2025-04-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Grundorsaken är varken MyHeritage eller Ancestry.
Husförhörslängderna som det mesta baseras på var inte avsedda som folkräkning utan för prästens behov. Handstilen behövde bara tolkas av dem själva och är ofta helt oläslig. Födelseår kan fela några år. Det var inte så viktigt. Alla heter Anders, Olof eller Erik. Jag har överskridit antal Anders Andersson man kan ha i My Heritages träd.

Fader okänd är vanligt.

Det finns ett annat verktyg som heter Theory of Family Relativity™ som körs i bakgrunden.
Där blir det inte många rätt. De flesta felmatchningarna beror på att folk inte matar in både födelse och dödsdatum. Svårt att göra en teori med fel indata. Ortnamn saknas ofta. Inte ens landsnamn.
Cousine Finder verkar iallafall ha en bättre algoritm.

Har provat Ancestry en månad och jag tycker samma fel förekommer där. En del släktträd i MH är importerade från Ancestry.

Citat:
Lite mer AI skulle kanske förbättra resultatet. Man får en match med en person och kopierar deras profil. Kopieringsprogrammet borde fatta att Anders Erik Svensson är samma person som Erik Anders Svensson om födelse och dödsdatum är desamma. Det slutar med att man får tvillingbröder som dog samtidigt.
Det här med patronymiska namnsystemet verkar inte programmen förstå.
En man kan ju inte heta Andersson om hans far hette Olof i förnamn.

Nej, som du skriver är inte grundorsakerna datatjänsterna, utan de människor (kunder) som lägger in felaktiga släktträd. Fel blir det om man gör den generalisering du gör, dvs. att tro att Anders Erik Svensson är samma person som Erik Anders Svensson. Det kan vara två helt olika personer som råkar födas på samma dag och till och med bo på samma torp. Men de har inte något släktskap mellan sig. Du kan heller inte föra in dödsdatum förrän du har följt Anders Erik Svensson från vaggan till graven och då är det väldigt lätt att komma in på fel Anders med familj.

Nej, håll AI och dito utanför detta. AI är bra på att tyda handskrift med Swedish Lion. Digitala släktträd är rent pina.
Jag har varit med om att hitta släktträd i MH som står i raka stridigheter med väldokumenterad litteratur på just den släkten. De som har gjort släktträden i MH har då inte bemödat sig att läsa den litteratur som finns om sin släkt.
Citera
2025-08-22, 16:11
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hur långt tillbaka i historien har ni kommit i er släktforskning, och hur långt tillbaka kan man komma?
Själv har jag hittat några anfäder och -mödrar från mitten/slutet av 1500-talet, 12 generationer före mig. Frågan är förstås hur säkra dessa matchningar är (använder My heritage) men de känns inte orimliga. Det är liksom bönder från trakten allihop.
Citera
2025-08-22, 18:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur långt tillbaka i historien har ni kommit i er släktforskning, och hur långt tillbaka kan man komma?
Själv har jag hittat några anfäder och -mödrar från mitten/slutet av 1500-talet, 12 generationer före mig. Frågan är förstås hur säkra dessa matchningar är (använder My heritage) men de känns inte orimliga. Det är liksom bönder från trakten allihop.

Hur långt du kan komma beror helt på vilka anor du dyker på bakåt i tiden. Är det bara bönder så är slutet på 1500-talet så långt du kan komma då den första föreskriften om kyrkböcker i Sverige kom 1619.

Dyker du däremot på en präst så kan du komma hundratals år till. Inte sällan dyker du då också på kungligheter. Det har jag gjort.

Sedan gäller det i allra högsta grad att man inte bara tror på och skriver av släktforskningsprogrammens förslag utan att man själv går till källan och kontrollerar. Träden som folk har på t.ex. MyHeritage kryllar av fel. För anor som har gift sig flera gånger är det t.ex. vanligt att barnen står under fel far eller mor.

Amerikaner med svenska anor som släktforskar har också ofta fel på personer. Hittar de en Nils Olsson född ett visst datum så skriver de in den personen. De tänker ofta inte på att det kan födas två olika Nils Olsson samma dag fast den ena i Blekinge och den andra i Värmland.

Jag använder själv MyHeritage kombinerat med Arkiv Digital. Jag skulle aldrig skriva in en match från MyHeritage utan att kolla den på Arkiv Digital. Speciellt inte en Smart match.
Citera
2025-08-26, 16:51
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:

Arnulf av Metz, 582-640, anses vara den tidigaste dokumenterade anfadern till personer med europeisk påbrå.

Nån som har koll på vilken eller vilka som borde räknas som Sveriges tidigaste dokumenterade anor med levande ättlingar idag?
Citera
2025-08-29, 16:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Arkiv Digital har fängelserullor från 1750-1850. I gamla husförhör kan det ibland framgå om vederbörande vistas på sinnessjukhus. Även att personen har varit straffad brukar ibland stå i husförhör.

Att anlita en betald släktforskare kan bli dyrt. Bättre att göra det gratis själv. Både Riksarkivet och FamilySearch är gratis att forska i.

Senaste från Arkiv Digital

Citat:
Fler sökbara fängelserullor

Vi har gjort en uppdatering av registret till fängelserullorna och lagt till 40 320 nya sökbara uppgifter för åren 1770–1779. Tack vare registret blir det enklare för dig att hitta förfäder och släktingar som suttit i fängelse. Totalt innehåller registret nu drygt 1.8 miljoner sökbara uppgifter för åren 1770–1850.

En annan nyhet:

Citat:
Nu lanserar vi Maskinell texttolkning – en ny och revolutionerande funktion för släktforskare och historieintresserade. Med hjälp av AI och handskriftsigenkänning kan du nu söka i domböcker och andra handskrivna dokument som tidigare varit svåra att hitta i
Citera
2025-08-29, 16:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu lanserar vi Maskinell texttolkning – en ny och revolutionerande funktion för släktforskare och historieintresserade. Med hjälp av AI och handskriftsigenkänning kan du nu söka i domböcker och andra handskrivna dokument som tidigare varit svåra att hitta i.

Det är ju dock inte mycket som är sökbart än.

Eller mycket och mycket ... Visst är det det men det som gröna släktforskare ovana med gammal text behöver hjälp med är kyrkböcker och där är vi ju inte än. Nåväl, det är nog inte så långt borta.

ArkivDigital är en helt outstanding och oumbärlig tjänst och var det redan innan textigenkänningen. Nu blir det än bättre.

Fy tusan när man satt på ortens bibliotek och sökte bland microfilm. Det är ingen tid man vill ha tillbaka.
Citera
2025-09-29, 15:57
Medlem
PeterNosters avatar
Exempel på hur det kan gå riktigt fel.

Jag fick en DNA-match med en tjej. Hon hade sitt släktträd på Ancestry och bara ett litet gratis på MyHeritage. Kollade hennes träd efter något ovanligt efternamn för att kunna synka våra träd. Hittade en person i hennes träd som jag redan hade i mitt. Matade in henne i mitt träd och det verkade stämma att vi skulle kunna ha gemensamt DNA.

Kollade i kyrkböckerna för att verifiera släktskapet. Det visade sig att min ana var gift två gånger. I första giftet omkom både moder och barn vid barnets födsel så där sprack det. I andra giftet blev det barn som är direkt släkt med mig men inte med tjejen.

Kollade i kyrkböckerna igen för att hitta ett annat spår. Kollade kyrkböckerna på Riksarkivet SVAR.
Hittade tjejens far men där stod att han var h.u.ä, "hennes utanför äktenskapet". Det fanns en anmärkning ute i högermarginalen att en person hade erkänt faderskapet. Det var inte samma person som tjejen hade som farfar i sitt träd. Det stod även att pojken inte var döpt. Men ute i marginalen tillsammans med faderserkännandet stod att sonen döptes 4 månade senare. Undrar vad som hände egentligen.

Kontaktade tjejen och meddelade stolt att jag hittat hennes biologiska farfar. Hon kände redan till den personen. Personen i marginalen hade bara tagit på sig faderskapet. Modern var 18 år. Tjejens släkt hade DNA-testat sig och hade hittat den biologiska farfadern i USA.

Efter flera dagars arbete vet jag fortfarande inte hur vi är släkt.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-09-29 kl. 16:09.
Citera
2025-09-29, 17:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Exempel på hur det kan gå riktigt fel.

Jag fick en DNA-match med en tjej. Hon hade sitt släktträd på Ancestry och bara ett litet gratis på MyHeritage. Kollade hennes träd efter något ovanligt efternamn för att kunna synka våra träd. Hittade en person i hennes träd som jag redan hade i mitt. Matade in henne i mitt träd och det verkade stämma att vi skulle kunna ha gemensamt DNA.

Kollade i kyrkböckerna för att verifiera släktskapet. Det visade sig att min ana var gift två gånger. I första giftet omkom både moder och barn vid barnets födsel så där sprack det. I andra giftet blev det barn som är direkt släkt med mig men inte med tjejen.

Kollade i kyrkböckerna igen för att hitta ett annat spår. Kollade kyrkböckerna på Riksarkivet SVAR.
Hittade tjejens far men där stod att han var h.u.ä, "hennes utanför äktenskapet". Det fanns en anmärkning ute i högermarginalen att en person hade erkänt faderskapet. Det var inte samma person som tjejen hade som farfar i sitt träd. Det stod även att pojken inte var döpt. Men ute i marginalen tillsammans med faderserkännandet stod att sonen döptes 4 månade senare. Undrar vad som hände egentligen.

Kontaktade tjejen och meddelade stolt att jag hittat hennes biologiska farfar. Hon kände redan till den personen. Personen i marginalen hade bara tagit på sig faderskapet. Modern var 18 år. Tjejens släkt hade DNA-testat sig och hade hittat den biologiska farfadern i USA.

Efter flera dagars arbete vet jag fortfarande inte hur vi är släkt.

Det är ett gissel det där med att personer utan att vara biologisk far tog på sig faderskap förr vilket släktforskare sedan skriver in som släkt i sitt träd utan att det finns DNA-koppling.

Utöver detta så har vi det där med otrohet som aldrig uppdagas annat än med DNA. Samma sak där - fel fader i släktträdet.

Jag har själv fått en ny kusin på äldre dar via DNA. I min släkt har det funnits aningar men personen själv visste absolut ingenting. Han trodde helt och fullt att den far han växte upp med tillsammans med sina syskon var den biologiska fadern.

Jag tog helt sonika och skickade in hans DNA (självklart med hans godkännande) och nog var det träff och så hade han helt plötsligt fem halvsyskon istället för fem helsyskon. Tyvärr dog den biologiska fadern för flera år sedan i tron att han var barnlös när han egentligen hade en son.

Har även ett annat fall där jag enligt DNA-träff är hyggligt nära släkt med en svensk kändis men det finns absolut inget som matchar i släktträden. Möjligen någon gammal otrohet som spökar här.
Citera
2025-10-24, 22:36
Medlem
Citat:
Arnulf av Metz, 582-640, anses vara den tidigaste dokumenterade anfadern till personer med europeisk påbrå.
((Har min släktforskning nedpackad och är för skadad för att kunna leta. Dessutom CDn som jag hade laddat allt till, gillade inte då jag försökte ladda in i ett annat släktförskningsprogram, det blev en gröt, så allt jag skriver är ur minnet.))

I början på 70-talet, så långt innan internet hittade jag i en bok en förfader till mig ända tillbaka på 400-talet. Det var en kolonistledare vid Svarta havet med anor från Troja. Sedan stod det inget längre tillbaka i den boken.
Kommer inte ihåg om han var släkt med Arnulf af Metz - som jag hittat mitt släktled till, eller om det var en annan gren.
Citat:
Nån som har koll på vilken eller vilka som borde räknas som Sveriges tidigaste dokumenterade anor med levande ättlingar idag?
Kommer inte ihåg vem som var den tidigaste svensken, som jag hittade.
Det är ett problem att veta vad som är säkert och vad som är påhitt eftersom sägnerna nedtecknades mycket senare och det är ju oklart vad av det som var sant.
En kandidat till tidigaste "säkra" kan vara:
Erik Segersäll Bjarnarsson ca 945 - 995 - så det verkar ha funnits en äldre som hette Bjarnar
Erik sägs ha varit gift med Sigrid Storråda, som var dotter till Skoglar Toste, en rik Västgötahövding som 970 krävde gäld i England, vilket kanske gör honom äldre än Erik - OM Toste fanns och inte bara var påhitt. En underlighet är att Sigrid Storråda påstås ha varit gift både med svensk, norsk, dansk och rysk ( som var svenskättling) kungar, vilket iofs är möjligt om de var gamla/dog i strid och inget konstigt om hon blev gift redan som ung.

Om han var svensk, vilket är troligt, är han ännu tidigare. RURIK död 879 var en rus, vilket folk från troligen sverige (Roslagen GISSAR jag) kallades österut - och som verkar ha gett namnet till Rusland > Ryssland. Hans följe kom till Novgorod i nuvarande Ryssland och blev härskare över stammarna i de trakterna. Sägnen säger att de ville bli enade under en utlänsk härskare för att sluta slåss inbördes. Kommer inte ihåg vad den boken heter, jag har den i översättning någonstans. Den är mest som en "dagbok" med mest korta noteringar om större händelser under många år, som påstås ha skrivits under åren de skedde. Enligt en del skrifter kom de först till nuvarande Kiev, MEN enligt den här krönikan var det en ANNAN viking som kom till Kiev och började härska där, en som Rurik skickat som sändebud till någon slavisk kung söderut, men då de kom till Kiev tyckte han det var så fint så de stannade, bosatte sig där och struntade i sändebudsuppdraget

Det finns även sådana som t ex Ragnar Lodbrok, men tveksamt om de fanns eller var påhittade.

Edit: Tänkte på honom som dansk, men OM man räknar med delar av nutida Sverige, som inte räknades som svears eller götars, så fanns även hallänningen ´Rollo = Gånge Rolf ca 850 - ca 930 som kallades så för att han var för tung för en häst att bära
Senast redigerad av Lunkan531 2025-10-24 kl. 22:49.
Citera
2025-10-29, 01:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Min äldsta ingifta släkting.

Halvdan Svarte Halfdan Den Gudrødson
820 Toten
860 (vid ‎~40‏ års ålder) Randsfjorden, Norge

Han är inte så känd men hans son är:

Harald Hårfager Halfdansson
858 Stein i Hole på Ringerike Norge
933 (vid ‎~75‏ års ålder) Avaldsnes på Karmøy Norge.

Från år 858 fram till 1727 är det raka spåret via ätterna Gumsehuvud och Svenske.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_H%C3%A5rfager
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gumsehuvud
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenske_(adels%C3%A4tt)
Senast redigerad av PeterNoster 2025-10-29 kl. 01:38.
Citera
2026-01-10, 17:03
Medlem
Frescas avatar
Är det någon som kan slå upp en person åt mig på Arkivdigitals register "Sveriges befolkning 1990"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in