2026-01-10, 17:09
Medlem
Samarbeta med flera muslimska länder där man har gripit kriminella i Turkiet, Irak, Egypten, Marocco.
Men även Mexico.

Vilka mer ställen skulle dom kunna fly till Syrien, Afghanistan och Afrika kanske? Men som kriminell vill man säkert ha lite trygghet även om det samtidigt låter komiskt.

I många asiatiska länder har man också gripit folk så där kanske det blir svårt och fly till.

Vilka länder i Asien, Mellanöstern, Afrika och Sydamerika tror ni man har bäst chans att fly till som helst inte innebär krigsland och diktatur?
Finns det ens några bra stabila länder dit dom kan fly just nu och ha det gött?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6qw44r/flera-gangkriminella-gripna-utomlands-spelet-bakom

Gripna svenskar utomlands
Under 2025 har 280 personer gripits i utlandet på svenska efterlysningar och 143 personer har gripits av svensk polis i Sverige på utländska efterlysningar.

45 av de gripna personerna utomlands anses ha särskilt stor påverkan på den svenska lägesbilden, flera av dem är aktörer på ledande positioner inom en organiserade brottsligheten och tidigare varit svåra att komma åt.

De länder som har varit särskilt intressanta (utanför EU) är Turkiet, Irak, Förenade Arabemiraten, Marocko och Serbien

Polisen har identifierat drygt 800 kriminella med kopplingar till Sverige och som bedöms bedriva kriminell verksamhet från utlandet. Det handlar om svenska medborgare eller personer som har en stark anknytning till Sverige.

Personerna kopplas vanligtvis till våldsbrott, penningtvätt eller bedrägerier.

Gripna utomlands (svensk efterlysning)

2025: 280

2024: 203

2023: 157

2022: 136

2021: 78

Gripna i Sverige (utländsk efterlysning):

2025 (tom november): 143

2024: 132

2023: 115

2022: 130

2021: 93
Citera
2026-01-10, 17:27
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Sverige är ganska bra.
Jag är efterlyst i Irak för våldtäkter och rån och mord, men i Sverige är jag fredad. 💕

Jag riskerar fängelse och tortyr i mitt hemland, heter det.
Mycket bra.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2026-01-10 kl. 17:29.
Citera
2026-01-10, 17:27
Medlem
Riksreptilens avatar
De må vara kriminella men att åka till inbördeskriget Sudan eller de 10-15 mest instabila afrikanska länderna söder om Sahara är nog inte aktuellt för att undvika svenskt fängelser.

https://www.sverigeforunhcr.se/har-jobbar-unhcr/dr-kongo/

" Demokratiska republiken Kongo är hem för en av de mest utdragna och våldsamma konflikterna i världen. Enligt de senaste siffrorna från UNHCR har över 5,6 miljoner människor tvingats fly inom landet, varav mer än 4 miljoner befinner sig i de östra provinserna Sydkivu, Nordkivu och Ituri – områden som präglas av omfattande våld och osäkerhet.

Sedan våldet eskalerade i östra DR Kongo i oktober 2024 har mer än 1,2 miljoner människor tvingats på flykt inom landet. Detta gör DRK till en av de mest akuta, men ofta förbisedda, humanitära katastroferna i världen. "
Citera
2026-01-10, 17:44
Medlem
dude2ks avatar
Sverige är ju paradiset. Inget annat land kan konkurrera.
Citera
2026-01-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De må vara kriminella men att åka till inbördeskriget Sudan eller de 10-15 mest instabila afrikanska länderna söder om Sahara är nog inte aktuellt för att undvika svenskt fängelser.

https://www.sverigeforunhcr.se/har-jobbar-unhcr/dr-kongo/

" Demokratiska republiken Kongo är hem för en av de mest utdragna och våldsamma konflikterna i världen. Enligt de senaste siffrorna från UNHCR har över 5,6 miljoner människor tvingats fly inom landet, varav mer än 4 miljoner befinner sig i de östra provinserna Sydkivu, Nordkivu och Ituri – områden som präglas av omfattande våld och osäkerhet.

Sedan våldet eskalerade i östra DR Kongo i oktober 2024 har mer än 1,2 miljoner människor tvingats på flykt inom landet. Detta gör DRK till en av de mest akuta, men ofta förbisedda, humanitära katastroferna i världen. "

Jag känner att just Afrika måste ju vara klockrent för folk att fly till.
Helt perfekt kommer det aldrig bli.
Det är svårt för Sverige och samarbeta med ostabila länder.
Jag kan inte minnas att jag har hört dom har gripit folk i Afrikanska länderna.

Nigeria kanske är ett bra ställe så länge man undviker norra Nigeria.
Citera
2026-01-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Sverige är ju paradiset. Inget annat land kan konkurrera.

Det är sant men det kanske är svårt och gömma sig här.
Har man mördat någon och man vet att polisen jagar en så kanske 20år inte är så lockande även om våra fängelser är dom bästa i världen för kriminella.
Citera
2026-01-10, 17:58
Avstängd
Är du jude är Israel relativt säkert.
Citera
2026-01-10, 18:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Karibien känns väl fortsatt ganska säkert. Om en person har pengar att muta med.

Annars ka det känns som snaran dras åt. Jag menar de flesta länder vill ju faktiskt inte ha kriminella som dräller runt där.

Det man skulle kunna hoppas är att Ryssland skulle bli poppis. En väldans massa drog dit. Sedan efter ett tag razzia och ingen utlämning till Sverige utan antingen 20 i ryskt fängelse eller "frivilligt" strida i Ukraina...
Citera
2026-01-10, 18:51
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är du jude är Israel relativt säkert.
Israel lämnar aldrig ut någon, inte ens mördare.
Citera
2026-01-10, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Israel lämnar aldrig ut någon, inte ens mördare.
Det händer, men det sitter långt inne:
https://en.wikipedia.org/wiki/Malka_Leifer_affair
Citera
2026-01-10, 19:21
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Sverige är ganska bra.
Jag är efterlyst i Irak för våldtäkter och rån och mord, men i Sverige är jag fredad. 💕

Jag riskerar fängelse och tortyr i mitt hemland, heter det.
Mycket bra.

Mycket bra. Skål för din frihet.
Citera
2026-01-10, 19:22
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det händer, men det sitter långt inne:
https://en.wikipedia.org/wiki/Malka_Leifer_affair
Vi ska notera att det var ett högprofil/pedofilmål med endast Judiska förövare och brottsoffer.
Om vi ser på exempelvis Trustor och Joakim Posener så blev det ingen utlämning då brottet begåtts mot andra än "utvalda".
(FB) Joakim Posener
Således är Israel ett säkert land att fly till som brottsling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in