2026-01-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Nu e det väldigt OT, såklart, men jag köper hellre att u.S inte landade på månen än att ge dom nån slags rätt att sno ett land. Det är en tid passerad, vi ska inte agera på det viset längre.

Turligt nog saknas orsaksförhållande här, så man får tro vad man vill om månen och det lär inte påverka Grönlands historia visavi uSA nåt vidare.
… Och själv köper jag hellre att USA äger månen där man ju sägs ha varit först med att "sätta ner flaggan" än att man tänker komma långt långt efter till Grönland viftande med en flaggjävel, men då vill jag förstås först se en tydlig bild av flaggan på månen så att vi får allt det juridiska rätt och så...

Ja det finns tyvärr ännu ett tecken som talar starkt emot att USA har varit på månen och "satt en flagga",,, för om det vore så skulle vi givetvis redan ha hört TRUMP hävda att månen tillhör dem/USA och att han ska göra den STOR OCH HEL IGEN!

https://youtu.be/Rr8ljRgcJNM?si=C4w3jMp9R_VBcZF2&t=180
Citera
2026-01-23, 08:46
Medlem
Det är onekligen symptomatiskt för diskussioner med månlandningsförnekare att samtalet ideligen fastnar vid fotografiskt material som misstänkliggörs genom ett ritualiserat hmm:ande och jojo:ande — en ljudkuliss som tycks kräva både beslutsam misstänksamhet och ett väljusterat foliehattstänkande.

Som vanligt uteblir dock den mindre dramatiska, men för sakfrågan mer relevanta, åtgärden att faktiskt kontrollera bildmaterialets proveniens: om det rör sig om originalnegativ, råskanningar eller digitalt förbättrade kopior.
Senast redigerad av Hatten-Med-Kepsen 2026-01-23 kl. 08:51. Anledning: Här lyckades jag med bedriften att posta ett svar i fel tråd. Ber om ursäkt för detta.
Citera
2026-01-23, 18:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Det är onekligen symptomatiskt för diskussioner med månlandningsförnekare att samtalet ideligen fastnar vid fotografiskt material som misstänkliggörs genom ett ritualiserat hmm:ande och jojo:ande — en ljudkuliss som tycks kräva både beslutsam misstänksamhet och ett väljusterat foliehattstänkande.

Som vanligt uteblir dock den mindre dramatiska, men för sakfrågan mer relevanta, åtgärden att faktiskt kontrollera bildmaterialets proveniens: om det rör sig om originalnegativ, råskanningar eller digitalt förbättrade kopior.

Dom här idioterna är så blåsta så en förskoleklass utklassar dom i kunskap o skulle fälla dom med argument & frågor
Citera
2026-01-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
… Och själv köper jag hellre att USA äger månen där man ju sägs ha varit först med att "sätta ner flaggan" än att man tänker komma långt långt efter till Grönland viftande med en flaggjävel, men då vill jag förstås först se en tydlig bild av flaggan på månen så att vi får allt det juridiska rätt och så...

Ja det finns tyvärr ännu ett tecken som talar starkt emot att USA har varit på månen och "satt en flagga",,, för om det vore så skulle vi givetvis redan ha hört TRUMP hävda att månen tillhör dem/USA och att han ska göra den STOR OCH HEL IGEN!

https://youtu.be/Rr8ljRgcJNM?si=C4w3jMp9R_VBcZF2&t=180

Man har ju enats om att rymden och himlakroppar inte tillhör någon så att Trump inte hävdat något är inget bevis.
Citera
2026-01-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Man har ju enats om att rymden och himlakroppar inte tillhör någon så att Trump inte hävdat något är inget bevis.
Ja det har du rätt i, Trump som just är känd för att hålla benhårt på den regelbaserade världsordningen skulle förstås inte hävda något som går emot vad som anses som det vedertagna förfarandet!
Citera
2026-01-25, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Ja det har du rätt i, Trump som just är känd för att hålla benhårt på den regelbaserade världsordningen skulle förstås inte hävda något som går emot vad som anses som det vedertagna förfarandet!

Men han har ju inte hävdat något och nog menar han att mån landningarna skett
Citera
2026-01-26, 23:22
Medlem
iptrixs avatar
Kom igen, fortsätt dessa tankar. Det är bättre att Agent Orange kommer på att han måste Äga månen, än Grönland. Om inte annat kanske det speedhaussar NASA.
Citera
2026-03-02, 20:21
Medlem
Dokumentär på SVT2 om nästa månresa. Den är tydligen planerad till 2029, fyra astronauter varav två ska gå på månen. En av dessa kvinna. Man ska landa på månens sydpol för att utforska om det finns vatten. Annars vore det ju svårt att motivera en ny månresa, anledningen att man sluta flyga till månen var ju officiellt att det inte fanns mer att veta om månen efter 6 månlandningar.
Sen finns ju de som anser att det inte går att landa på månen och att allt var en bluff, och att man därför inte "rest" till månen sedan 1972. Men till 2029 kanske tekniken har kommit så långt att det går.
Citera
2026-03-02, 20:43
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Dokumentär på SVT2 om nästa månresa. Den är tydligen planerad till 2029, fyra astronauter varav två ska gå på månen. En av dessa kvinna. Man ska landa på månens sydpol för att utforska om det finns vatten. Annars vore det ju svårt att motivera en ny månresa, anledningen att man sluta flyga till månen var ju officiellt att det inte fanns mer att veta om månen efter 6 månlandningar.
Sen finns ju de som anser att det inte går att landa på månen och att allt var en bluff, och att man därför inte "rest" till månen sedan 1972. Men till 2029 kanske tekniken har kommit så långt att det går.
Jag är inte så insatt i alla konspirationstrådar men för nyfikenhetens skull; anser plattjordarna att månen också är platt?
Citera
2026-03-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Frågan är om de mest intressanta inslagen i debatten i själva verket återfinns på det psykologiska planet snarare än i den tekniska eller historiska sakfrågan. Samma mönster av feltolkningar, fria associationer och påståenden utan empirisk förankring återkommer gång på gång. Det blir i längden mer upplysande om resonemangsprocessen än om själva månlandningarna.

Jag vill inte peka ut någon enskild debattör, men nog är det svårt att inte konstatera att genomgången av dessa återkommande felaktigheter ofta blir mer pinsam än produktiv. Listan över kreativa tillägg växer dessutom stadigt, och nu inkluderas till och med föreställningen att Apollo-programmet officiellt skulle ha avslutats med motiveringen att ”det inte fanns mer att lära om månen efter sex landningar”. 

Det är möjligen just denna typ av retorisk improvisation som gör diskussionen mindre till en historisk analys och mer till en studie i hur övertygelser kan fortleva oberoende av källmaterial och verklighetsförankring.
Citera
Igår, 02:06
Medlem
Nixters avatar
Den kanske mest kända filmen om teorin att månlandningen aldrig ägde rum:

American Moon
https://youtu.be/KpuKu3F0BvY
Citera
Igår, 19:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Den kanske mest kända filmen om teorin att månlandningen aldrig ägde rum:

American Moon
https://youtu.be/KpuKu3F0BvY

Spolade lite igenom den (tyvärr orkar inte med en 3:30, finn fem fel och hitta alternativa teorier om den sjätte).

Men såg lite fotograf grejor (är inte själv fotograf), och erfarna fotografer är just erfarna på denna planeten och inte på en annan. All deras erfarenhet är på jorden. Så den är inte riktigt jämförbar när man står på månen... med en försvinnande liten atmosfär (ja den är nästan försumbar). Med "regolit" och flera ljuskällor så som solen, vår planet, och rymddräkter osv osv. Men självklart är det precis som ett mörkt rum (utan väggar :-) och 1 lampa :-)

Skuggorna... ja vad skall man säga det är redan diskuterat och klart. Kan man hitta alternativa (dock felaktiga) teorier och påståenden.. självklart...

Det var något annat kul (som jag nu inte ens minns vart, hur, var när osv men) när dom sade något om regolit'en och dess reflektion (eller något liknande) där några förklarade dessa ljusa ställen med att den svarta "dusten" hade blåsts iväg av raketmotor och landningen så att säga. Men NASA hade själv skrivit något "tvärtom" att det ljusa reflektiva är på ytan och när man blåser bort den blir det mörkt...

Det ena påståendet kan man ju inte ta bort av det andra i detta läget... tror man inte man landat på månen så kan man ju inte tro på att NASA varit där och skrivit att sett att "dusten" är ljusare än det som är under... det är ju helt befängt... som att säga att du måste ljuga för någon sagt X men när du var där så sade du Y.. och jag tror Y är sant så därmed måste ju X bevisa att du aldrig varit där.

Jag tror det går att skriva hur mycket som helst... men såg nog 5 minuter totalt och det räckte...

Såg dock något (som jag aldrig sett förut) flaggan som rörde sig. Det får jag kika lite vidare på... finns givetvis en förklaring, men då jag aldrig sett detta typ av klipp förut så har jag ingen just nu. Alltså när dom skall (enligt detta gigantisk "klipp") sitta i landnings modulen.

Nu spånar jag bara hej villt..
Tror inte den lilla atmosfären på månen är förklaringen givetvis, den är alldeles för liten.
Kan det vara att den snurrar pga av den lilla push den fick... finns ingen vind som hindrar och den snurrar runt sakta.

Kan det vara någon gas påverkan av månlandaren? typ när dom trycksatte den igen...

Jaja, vet inte förklaring just nu... får googla och kika om jag kan hitta någon och återkomma.

---edit

Bara ni förstår vilken "flag" viftning jag menar...
https://youtu.be/KpuKu3F0BvY?t=7991

Alltså inte den självklara...
Senast redigerad av 4yoonly Igår kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in