Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Nu uppdagades sagda diagnoser redan på neonatalundersökningen. Du kan inte hitta på tarmsjukdomar, då de flesta (förutom IBS) går att finna rent objektivt. En person med MBP går med sitt barn med OLIKA sjukdomar och sjukdomsbilder. Givetvis är föräldrar påstridiga och kan upplevas jobbiga av inkompetent personal, de vill sitt barns bästa.
Vi har flera fall av MBP där barnet har dött i fosterhemmen för att socialtjänsten inte erkänner allvarliga sjukdomar hos barnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReadyUserOne
Antar att du menar BB-undersökning. Menar du att Elsa fick diagnosen på BB/neonatal?
…
Fick aldrig något svar så jag antar att det var vad du menade.
I detta fall har det inte ställts någon diagnos vid födsel. Om man lyssnar på Bathinas Podcast så ska det ha tagit ganska lång tid innan man fick diagnos. Mamman berättar att hon har sökt vården flertalet gånger men fått reda på att det är kolik eller annat. Så det du säger stämmer inte med detta fallet, och kanske inte med pipo överlag. Blandar du ihop det med något annat?
Gällande att pipo skulle vara en rent objektiv diagnos så kom det 2018 europeiska riktlinjer där jag tycker de flesta kriterier är objektiva. Innan dess så kan jag inte hitta några tydliga kriterier så då var den nog mycket mindre objektiv. Från domen finns följande:
Citat:
Ursprungligen postat av LVU-dom (juli 2025)
…
N*klas N*ström och M*ja Id*ström uppger att det inte är säkert att Astr*d skulle få diagnosen vid en ny bedömning utifrån nytillkomna diagnos- kriterier. L*rs Ekst*v har i referenssamtal framfört att det är fråga om en suddig diagnos med inte helt klara riktlinjer och Elis*beth G*stafsson har uppgett att det inom teamen finns olika uppfattningar av problemen.
Med de nyare, mer objektiva, diagnoskriterierna så är alltså två läkare (barngastroenterologer när jag googlar) osäkra på om hon har PIPO. Läkare *rne St*nberg (barnkirurg, hittar ej säkert om han fokuserar på tarmar) argumenterar emot i domen.
Jag hoppas man får chans att omvärdera diagnos nu när flickan är omhändertagen.