2026-01-10, 19:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Serbien skulle jag undvika. Det pågår konflikter där som kan utbryta när som helst mellan Kosovo och serbierna. Man vill inte hamna mitt i ett krig.

Sluta fjanta dig. Serbien är ett jättesäkert land. Satans löjltönt!
Citera
2026-01-10, 22:34
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Serbien skulle jag undvika. Det pågår konflikter där som kan utbryta när som helst mellan Kosovo och serbierna. Man vill inte hamna mitt i ett krig.

Är friktionen så pass "aktiv" mellan länderna? Har fått råd att undvika Kosovo, framförallt på mindre vägar och när det blir mörkt. Men inget om att det skulle vara en aktiv pågående konflikt.
Citera
2026-01-10, 22:36
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
Bilade ned samma väg, blev inte insläppta i Nordmakadonien för att vi inte hade försäkringspapperena

Antar att du menar grönt kort och sedan ägarbevis för bilen? Har även hört att det är rekommenderat att ha internationellt körkort i Serbien och Nordmakedonien?
Citera
2026-01-11, 00:24
Avstängd
Gustawfhs avatar
Citat:
Nej lugna dig! Kommer aldrig hända
Citera
2026-01-11, 00:25
Avstängd
Gustawfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drevokocour
Är friktionen så pass "aktiv" mellan länderna? Har fått råd att undvika Kosovo, framförallt på mindre vägar och när det blir mörkt. Men inget om att det skulle vara en aktiv pågående konflikt.
Nej propaganda av hysterisk person inget kommer hända dig (såhlänge du inte åker igenom Pristina city center med en stor jävla serbisk flagga och blastande av gamla Serbiska dängor från 90 talet)
Citera
2026-01-11, 07:43
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Det är såklart en faktor. Men det är också en omväg samt har hört att det inte är säkrare att åka genom Rumänien och Bulgarien trots att de är EU medlemmar.
Jag håller med nedanstående, det är pågående oroligheter i Serbien, vardagskriminalitet finns överallt. Och Nordmakedonien och Grekland är inte bästa vänner. Omväg är det ju, dock.
Citat:
Citera
2026-01-11, 10:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Det är såklart en faktor. Men det är också en omväg samt har hört att det inte är säkrare att åka genom Rumänien och Bulgarien trots att de är EU medlemmar.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Jag håller med nedanstående, det är pågående oroligheter i Serbien, vardagskriminalitet finns överallt. Och Nordmakedonien och Grekland är inte bästa vänner. Omväg är det ju, dock.

Men sluta era jävla fjantar.

De länder ni diskuterar är helt säkra att köra i.

Vad fan har ni för jävla konstiga idéer om "Det Livsfarliga Utlandet"?
Citera
2026-01-11, 11:08
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustawfh
Nej propaganda av hysterisk person inget kommer hända dig (såhlänge du inte åker igenom Pristina city center med en stor jävla serbisk flagga och blastande av gamla Serbiska dängor från 90 talet)

Inga planer på att åka genom Kosovo (även om jag hört att större vägarna där var förvånansvärt bra) men känns som att det också vore mest osäkra området att åka igenom.
Citera
2026-01-11, 11:09
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Hurt Åke har du själv åkt i länderna och har en helt annan bild av egen erfarenhet?
Citera
2026-01-11, 11:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Hurt Åke har du själv åkt i länderna och har en helt annan bild av egen erfarenhet?

Ja massor av gånger.

Saker kan hända överallt (även i Skövde) men de där länderna är hur säkra som helst. Det är helt absurt vad ni håller på och larvar er...

Se till att ha med alla papper till bilen och se till att ha en reseförsäkring (ingår i hemförsäkringen), precis som vart man än ska åka.

Sen är det bara att åka.

EDIT: Och om du inte tror mig så är det väl bara att söka på Youtube efter folk som reser där så får ni en inblick hur det är där. Finns tusentals resevloggar från området. Är ni helt jävla handikappade?
Senast redigerad av Hurt-Åke 2026-01-11 kl. 11:26.
Citera
2026-01-11, 17:13
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ja massor av gånger.

Saker kan hända överallt (även i Skövde) men de där länderna är hur säkra som helst. Det är helt absurt vad ni håller på och larvar er...

Se till att ha med alla papper till bilen och se till att ha en reseförsäkring (ingår i hemförsäkringen), precis som vart man än ska åka.

Sen är det bara att åka.

EDIT: Och om du inte tror mig så är det väl bara att söka på Youtube efter folk som reser där så får ni en inblick hur det är där. Finns tusentals resevloggar från området. Är ni helt jävla handikappade?

Absolut är det så att saker kan hända överallt och jag tänker att man inte behöver utmana ödet heller men var framförallt gällande hur det såg ut generellt vad gäller t.ex. gränsen och tullen där jag hört att det ibland kan bli kontroller och en del har nämnt mutor mm.

Eftersom jag aldrig varit just där så har jag ingen aning men har läst på lite på UDs sida sweden abroad och fick en del bra info.

Det som jag förstått hittills är att trafiken skiljer sig mycket åt och är hetsigare (svårt att förstå mer specifikt på vilket sätt om det handlar om aggressivare körning eller att folk skiter i regler alt. mer folk på vägarna samt typ fotgängare, häst och vagn mm pp vägen).

Vad gäller motorvägen så betalar man vid betalstationer och i Nordmakedonien är det cash som gäller typ hela tiden så det gäller att växla och plocka ut pengar innan resan kanske?
Citera
2026-01-11, 17:46
Medlem
Umarells avatar
Citat:

Du tycker en massa, men jag kan backa upp min försiktighet:

”Ambassadens reseinformation
Ambassaden uppmanar till försiktighet med anledningen av de pågående demonstrationer i Serbien.”

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/serbien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in