Citat:
Ursprungligen postat av
Telekines
Är inte detta ett märkligt resonemang? Du kan inte definiera ett ansvarsområde så pass så att det går att utdela. Men du känner ett starkt ansvar för det och det innebär att du drar att enormt lass och får din partners uppgifter vara mindre värda.
Om jag tolkar dig rätt med avseende på din kommentar om exemplet från jobbet så är det någon sorts odefinierbar projektledning och riskhantering, som exakt ingen har efterfrågat, som är den stora bördan?
Kan inte du för skojs skull ge lite praktiska exempel på detta, för min ingenjörshjärna har lite svårt att hänga med där.
TILLÄGG:
Jag vill knyta an till en annan tråd du har startat, för tillsammans blir de två ganska upplysande.
I den tråden redogör du hur din fru – och kvinnor generellt – tycks leva i ett konstant tillstånd av kriser, otur och belastning, medan du själv beskriver dig "luffa igenom livet utan att ha det minsta bekymmer. Konstant nöjd och glad." Du frågar vad det beror på, och antyder att kvinnor kanske “bryr sig mer”, är "mer mottagliga för nedgångar" eller helt enkelt mår sämre.
När jag placerar den observationen bredvid din modell för hemarbete, händer något intressant.
Det du kallar “otur”, “kriser” och “ständigt stök” är i praktiken samma fenomen som det du i den här tråden
avfärdar som inte är efterfrågat, inte uppgiftsdefinierat och därför inte räknas: d.v.s. att vara den som kontinuerligt ser, tar emot och hanterar livets friktion: Släktingar som mår dåligt, relationer som krisar, logistik som fallerar, saker som riskerar att gå fel – allt detta existerar oavsett om man vill mäta det eller inte. Skillnaden är vem som bär det.
Du beskriver dig själv som bekymmersfri, och det är sannolikt korrekt. Men det är inte ett tecken på särskild effektivitet eller överlägsen funktion, utan snarare på en begränsad exponering för – eller förståelse av – vad helhetsansvar faktiskt inrymmer. Bekymmerslöshet uppstår ofta när någon annan gör det kognitiva och relationella arbete som krävs för att problemen aldrig ska nå dig.
Det är därför kvinnor i din omgivning tycks ha, som du uttrycker det, “tre parallella kriser”, medan männen "kliar sig lätt på tasken och pöser på i livet". Inte för att verkligheten drabbar kvinnor hårdare, utan för att
kvinnor i högre grad bär och synliggör det som annars hade blivit kriser för alla.
I det ljuset blir också ditt poängsystem begripligt. Det mäter det som sker efter att friktionen brutit igenom, men inte arbetet som gör att den ofta aldrig gör det. Och då ser den som bär systemansvar stressad och “ineffektiv” ut, medan den som jobbar reaktivt ser lugn och effektiv ut.
Det här är inte ett angrepp på dig eller din relation. Det är en iakttagelse om perspektiv. Du tolkar kvinnors belastning som ett individuellt problem hos dem – snarare än som en konsekvens av hur ansvar fördelas och vad som generellt räknas som arbete.