Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Den kanske mest kända filmen om teorin att månlandningen aldrig ägde rum:
American Moon
https://youtu.be/KpuKu3F0BvY
Spolade lite igenom den (tyvärr orkar inte med en 3:30, finn fem fel och hitta alternativa teorier om den sjätte).
Men såg lite fotograf grejor (är inte själv fotograf), och erfarna fotografer är just erfarna på denna planeten och inte på en annan. All deras erfarenhet är på jorden. Så den är inte riktigt jämförbar när man står på månen... med en försvinnande liten atmosfär (ja den är nästan försumbar). Med "regolit" och flera ljuskällor så som solen, vår planet, och rymddräkter osv osv. Men självklart är det precis som ett mörkt rum (utan väggar :-) och 1 lampa :-)
Skuggorna... ja vad skall man säga det är redan diskuterat och klart. Kan man hitta alternativa (dock felaktiga) teorier och påståenden.. självklart...
Det var något annat kul (som jag nu inte ens minns vart, hur, var när osv men) när dom sade något om regolit'en och dess reflektion (eller något liknande) där några förklarade dessa ljusa ställen med att den svarta "dusten" hade blåsts iväg av raketmotor och landningen så att säga. Men NASA hade själv skrivit något "tvärtom" att det ljusa reflektiva är på ytan och när man blåser bort den blir det mörkt...
Det ena påståendet kan man ju inte ta bort av det andra i detta läget... tror man inte man landat på månen så kan man ju inte tro på att NASA varit där och skrivit att sett att "dusten" är ljusare än det som är under... det är ju helt befängt... som att säga att du måste ljuga för någon sagt X men när du var där så sade du Y.. och jag tror Y är sant så därmed måste ju X bevisa att du aldrig varit där.
Jag tror det går att skriva hur mycket som helst... men såg nog 5 minuter totalt och det räckte...
Såg dock något (som jag aldrig sett förut) flaggan som rörde sig. Det får jag kika lite vidare på... finns givetvis en förklaring, men då jag aldrig sett detta typ av klipp förut så har jag ingen just nu. Alltså när dom skall (enligt detta gigantisk "klipp") sitta i landnings modulen.
Nu spånar jag bara hej villt..
Tror inte den lilla atmosfären på månen är förklaringen givetvis, den är alldeles för liten.
Kan det vara att den snurrar pga av den lilla push den fick... finns ingen vind som hindrar och den snurrar runt sakta.
Kan det vara någon gas påverkan av månlandaren? typ när dom trycksatte den igen...
Jaja, vet inte förklaring just nu... får googla och kika om jag kan hitta någon och återkomma.
---edit
Bara ni förstår vilken "flag" viftning jag menar...
https://youtu.be/KpuKu3F0BvY?t=7991
Alltså inte den självklara...