Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,30%
1113 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,62%
204 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,61%
99 röster
Vet ej/Annat
5,47%
82 röster
2026-01-10, 20:25
Medlem
Jag har bekanta som rest tillbaka för en vecka sedan ungefär för att delta i protesterna och hjälpa sina släktingar i ett svårt läge.

Det är många som skulle vilja flytta tillbaka. Men inte alla såklart. Men chanserna ökar dramatiskt om det blir ett mer sekulärt styre som är öppnare för väst. Även en del Afghaner skulle åka till Iran då de passerat där som transitland.

Citat:
Ursprungligen postat av Narconomics
Jag hoppas givetvis på att regimen faller. Förhoppningsvis kan vi då hjälpa iranierna att återvända till deras hemland.

En liten minoritet iranier har visserligen bidragit till vårt välstånd men den större majoriteten av dessa människor är drägg, kriminella och/eller bidragstagare. De hör inte hemma här.
Citera
2026-01-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Har du varit kvinna i Iran? Vad är din erfarenhet? 🤣

Jag känner och har pratat med dagligen kvinnor från och i Iran. Så vad menar du att du hämtat för information som är så diametralt olik den verklighetsuppfattning som många andra beskriver? Inte bara jag.

Jag vet vem jag är och jag tror att du sitter och spekulerar för ditt eget nöjes skull.

Gissar och känner 🙄

Jag kommer inte outa mig själv, det verkar som om du inte ens satt din fot i landet.

Du kan inte basera dina åsikter på bara vad dina kusiner säger och några personer här i Sverige som har varit där några gånger, det bor 90 miljoner människor där, du kan inte förvänta dig att allt kommer att bli bra.

Det är inte Thanos som knäpper med fingrarna här, häpp sen är allt bra.

I Afghanistan ville de bli befriade när amerikanerna kom, men sen låg de ner i 20 år gjorde inte sitt land starkt, kämpade inte för sitt land när Talibanerna kom, hur snabbt gick övertagandet?

Några dagar tog det tills Talibanerna hade full kontroll.

Det vore bra om du kunde sluta gissa så himla mycket utifrån bara få källor, som du själv uppgett.

Det kommer ta generationer innan det blir strukturerad demokrati om det blir revolution idag.
Citera
2026-01-10, 20:32
Medlem
Jag har varit där många gånger 😹

Det kommer inte bli bra genom att knäppa på fingrarna. Det har jag inte heller sagt. Men ska Iran bli ett självständigt och modernt land så måste det börja någonstans. Och nu är en lika bra tidpunkt som både då och sen.

Så när ska man börja anstränga sig och jobba mot en bättre framtid? Bästa tiden är alltid nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag kommer inte outa mig själv, det verkar som om du inte ens satt din fot i landet.

Du kan inte basera dina åsikter på bara vad dina kusiner säger och några personer här i Sverige som har varit där några gånger, det bor 90 miljoner människor där, du kan inte förvänta dig att allt kommer att bli bra.

Det är inte Thanos som knäpper med fingrarna här, häpp sen är allt bra.

I Afghanistan ville de bli befriade när amerikanerna kom, men sen låg de ner i 20 år gjorde inte sitt land starkt, kämpade inte för sitt land när Talibanerna kom, hur snabbt gick övertagandet?

Det vore bra om du kunde sluta gissa så himla mycket utifrån bara få källor, som du själv uppgett.

Det kommer ta generationer innan det blir strukturerad demokrati om det blir revolution idag.
Citera
2026-01-10, 20:32
Medlem
Citat:
Din upplevelse är det du ser som släpps fram på Instagram.
Du säger att persiska kvinnor är mer vågade i klädseln, du ser ju inte eftergifterna av att de har viss vågad klädsel.
Bor de alla i Iran?
Är det amerikanska-iranier?

Det representera ju inte den stora massan och sättet de är bundna till den äldre generationen.

Vi får se hur det går till om regimen störtas, du verkar ju ha koll.
Det blir nog demokratisk frihet från första dag utan några problem eller väggbulor.
Ingen övergång, ingenting.

Att släppa fram västerländsk feminism är en katastrof även för dem.

Jag tror att samhället i stort mår bäst som det är. Konservativa ledare som i stort låter folket vara.
'
Citera
2026-01-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Egentligen spelar det ingen roll för det är en win win situation. Det klart alla västerländska länder o företag kommer att tjäna på ett fritt Iran på en massa olika sätt, ekonomiskt, socialt, kulturellt.

Inte minst säkerhetsmässigt blir det ju en helt ny värld utan Hamas, Hizbolla och Huitier o andra prozy arméer och utan iranfinansierade terrorceller i västvärlden.

Ja, det är definitivt så. Och Ryssland står för resten av skiten.

Nu har inte Ryssland kapacitet att skydda mullorna så det börjar lukta Syrien även här. Ett fritt Iran vore det bästa som hänt Mellanöstern sedan år 1270 eller så…
Citera
2026-01-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Att släppa fram västerländsk feminism är en katastrof även för dem.

Jag tror att samhället i stort mår bäst som det är. Konservativa ledare som i stort låter folket vara.
'

Fast vet du, folket i Iran har lidit länge nu.
Konservatismen du ser där är inte Trump-konservatism, det är värre än nazism, leninism, stalinism, putinism och fascism.

Jag håller inte med dig.
Citera
2026-01-10, 20:37
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:

ville de bli befriade eller framställde västmedia det som att de ville bli befriade, efter fullbordat faktum?
Citera
2026-01-10, 20:39
Medlem
Det senare. Som för det mesta.
Segraren skriver novellen.

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ville de bli befriade eller framställde västmedia det som att de ville bli befriade, efter fullbordat faktum?
Citera
2026-01-10, 20:40
Medlem
HomoDeuss avatar
Lista över flygbolag som ställt in flyg till Iran. De är många. Alla?

https://aerospaceglobalnews.com/news/airlines-suspend-flights-to-iran-protests/
Citera
2026-01-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

Vad jag har förstått så släpptes de fram och välkomnades av det afghanska folket, någon berättade för mig att Talibanerna var i full färd med att avrätta storskaligt i idrottsarenorna när stridsvagnarna rullade in i landet.
Senast redigerad av Googleroid 2026-01-10 kl. 20:46.
Citera
2026-01-10, 20:44
Medlem
Om nu islamväldet faller i Iran, finns det någonstans mullorna kan fly och få stanna? Eller kommer de behöva stanna och invänta folkets dom?
Citera
2026-01-10, 20:45
Medlem
swedenistanis avatar
Man undrar bara när Trump kommer slå till, vi vet ju att Delta force befinner sig vid Irans gräns.
Då lär Khameneis-regim falla snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in