Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,08%
1132 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,81%
211 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,68%
102 röster
Vet ej/Annat
5,43%
83 röster
2026-01-10, 22:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Nu delar jag ett väldigt obekräftat rykte men det sprids just nu info om att USA flyttar flygplan (C-17 globemasters) mot mellanöstern efter samma mönster som i somras när de attackerade väl utvalda mål.

De attackerade IS i Syrien nyss.
Det bubblar lite.
Men låt oss vara försiktiga.
Citera
2026-01-10, 22:42
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Musk har kopplat på Starlink över hela Iran - GRATIS!

Den mannen är lika missförstådd som han är fantastisk.
Citera
2026-01-10, 22:43
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
marknaden är du och jag, iranier och amerikaner, statsvetare, experter och rena spekulerare. om du tror på ett regimskifte innan månadens slut kan du investera i detta. eftersom det i dagsläget står på 14% kan du tjäna en bra slant.

Jag spelar inte med mina pengar - det är generellt dumdristigt.

Tror jag på en regimskifte? Jag vet inte, men jag hoppas. Det jag säger är att det är närmre nu än det troligen varit någonsin tidigare.
Citera
2026-01-10, 22:44
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
AlJazeera uppger nu att protesterna intensifierars trots regimens hot om dödsstraff för upprorsmakare.

Folket har uppenbarligen fått nog, och de har ingeting att förlora den här gången. De vet att mullorna är svaga, problemet med såna här regimer är att när folk inte längre har de mest basala sakerna då är det som mest farligt. Och när regimen sätter in hårt så kommer folket bara vilja att växa sig starkare för förändring.

Det bästa vore om folket klarade resning själva, men hoppas lite grann att Israel eller/och USA kan gå in och hjälp ifall det blir allt för kritiskt.
Citera
2026-01-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
knappast en majoritet. men möjligen en pluralitet. de har ju inte många andra samlande krafter eller framträdande oppositionella

Låter som bäddat för konflikter och värsta fall inbördeskrig, om nu inte en korrupt "stark man" styr hela skiten med järnhand i decennier, vilket leder till brett folkligt missnöje, vilket sedan leder till en ny islamisk revolution och historien repeteras.
Citera
2026-01-10, 22:45
Avstängd
Är det någon som har en kvalitativ livestream, alltså ingen som går i loop…
Citera
2026-01-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Den mannen är lika missförstådd som han är fantastisk.
Missförstådd är Musk nog inte, men skum är han. Vilket nog hör till, vill man ha framgångsrika människor som skapar nya saker kommer de nog att vara lite skumma.
Citera
2026-01-10, 22:48
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Man bombade i Syrien för en stund sedan

Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
De attackerade IS i Syrien nyss.
Det bubblar lite.
Men låt oss vara försiktiga.

Tack för info!

Det hade gått mig förbi att man faktiskt attackera IS-mål under det gångna året också.
Citera
2026-01-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Musk har kopplat på Starlink över hela Iran - GRATIS!

Hjälper väl inget, tror du det kommer ett wifi från ingenstans i hela landet då? Man måste ju ha hans mottagare som ungefär ingen där gissningsvis har.
Citera
2026-01-10, 22:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drMunchhausen
Hjälper väl inget, tror du det kommer ett wifi från ingenstans i hela landet då? Man måste ju ha hans mottagare som ungefär ingen där gissningsvis har.

Jag tänker att möjligheten att Mossad agenter finns i landet för att utföra sådana aktioner.
Dela ut telefoner.
Citera
2026-01-10, 23:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
En intressant aspekt är att efter revolutionen hade Khomeini i princip total makt över Iran. Trots att Iran blev en teokrati behöll man ett parlament med folkvalda ledamöter med en folkvald president. Det är mullorna som avgör vilka kandidater som får ställa upp i valen men man behöll ändå en demkratisk fasad. I många arabländer finns det inte ens parlament. Om man plockar bort prästerna från politiken i Iran skulle de kunna behålla delar av sitt nuvarande politiska system och ändå bli ett relativt demokratiskt land.
Ja, Iran är det enda muslimska landet med någon (om än begränsad) form av demokrati. Det folkvalda parlamentet beslutar om basala saker som infrastruktur, vård, omsorg etc. - ofarliga saker för regimen. Men det fungerar varjefall och detta visar tydligt att iranierna är demokratiskt skolade och civiliserade. Det finns gott hopp om framtiden bara nuvarande styre ryker.
Citera
2026-01-10, 23:16
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag tänker att möjligheten att Mossad agenter finns i landet för att utföra sådana aktioner.
Dela ut telefoner.

Dom är nog där. Gömda bland befolkningen. Man vet aldrig vad som gömmer sig under en burka.

https://x.com/realMaalouf/status/2010018294686986381
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in