2026-01-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Orosanmälan kräver inga bevis för det är socialtjänsten som ska göra utredningen. I Elsas fall gjordes uppenbarligen ingen utredning utan det brutala omhändertagandet baserades på fantasier från en person som aldrig träffat barnet eller varit inblandad i vården.

Förstår du inte hur sjukt det är? Ett omhändertagande som baseras på fantasier från en helt främmande person.

Det är ju ett övervägande - om man behöver omhänderta överraskande eller inte.
Jag har själv orosanmält en gång, och i det fallet beslutade soc att ringa familjen. Dagen efter var flickan förd utomlands…
Citera
2026-01-10, 17:46
Medlem
Citat:
Orosanmälan kräver inga bevis för det är socialtjänsten som ska göra utredningen. I Elsas fall gjordes uppenbarligen ingen utredning utan det brutala omhändertagandet baserades på fantasier från en person som aldrig träffat barnet eller varit inblandad i vården.

Förstår du inte hur sjukt det är? Ett omhändertagande som baseras på fantasier från en helt främmande person.
Oronsanmälan kom ju från sjukvården som hade haft hand barnets vård , få hade däremot inte pratat med flickan direkt om måendet bara det ger ju viss oro och möjlighet till felbedömning
Citera
2026-01-10, 17:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Oronsanmälan kom ju från sjukvården som hade haft hand barnets vård , få hade däremot inte pratat med flickan direkt om måendet bara det ger ju viss oro och möjlighet till felbedömning
Beslutet om akut omhändertagande baserades som sagt på orosanmälan från en barnläkare som aldrig träffat Elsa eller varit inblandad i vården.
Citera
2026-01-10, 17:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Det är ju ett övervägande - om man behöver omhänderta överraskande eller inte.
Jag har själv orosanmält en gång, och i det fallet beslutade soc att ringa familjen. Dagen efter var flickan förd utomlands…
Att Elsa skulle flyttas utomlands efter ett samtal från socialtjänsten är förstås inget realistiskt scenario.
Citera
2026-01-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu var det ju mamma och styvfar som skötte näringsdroppet det kom inte hem någon sjuksköterska varje kväll och gjorde det mamman berättade dessutom att hon gav medicin i infarten när flickan mådde så dåligt att hon inte kunde ta den oralt
Tack, det hade jag missat att hon sa. Då gäller nog det jag sa från början ändå då.
Citera
2026-01-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är mycket märkligt eftersom fast vårdkontakt inte alls är samma sak som fast läkarkontakt. En fast vårdkontakt kan vara vem som helst i vården och syftet är att samordna patientens hela vård.

Föräldrarnas berättelser bevisar tydligt att en fast vårdkontakt har saknats eftersom de problem som framkommer gäller just kommunikation och samordning som en fast vårdkontakt ska hjälpa till med. Ett konkret exempel är att vården i Uppsala underlåtit att kalla Elsa till den årliga kontrollen i slutet av 2024 och har inte heller utrett Elsas matintag, samtidigt har mamman inte kunnat få kontakt med de ansvariga i Uppsala. Detta är ett typexempel på samordning som en fast vårdkontakt ska ansvara för.

Med en lagstadgad fast vårdkontakt hade de problem som ledde till orosanmälan kunnat förebyggas och undvikas. Ansvaret ligger helt hos vårdens verksamhetschef enligt 4 kap. 1 § hälso- och sjuvårdsförordningen:
En verksamhetschef enligt 4 kap. 2 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) ska säkerställa att patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodoses. Verksamhetschefen ska utse en fast vårdkontakt enligt vad som anges i 6 kap. 2 § patientlagen (2014:821).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/halso-och-sjukvardsforordning-201780_sfs-2017-80/#K4

Verbet ”säkerställa” innebär att det är en långtgående skyldighet som uppenbart har åsidosatts. Istället har ett barn tvångsomhändertagits på ett synnerligen brutalt sätt. Det är givetvis helt sjukt.

Jag har inte nämnt något om fast läkarkontakt så förstår inte varför du tar upp detta. Fast läkarkontakt är ett begrepp inom primärvården. Hennes läkare som hon haft under lång tid kan likaväl varit den fasta vårdkontakten för allt vi vet. En läkare kan vara en fast vårdkontakt! Men det kan såklart också vara någon annan. Eller så saknas det, jag är inte helt säker på vad praxis är eller om det finns prejudikat för när en vårdkontakt ska utses eller inte.

Poängen är att detta med avsaknad av fast vårdkontakt bara är spekulationer från din sida. Ta först ut bjälken ur ditt eget öga och så vidare.
Senast redigerad av ReadyUserOne 2026-01-10 kl. 19:45.
Citera
2026-01-10, 20:08
Medlem
Citat:
Att Elsa skulle flyttas utomlands efter ett samtal från socialtjänsten är förstås inget realistiskt scenario.

Nej, nu var det andra saker man oroade sig för.
Citera
2026-01-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu uppdagades sagda diagnoser redan på neonatalundersökningen. Du kan inte hitta på tarmsjukdomar, då de flesta (förutom IBS) går att finna rent objektivt. En person med MBP går med sitt barn med OLIKA sjukdomar och sjukdomsbilder. Givetvis är föräldrar påstridiga och kan upplevas jobbiga av inkompetent personal, de vill sitt barns bästa.

Vi har flera fall av MBP där barnet har dött i fosterhemmen för att socialtjänsten inte erkänner allvarliga sjukdomar hos barnet.

Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Antar att du menar BB-undersökning. Menar du att Elsa fick diagnosen på BB/neonatal?

Fick aldrig något svar så jag antar att det var vad du menade.

I detta fall har det inte ställts någon diagnos vid födsel. Om man lyssnar på Bathinas Podcast så ska det ha tagit ganska lång tid innan man fick diagnos. Mamman berättar att hon har sökt vården flertalet gånger men fått reda på att det är kolik eller annat. Så det du säger stämmer inte med detta fallet, och kanske inte med pipo överlag. Blandar du ihop det med något annat?

Gällande att pipo skulle vara en rent objektiv diagnos så kom det 2018 europeiska riktlinjer där jag tycker de flesta kriterier är objektiva. Innan dess så kan jag inte hitta några tydliga kriterier så då var den nog mycket mindre objektiv. Från domen finns följande:

Citat:
Ursprungligen postat av LVU-dom (juli 2025)

N*klas N*ström och M*ja Id*ström uppger att det inte är säkert att Astr*d skulle få diagnosen vid en ny bedömning utifrån nytillkomna diagnos- kriterier. L*rs Ekst*v har i referenssamtal framfört att det är fråga om en suddig diagnos med inte helt klara riktlinjer och Elis*beth G*stafsson har uppgett att det inom teamen finns olika uppfattningar av problemen.

Med de nyare, mer objektiva, diagnoskriterierna så är alltså två läkare (barngastroenterologer när jag googlar) osäkra på om hon har PIPO. Läkare *rne St*nberg (barnkirurg, hittar ej säkert om han fokuserar på tarmar) argumenterar emot i domen.

Jag hoppas man får chans att omvärdera diagnos nu när flickan är omhändertagen.
Senast redigerad av ReadyUserOne 2026-01-10 kl. 20:16.
Citera
2026-01-10, 21:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har inte nämnt något om fast läkarkontakt så förstår inte varför du tar upp detta. Fast läkarkontakt är ett begrepp inom primärvården. Hennes läkare som hon haft under lång tid kan likaväl varit den fasta vårdkontakten för allt vi vet. En läkare kan vara en fast vårdkontakt! Men det kan såklart också vara någon annan. Eller så saknas det, jag är inte helt säker på vad praxis är eller om det finns prejudikat för när en vårdkontakt ska utses eller inte.

Poängen är att detta med avsaknad av fast vårdkontakt bara är spekulationer från din sida. Ta först ut bjälken ur ditt eget öga och så vidare.
Dina okunniga nonsensinlägg är väldigt tröttsamma. Fast vårdkontakt är ett lagkrav sedan 2010 och det finns massor av dokumentation om vad en sådan ska göra. Som jag redan förklarat för dig så handlar hela problematiken i Elsas fall om att kommunikation och samverkan med vården inte har fungerat. Det är sådant som en fast vårdkontakt ska arbeta med och det som görs ska vara dokumenterat i journalen men ingenting sådant finns enligt uppgift i journalen. Avsaknaden av information i journalen bevisar avsaknaden av lagstadgad fast vårdkontakt.

Citat:
Gällande att pipo skulle vara en rent objektiv diagnos så kom det 2018 europeiska riktlinjer där jag tycker de flesta kriterier är objektiva. Innan dess så kan jag inte hitta några tydliga kriterier så då var den nog mycket mindre objektiv. Från domen finns följande:

Med de nyare, mer objektiva, diagnoskriterierna så är alltså två läkare (barngastroenterologer när jag googlar) osäkra på om hon har PIPO. Läkare *rne St*nberg (barnkirurg, hittar ej säkert om han fokuserar på tarmar) argumenterar emot i domen.

Jag hoppas man får chans att omvärdera diagnos nu när flickan är omhändertagen.
Det är vårdens lagstadgade skyldighet att arbeta i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Om det finns tveksamheter kring diagnosen är det vårdens skyldighet att utreda dessa. Om det finns tveksamheter kring diagnosens riktighet så innebär det att vården har slarvat och begått fel även vad gäller diagnostiseringen och uppföljningen under alla år. Förstår du inte det?
Citera
2026-01-10, 23:28
Medlem
Citat:
Dina okunniga nonsensinlägg är väldigt tröttsamma.

Det var du som visade din okunskap när du helt irrelevant började prata om att fast läkarkontakt trots att detta inte är applicerbart på sjukhus. Här kan du lära dig om vad begreppet betyder, kan vara bra innan du slänger dig med det nästa gång:
https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/god-och-nara-vard/fast-lakarkontakt/

Citat:
Fast vårdkontakt är ett lagkrav sedan 2010 och det finns massor av dokumentation om vad en sådan ska göra.

Jaha? Varför skriver du detta? Vem har sagt något annat?

Citat:
Som jag redan förklarat för dig så handlar hela problematiken i Elsas fall om att kommunikation och samverkan med vården inte har fungerat. Det är sådant som en fast vårdkontakt ska arbeta med och det som görs ska vara dokumenterat i journalen men ingenting sådant finns enligt uppgift i journalen. Avsaknaden av information i journalen bevisar avsaknaden av lagstadgad fast vårdkontakt.

Du har inte bevisat någonting och det är förbluffande och rent av skrattretande att du tror att du har gjort det. Du spekulerar i att det inte har utsätts någon fast vårdkontakt för att mamman tycker kommunikationen har brustit.

Källhänvisning på det fetade tack. Jag kan inte minnas att någon påpekat avsaknad av journalföring av fast vårdkontakt.
Citera
2026-01-11, 00:02
Medlem
Citat:
Det är vårdens lagstadgade skyldighet att arbeta i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Om det finns tveksamheter kring diagnosen är det vårdens skyldighet att utreda dessa. Om det finns tveksamheter kring diagnosens riktighet så innebär det att vården har slarvat och begått fel även vad gäller diagnostiseringen och uppföljningen under alla år. Förstår du inte det?
Tvärtom! Att vara tveksam och fundera flera varv extra kring diagnosen är allt annat än slarv. Förstår du inte det?
Citera
2026-01-11, 11:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] mamman tycker kommunikationen har brustit.
[...]
Domstolens beslut att fortsätta omhändertagandet bygger på att kommunikationen inte har fungerat. Av allt att döma hade dessa problem kunnat undvikas med en fast vårdkontakt enligt lagkraven som gällt sedan 2010.

Att socialtjänsten väljer att fortsätta tvångsomhändertagandet istället för att försöka hjälpa familjen att få en fungerande fast vårdkontakt är ett övergrepp som är fullständigt horribelt.

Citat:
Tvärtom! [...]
Du svarar ”Tvärtom!” på följande svar från mig: ”Det är vårdens lagstadgade skyldighet att arbeta i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Om det finns tveksamheter kring diagnosen är det vårdens skyldighet att utreda dessa. Om det finns tveksamheter kring diagnosens riktighet så innebär det att vården har slarvat och begått fel även vad gäller diagnostiseringen och uppföljningen under alla år. Förstår du inte det?

Det finns ingen anledning för mig att upprepa mig när du tjafsar mot vårdens lagstadgade skyldigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in