det?

Vad jag påstått är att man inte kan förhärliga människor vars livsuppgift det är att riva ned rådande ordning och förstöra det som generationer har byggt upp med konstiga oftast vänsterinriktade teorier om hur samhället är tänkt att fungera, kanske, möjligen, typ.

Grundproblemet här är medborgare som tycker att deras känslor inför en myndighets beslut och agerande rättfärdigar att de stör myndigheten i sitt arbete. Det kan inte accepteras. Protester, invändningar och politisk förändring får skötas på lagenligt och ordnat vis. Det gäller oss alla, du, jag, kvinnan som blev skjuten och ICE-agenten.
Citera
2026-01-11, 14:35
Medlem
Wayaheads avatar
Jajjamensan, förmodad tankegång eller hysteri? ” Jag klipper honom sådär lite lagom så att jag fortfarande kan ta mig härifrån, det får gå hur som helst ”.

Vad fan hade lesbianen och HBTQ-aktivisten där att göra över huvud taget, vara lite gullig?
https://www.youtube.com/watch?v=WcE-0zWM_50
Citera
2026-01-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Staten måste kunna driva igenom demokratiskt fattade beslut, annars är det ingen demokrati.

Genom att döda människor som försöker förhindra staten från att genomdriva sina beslut? Låter inte som en demokrati i mina öron. Vi har dessutom gott om lagstiftning som skyddar blåljuspersonal - blåljussabotage, våld mot tjänsteman med mera. Dessa lagar torde säkerställa att beslut kan genomdrivas och att personer som t ex försöker försvåra polisens arbete kan åtalas för brott. Att ge polisen rättslig befogenhet att i den här typen av situationer döda gärningspersonen på plats är en otroligt radikal tanke. Vill du verkligen ge staten den typen av maktmedel?
Citera
2026-01-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Är det så konstigt att ICE skickas till demokratiskt styrda stater då dessa aktivt motarbetar den federala statens migrationspolitik?

Var har man störst chans att få träff? Noterade att ICE säger att de tog cirka 150 i Houston, Texas.

Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Frun ser ut som en man så skulle tro att han inte ens uppfattade det som en kvinna.
Tydligen fanns även dekal på bil också, om det var för svårt att se...

Citat:
Ursprungligen postat av Ling.Xiaoyu
https://www.ice.gov/news/releases/ice-arrests-dozens-criminal-illegal-aliens-convicted-murder-child-rape-and-more

Om denna lista stämmer och inte är fake news så finns det väl definitivt anledning att ICE opererar i Minnesota?

Om listan stämmer så är det ju personer som helt klart var värda att plocka. Men se tidigare i mitt svar, jag tror att det skulle ge mer att satsa på tex Texas och andra stater i södern.

I vilket tycker jag att det är rät tydligt att skjutningen inte var för att agenten var i livsfara, de andra agenternas agerande verkar ju inte heller indikera det. Tror mer på hämnd.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost1
Tack för bästa inlägget jag läst i tråden. Skrämmande många som verkar tycka att polisen borde skjuta först och fråga sen. Misstänker att diskussionen sett mycket annorlunda ut om offret hade tillhört en annan politisk ideologi.

Tack! Det misstänker jag också. Tänk dig en svart polis som skjutit någon från Proud Boys på samma sätt. Då tror jag tongångarna här på Flashback hade varit de motsatta, men för mig är det skit samma vem som blir skjuten. Ingen ska behöva bli skjuten pga sina åsikter eller för att man uttrycker dem.

Jag identifierar mig som konservativ och åt höger. Säger inget om att de vill utvisa illegala migranter. Hade jag bott i USA hade jag antagligen röstat på Trump, mest för att det inte funnits några alternativ.

Det är dock inte samma sak som att jag skulle anse att man har rätt att sätta in federala styrkor för att slå ned meningsmotståndare. Jag börjar på riktigt bli allvarligt bekymrad över situationen i USA och det gäller inte bara denna fråga, utan minst lika mycket den utrikespolitiska situationen med Grönland och Venezuela.

Jag är för states right, vill ha minskad federal makt och skulle mycket väl kunna tänka mig att hissa en sydstatsflagga hur kontroversiellt det än må uppfattas. They hate the nasty eagle. Historien upprepar sig på något vis.
Citera
Medlem
Citat:
Jag ser faran med att låta dig vara fri i samhället. Jag tycker dock inte att du bör få tre skott i huvudet.

Men bra att vi är överens om att du är ett enfaldigt lättlurat får som inte kan tänka själv.

Precis, bara för att du har sjuka fantasier får du inte döda folk, tvärtom.
Men en person som stampar gasen i botten för att köra över dig begår mordförsök och måste stoppas.

Hon kommer inte göra om detta igen!
Citera
2026-01-11, 14:40
Medlem
Citat:
14 sekunder in i denna video drar han sitt vapen:

https://www.reddit.com/r/ICE_Raids/comments/1q6nurs/direct_view_of_ice_agent_murdering_woman_in/

Det syns tydligt att han drar vapnet innan han är i kontakt med bilen.

Sen är det så jävla efterblivna länkar ni eftertblivna dårar alltid envisas med. 11 minuter med en jävla youtuber som visar AI-videos

Fy fan vad lättlurade jävla dårar ni är, har ni någonsin tänkt en egen tanke? Jävla sheeple!

Det finns på film.

Titta.

Case closed.
Citera
2026-01-11, 14:41
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ling.Xiaoyu
Däcken rör sig framåt när han drar vapnet. Inte bakåt. Ta ett djupt andetag och titta på videon igen. Den är till och med i slow motion och zoomar in på ett pedagogiskt vis.
Titta på det igen, han har handen på vapnet när hjulen stannar. Tänk på att han var på väg att ta vapnet när hon backade, han hade en intention, att mörda och letade efter en ursäkt.

Amerikanska regimen har gett ok till proud boys medlemmar maskerade som ice att döda amerikanska civila.
Citera
2026-01-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har väl inte påstått någonting om huruvida staten ska få döda "alla som de tycker, när som helst", var gjorde jag det?
Jo du tyckte det var helt ok att döda en person enbart för att du inte tyckte han var god nog, trots att han var oskyldig i stunden.

Det ger grönt ljus för staten att döda vem som helst, när som helst och sedan hitta på något klandervärt i efterhand för att svartmåla.

Denna dam kallas ju redan för psyksjuk terrorist.

Det enda positiva med fascism är dock det oerhört roliga i att ni fascister blir så jävla förvånade när ni själva rensas ut och era allierade sviker er. Stalin blev så shockad av Hitlers svek att han fick ett nervöst sammanbrott, sägs det.
Citat:
Vad jag påstått är att man inte kan förhärliga människor vars livsuppgift det är att riva ned rådande ordning och förstöra det som generationer har byggt upp med konstiga oftast vänsterinriktade teorier om hur samhället är tänkt att fungera, kanske, möjligen, typ.
Vilka tycker du river ner fungerande institutioner just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in