2013-12-15, 14:40
Medlem
tzjs avatar
Helvete vilka lustigkurrar som fanns här då. Hjälp till eller ge fan i att posta helt enkelt.

labben93: kan du få tag på en bild med bättre upplösning på texten tror du? Det är svårt att avgöra från bilden du länkade.
Citera
2013-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
labben93: kan du få tag på en bild med bättre upplösning på texten tror du? Det är svårt att avgöra från bilden du länkade.
jag kan försöka ta med mej en kamera till biblioteket och ta en ny bild
Citera
2013-12-15, 16:31
Medlem
CarolynHaxs avatar
Johan Ulriks föräldrar (de står under hans namn) var Nils Nilsson Stenlund och hans hustru Brita xxxx (kan inte tyda detta) Johansdotter. Brita var 36 år gammal. I kolumnen längst till höger står dopvittnena. Dem ska man också notera, de kan vara viktiga ledtrådar till släkt, grannar mm.

Härstammar du från Burträsk, min lille vän?
Citera
2013-12-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Johan Ulriks föräldrar (de står under hans namn) var Nils Nilsson Stenlund och hans hustru Brita xxxx (kan inte tyda detta) Johansdotter. Brita var 36 år gammal. I kolumnen längst till höger står dopvittnena. Dem ska man också notera, de kan vara viktiga ledtrådar till släkt, grannar mm.

tack ska du ha, jag ska kolla upp nils och se vart jag hamnar så glad att jag kunde få hjälp
Citera
2013-12-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Vilket tålamod du har kvinna,
Citera
2013-12-16, 21:11
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.S.G
Vilket tålamod du har kvinna,

Det där är oerhört välskriven och lättläst skrivstil från 1850-70-talet (lite problem i återgivningen bara). Försök läsa något som Axel Oxenstierna skrev (på 1600-talet) så får du ha väldigt mycket tålamod för att tyda det hela.
Citera
2013-12-17, 23:33
Bannlyst
Ska vara lite snäll nu till jul så man får några julklappar, så varsågod - här är en länk till föräldrarna till Johan Ulrik:
http://www.xn--krken-nra.se/kr%E5ken/personakt.asp?pnr=199787&db=kr%E5ken

Om du är släkt med Johan Ulrik så har du åtminstone rötter tillbaka på 1500-talet i både Gammelbyn och Åbyn. Och tyvärr så är jag släkt med dig i så fall. Eller ska jag säga släckt?
Citera
2013-12-18, 07:49
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Ska vara lite snäll nu till jul så man får några julklappar, så varsågod - här är en länk till föräldrarna till Johan Ulrik:
http://www.xn--krken-nra.se/kr%E5ken/personakt.asp?pnr=199787&db=kr%E5ken

Om du är släkt med Johan Ulrik så har du åtminstone rötter tillbaka på 1500-talet i både Gammelbyn och Åbyn. Och tyvärr så är jag släkt med dig i så fall. Eller ska jag säga släckt?

Aha, kära gamla Kråken! Ja, vår unge vän är bestämt Burträskare in i märgen.
Citera
2013-12-18, 13:35
Medlem
Söker upplysningar om Eric Bergqvist som troligen är född i Västerbotten 1765, Enligt
utflyttningsbetyg flyttar han 1.6.1789 till Finland
Citera
2013-12-18, 15:07
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolfHarald
Söker upplysningar om Eric Bergqvist som troligen är född i Västerbotten 1765, Enligt

På vilken ort och av vem var betyget utfärdat?
Citera
2013-12-18, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RolfHarald
Den enda roten Bergkvist i Västerbotten verkar vara rote 58 Klabböle men det har inte tjänstgjort någon Erik där, så är han från Umeå så har han nog ärvt soldatnamnet av sin far som isåfall borde haft förnamnet Anders, stämmer detta? Två soldater Bergkvist är nämligen möjliga, Anders Andersson Bergkvist och Anders Olofsson Bergkvist.

Har inte materialet för soldater från lapplandsrotarna.
Citera
2013-12-18, 18:57
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Den enda roten Bergkvist i Västerbotten verkar vara rote 58 Klabböle men det har inte tjänstgjort någon Erik där, så är han från Umeå så har han nog ärvt soldatnamnet av sin far som isåfall borde haft förnamnet Anders, stämmer detta? Två soldater Bergkvist är nämligen möjliga, Anders Andersson Bergkvist och Anders Olofsson Bergkvist.

Har inte materialet för soldater från lapplandsrotarna.
Du verkar ta för givet att han är soldat, varför?

Soldatnamn ärvdes vanligen inte av soldatbarn under 1700-talet. Det var först framemot slutet av 1800-talet det blev vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in