2026-01-10, 18:26
Medlem
Hej,

Jag överväger att skapa ett konto på https://www.duolingo.com/ för att förbättra mina kunskaper i engelska. Trots att engelska ingår i skolundervisningen upplever jag ett behov av att fördjupa mina kunskaper, eftersom mycket av innehållet på internet är på engelska.

Ni som har använt Duolingo för att lära er ett nytt språk – hur har era erfarenheter varit? Anser ni att man faktiskt kan lära sig ett nytt språk via denna plattform?

Tack på förhand för era svar.
Citera
2026-01-10, 18:28
Medlem
cutepsychos avatar
Tycker jag är väldigt kass på engelska och använde dualingo ett tag för att försöka förbättra den. Tyckte inte det gav någon effekt. Men det kanske beror på vart kunskapsluckorna i din engelska sitter. Jag behövde bli bättre på business English och mitt ordförråd, och för det var den inte så bra enligt mig iaf. Vilket vad synd, det känns som en väldigt användarvänlig app som gör det enkelt att träna upp språk.
Citera
2026-01-10, 18:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej,

Jag överväger att skapa ett konto på https://www.duolingo.com/ för att förbättra mina kunskaper i engelska. Trots att engelska ingår i skolundervisningen upplever jag ett behov av att fördjupa mina kunskaper, eftersom mycket av innehållet på internet är på engelska.

Ni som har använt Duolingo för att lära er ett nytt språk – hur har era erfarenheter varit? Anser ni att man faktiskt kan lära sig ett nytt språk via denna plattform?

Duolingo är jättebra, och i engelska finns det också många nivåer! Och det är gratis (man behöver inte Plus, det gör egentligen ingen skillnad), så vad har du att förlora? Börja med Duolingo! Så småningom kan du komplettera med andra metoder, som att bygga upp vokabulären genom att läsa med lexikon, slå upp ord du inte kan och nöta in dem. Välj något på lagom nivå (easy-readers, barnböcker, tonårsböcker, så småningom enklare vuxenromaner). Det finns ju även hur många engelska filmer som helst, Youtubers, sånger... Det går inte att undgå att lära sig engelska, skulle jag säga! Men Duolingo är roligt också, det är som ett spel!

(Nu måste jag göra min repetitionslektion i turkiska kom jag på... tyvärr är det den minsta kursen på Duolingo, de har inte gjort några nya nivåer på flera år.)
Citera
2026-01-10, 18:41
Avstängd
Jag tycker Duo är jättebra. Kul med! Man får relativt snabbt stort ordförråd och det känns oftast mer lek än glostraggling. Man lär sig en hel del rubbade fraser dock men det är nog en mening med det med.
Använder mest som en kvarts avkoppling per dag. Rensar hjärnan.
Citera
2026-01-10, 18:53
Medlem
Loreias avatar
Duolingo kan fungera för att finslipa lite, öva stavning osv. Mer effektivt att antingen stänga av undertexter på engelskspråkiga filmer/serier eller byta till engelska undertexter. Börja läsa böcker på engelska, lyssna på podcasts och ljudböcker.
Citera
2026-01-10, 19:14
Medlem
GusFrings avatar
Duolingo är bra på att få folk använda Duolingo, inte på att lära folk nya språk.

Ska du lära dig ett nytt språk behöver du läsa och lyssna mycket, på en nivå där du förstår det mesta men inte helt så att du utvidgar ditt ordförråd och förståelse gradvis + kolla upp grundläggande grammatik så du förstår hur språket funkar, men mestadels är det en fråga om att spendera mycket tid med att absorbera språket snarare än att plugga regler.

Det viktigaste är att vara konsekvent så att du lär dig språket varje dag även om det är lite grann åt gången.

Att skriva ner meningar funkar när man kör fast med input-baserad inlärning för att ta sig ur en platå. Det tvingar hjärnan hitta lösningar och så kollar du upp det om du inte kommer på.
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Tycker jag är väldigt kass på engelska och använde dualingo ett tag för att försöka förbättra den. Tyckte inte det gav någon effekt. Men det kanske beror på vart kunskapsluckorna i din engelska sitter. Jag behövde bli bättre på business English och mitt ordförråd, och för det var den inte så bra enligt mig iaf. Vilket vad synd, det känns som en väldigt användarvänlig app som gör det enkelt att träna upp språk.

Ett tips nu för tiden om man vill ha verktyg för språkinlärning är att använda AI. Språkmodeller funkar bra i det syftet och är interaktiva.
Senast redigerad av GusFring 2026-01-10 kl. 19:27.
Citera
2026-01-10, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Duolingo kan fungera för att finslipa lite, öva stavning osv. Mer effektivt att antingen stänga av undertexter på engelskspråkiga filmer/serier eller byta till engelska undertexter. Börja läsa böcker på engelska, lyssna på podcasts och ljudböcker.

Håller med om det med subtitles när man ser nått på TV.
Det är därifrån jag lärt mig den engelskan jag kan idag, och från engelsktalande vänner.
Märker ganska omgående när jag inte talar språket dagligen längre, att det försvinner snabbt.
Synd.
Citera
2026-01-11, 00:23
Avstängd
Gustawfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej,

Vilken klass/kurs går du? Skulle nog säga att Youtube är bättre generellt Duolingo är dessutom äckliga kapitalister nu för tiden så bara massa reklam och begrönsad tid med gratiskonto men beror helt på vilken kurs/klass Duo skulle nog funka helt ok för glosor osv
Citera
2026-01-11, 12:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Kan du grunden så bör det räcka långt med att läsa relevanta texter på engelska och liknande.
Samma sak för bör funka för TS. Har man däremot helt missat skolans engelskaundervisning så kan nog duolingo vara vettigt. Jag håller själv på just nu och lära mig, med duolingo, ett språk som jag inte ägnade särskilt mycket tid åt i skolan. Jag kände igen en del när jag började, men jag har märkt att när jag nu exponeras för språket så fattar jag mer än jag tror. Jag klarar enkel kommunikation men jag är inte på nivån att kunna läsa intressanta böcker. Jag behöver exponeras mycket mer för språket och det är svårt när engelska är så vanligt.
Citera
2026-01-11, 12:16
Medlem
Mullrets avatar
Själv kikar jag mycket på BBC för nyheter. Bra för få ett flow i ordalydelser osv.
Citera
2026-01-11, 12:23
Medlem
Queutards avatar
Duolingo och sådana appar kan ge ett grundläggande ordförråd och pusha in användaren i ett språk, men ger inga djupare kunskaper.

Man kan använda Duolingo för att skaffa sig ett litet ordförråd, men därefter ska man genast och omedelbart ge sig på böcker (på rätt nivå) och film textad på originalspråket.

Inget överträffar än i dag lärarledd instruktion.
Citera
2026-01-11, 12:24
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Själv kikar jag mycket på BBC för nyheter. Bra för få ett flow i ordalydelser osv.

Arkaisk engelska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in