Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Mig veterligen ligger Ukraina i Europa. Ryssland har helt uppenbart attackerat Ukraina. Putin snackar skit som vanligt. Den enda frågan här är väl egentligen varför du tar något som Putin säger på allvar? Är du trög på något sätt?
Ja ja nu ska vi inte märka ord. I kulturell och historisk mening hör merparten av Ukraina till Ryssland. Sen ligger ju även Ryssland delvis i Europa så det blir komplicerat.
Det han menar är ju uppenbarligen att dom övriga länder (tex Sverige) som fn spränger topplocket över ryskt invasionshot, oroar sig i onödan. Och det har han säkert rätt i. Ukraina är ett specialfall.
Sen är det faktiskt så att Ukraina-tragedin började som en strategisk attack från NATO. Jag vet att du inte gillar att höra det, men det är så det är.
NATO ville expandera österut tills Ryssland tvingades svara militärt. Detta i kombination med sanktioner skulle leda till att Putin-regimen föll och ersattes med en väst-marionett. Planen lyckades till hälften, dvs Ryssland såg inget annat val än att svara militärt. Men Putin har nog visat sig sitta lite stadigare på tronen än vi hade räknat med.
Så därför tänker jag att det smartaste i nuläget kanske är att sluta fred. Är det verkligen det värsta som kan hända?
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Gick Ryssland på en blåsning 1939? Den var ny.
I den verkliga världen så hade Ryssland/Sovjet en icke-angreppspakt med Polen 1939. Av någon anledning brydde sig ryssarna inte ett skvatt om det diplomatiskt korrekt formulerade avtalet utan invaderade Polen ändå, i aktivt samarbete med det nazistiska Tyskland.
Ok. Men det hindrar inte att dom också blev blåsta.
Så om dom är redo att ge Väst en ny chans, nu drygt 80 år senare, varför inte ta emot en utsträckt hand?
Varför vara så långsint?