2026-01-11, 08:11
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Haha. De danska piloterna måste fråga Trump om nytt lösenord varje morgon. Annars står planen på backen. Det var dyrt metallskrot. 😆

Grönland är förlorat.

Gotland med där det står Patriot.

Vi måste sköta oss själva och inte lita på de två (tre) skurkaktiga supermakterna.

Haha. Ja lite så är det. Danmark måste ångra sitt köp av F-35 som in i norden. Vi i Sverige ska vara tacksamma att vi har ett eget stridsflygplan som vi tillverkar själva.

Jag tror du har helt rätt i att det är viktigt att göra sig så oberoende av supermakterna som möjligt. Särskilt den sista tiden nu har det varit tydligt hur opålitliga dem är.
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-01-11 kl. 08:13.
Citera
2026-01-11, 08:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker man skall ignorera Trump på så vis att man inte svarar på hans regerings telefonsamtal etc. Men man skall placera ut trupper i tysthet. Han skall få veta det genom militärens underrättelsetjänst inte från européer direkt. rapporter om lufttransporter och fartygsrörelser bara.

Det är möjligt, jag har ingen aning om hur man bäst hanterar en sån här sak. Han menar vad han säger i alla fall, det är det enda jag är säker på.
Citera
2026-01-11, 08:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Intressant att amerikansk militär läcker information om en sådan här viktig sak. Eller är det Trumps regering som läcker?
Citera
2026-01-11, 08:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är möjligt, jag har ingen aning om hur man bäst hanterar en sån här sak. Han menar vad han säger i alla fall, det är det enda jag är säker på.

Nej ingen av oss vet väl hur man skall hantera det, vi har åsikter och spekulerar.
Citera
2026-01-11, 08:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Haha. De danska piloterna måste fråga Trump om nytt lösenord varje morgon. Annars står planen på backen. Det var dyrt metallskrot. 😆

Grönland är förlorat.

Gotland med där det står Patriot för många miljarder.

Vi måste sköta oss själva och inte lita på de två (tre) skurkaktiga supermakterna.

Jag tror Lockheed Martin har börjat tillverka raketerna till Patriot i Tyskland med Rheinmetal (De insåg att inte ens försvarsföretag kan lita på Trump), men jag kan ha blandat ihop olika vapensystem.
Citera
2026-01-11, 08:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej ingen av oss vet väl hur man skall hantera det, vi har åsikter och spekulerar.
Jag menade att jag inte ens kan spekulera

Syftade inte på dig alltså.
Citera
2026-01-11, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Det är möjligt, de har inte gjort det än såvitt jag vet, eller har du annan fakta?

USA har ännu inte anfallit Danmark, det har ingen påstått heller. Men den här världen handlar om att ligga före händelserna, att analysera och planera, inte att vänta till motståndaren skrider till verket och gör verklighet av sina hot. Därför är det av yttersta vikt att Sverige planerar för åtgärder vid en amerikansk attack. Det är inte en film det här förstår du.
Citera
2026-01-11, 08:41
Medlem
AIAdventurers avatar
Det var som fan. Danmark har faktiskt en militär hundpatrulls-släde på Grönland. Jag trodde Trump bara skämtade men det är tydligen sant. Lite komiskt faktiskt.

Enligt artikeln jag länkar till nämns också att Trump tidigare gjort narr av Danmarks hundpatruller vilket var nytt för mig.

https://www.dagensarena.se/essa/usa-har-forbundit-sig-att-forsvara-gronland/

Man förstår att USA inte ser detta som tillräckligt ur försvarssynpunkt och hellre vill ta över försvaret själva. Med det sagt menar jag inte att större länder ska kunna ge sig på mindre länder och avkräva landområden. I detta fallet blir det helt obegripligt när USA redan har rätt att ha militärbaser på ön.
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-01-11 kl. 08:44.
Citera
2026-01-11, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av router01
Hur fick Danmark Grönland?!
En dömd mördare tog för sig av inuiternas land istället för att med dåtidens mått brännas på bål eller få livstids straffarbete på bröd o vatten.
Citera
2026-01-11, 08:42
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Det är ett filmklipp...

Jo, men kanadensiska Chantier Naval Davie tog isbrytarflottan mitt framför ögonen. Det anrika båtvarvet i Helsingfors.

Fast det är klart, Amerika kan ju få några isbrytare om de ber snällt och lovar att inte göra om det. Och de har beställt några :
https://www.hbl.fi/artikel/avtalet-klart-raumo-bygger-tva-isbrytare-till-usa/

(Raumo varvet och Helsingfors båtvarv nämns i texten)
Citera
2026-01-11, 08:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Haha. Ja lite så är det. Danmark måste ångra sitt köp av F-35 som in i norden. Vi i Sverige ska vara tacksamma att vi har ett eget stridsflygplan som vi tillverkar själva.

Jag tror du har helt rätt i att det är viktigt att göra sig så oberoende av supermakterna som möjligt. Särskilt den sista tiden nu har det varit tydligt hur opålitliga dem är.
Dessvärre uppskattar man att cirka 35% av JAS Gripens avancerade teknik är amerikansk. Bl a avgörande detaljer som motorn, vapenintegration och datorsystem.

Storbritannien, Sverige, Frankrike och Tyskland borde definitivt samarbeta och ta fram ett europeiskt stridsplan tillsammans. Inga viktiga teknikkomponenter bör då komma från ovänligt sinnade länder, typ USA och Kina.
Citera
2026-01-11, 08:49
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Man förstår att USA inte ser detta som tillräckligt ur försvarssynpunkt och hellre vill ta över försvaret själva. Med det sagt menar jag inte att större länder ska kunna ge sig på mindre länder och avkräva landområden. I detta fallet blir det helt obegripligt när USA redan har rätt att ha militärbaser på ön.
Som denna artikel nämner överväger flera europeiska länder att skicka soldater till Grönland inom kort. Det uttalade syftet vore att förstärka den militära närvaron där, för att dämpa den oro du pratar om.

Det underförstådda syftet kan vara att säkerställa att det finns soldater från många olika länder som amerikanarna skulle behöva döda för att faktiskt ta över Grönland fullständigt. Vilket i sin tur skulle höja kostnaden i Vita husets kostnadsanalys. Alltså, det är inte som att det är särskilt svårt för den amerikanska försvarsmakten att döda tio britter, eller tio fransmän, om de så behagar. Men att de vore tvungna att döda tio britter, tio fransmän, och så vidare skulle kanske göra dem mindre benägna att vilja göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in