Citat:
Ursprungligen postat av
Xaiphod
Tråden har hela tiden handlat om nutida samhälle, nutida relationer och nutida val.
Stenåldersscenariot introducerades av dig som ett hypotetiskt argument för hur människor bör leva idag. Att jag då bemöter det i relation till vår faktiska verklighet är inte att flytta ramen, det är att testa relevansen.
När du sedan började kommentera min intellektuella kapacitet och sätt att tänka, gick diskussionen från sak till person. Det var där jag markerade gränsen.
Vi har olika grundantaganden och ingen av oss kommer ändra den andres. Det är okej. Men för mig är debatt meningsfull först när argument bemöts i sak och inte ersätts av värdeomdömen om motparten.
Nej, fel.
Inlägget handlade ju om hur vi skulle tvingas återgå till stenålderns könsroller, om det föds så få att invånarantalet blir lågt som på stenåldern.
Att naturen tvingar oss till detta, för det är det enda som fungerar då.
Detta skulle tex kunna inträffa om antalet singelkvinnor ökar och inte föder barn, på mycket lång sikt alltså.
Då kommer moderna könsroller inte fungera.
Kort sagt, män tvingas till manssysslor alltså skyddakvinnan, barnen, jaga, skaffa mat osv.
Kvinnor utföra kvinnosysslor, alltså föda och ta hand om barnen mm.
Pust, nä nu slutar vi, och försöker hålla oss närmare Topic.