2026-01-10, 15:56
Avstängd
För att plocka bär, skotta snö etc krävs att man är i rätt god fysisk form. Långt ifrån alla som uppbär försörjningsstöd är det.
Citera
2026-01-10, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Mhm, kontroller och byråkrati kostar många fina slantar.

Om jag minns rätt så är 2/3 av kostnaderna för försörjningsstöd administration, inte utbetalningar.
(Var länge sedan jag kollade dock)

Det kommer att gå att kapa (och effektivisera) denna typ av kostnad något enomt, då handläggare och liknande hjärndöda yrkesroller är mycket enkelt att ersätta med AI.
Senast redigerad av mikeaelmcfadden 2026-01-10 kl. 16:05.
Citera
2026-01-10, 16:18
Medlem
Citat:
Och det finns runt en halv miljon arbetslösa så ekvationen går inte ihop.

Absolut, men det är knappast en halv miljon multisjuka eller på annat sätt funktionsnedsatta? Denna grupp förtjänar att leva väl och är undantagna i ekvationen anser jag, däremot har vi ett stort antal invandrare som bara utgör en last på samhället och borde utvisas, kommer man till bukt med den gruppen har man helt andra förutsättningar att bygga ett bättre samhälle för samtliga invånare.
Tyvärr så röstar många multisjuka på vänstern och sossarna i tron på att man ska få högre bidrag, man förstår inte att samtidigt som man röstar på partier som vill öka invandringen gör man också att gruppen som konkurrerar om bidragsposten ökar och man röstar så att säga mot sig själv.
Citera
2026-01-10, 16:21
Medlem
Kruxet är att det inte ska vara arbeten som vanliga anställda utför, för då kommer arbetsgivare
förhala beslutet av att nyanställa, och i stället ta in gratis arbetskraft.
Samhall är inte ens ett alternativ, de har anställd personal
Citera
2026-01-10, 16:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Det kommer att gå att kapa (och effektivisera) denna typ av kostnad något enomt, då handläggare och liknande hjärndöda yrkesroller är mycket enkelt att ersätta med AI.

Fast, handläggning av försörjningsstöd är ju ett område i behov av MER "personlig touch", inte mindre.
Citera
2026-01-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Varsågod, det finns här:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/12/aktivitetskrav-for-mottagare-av-forsorjningsstod/

Bara att läsa.
Då säger jag bu.
Det som man driver igenom finns redan i Arbetsförmedlingens regi. Allt man gör är att lägga över kostnaden på komunalskatten vilket verkar vara Tidös magi för att lösa alla problem.
Jag hoppas att alla låginkomsttagare som skriker om skattesänkningar är glada över komunernas ökade kostnader.
Citera
2026-01-10, 16:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Absolut, men det är knappast en halv miljon multisjuka eller på annat sätt funktionsnedsatta? Denna grupp förtjänar att leva väl och är undantagna i ekvationen anser jag, däremot har vi ett stort antal invandrare som bara utgör en last på samhället och borde utvisas, kommer man till bukt med den gruppen har man helt andra förutsättningar att bygga ett bättre samhälle för samtliga invånare.
Tyvärr så röstar många multisjuka på vänstern och sossarna i tron på att man ska få högre bidrag, man förstår inte att samtidigt som man röstar på partier som vill öka invandringen gör man också att gruppen som konkurrerar om bidragsposten ökar och man röstar så att säga mot sig själv.

Även om du räknar bort multisjuka mfl så har du fortfarande, och kommer alltid ha, fler vanliga arbetslösa än det finns jobb.
Citera
2026-01-10, 16:25
Medlem
Citat:
Kostar en jävla massa pengar faktiskt med administration, personal, lokaler osv osv, och ger vad exakt?
(Annat än att du får möjligheten att känna dig lite extra överlägsen nu när "socfallen sats på plats".)

Nej det är ditt ord, men om man tvingar dom att arbeta så tar man jobb från någon annan.
Dvs kommunen låter bli att anställa och så blir dom utan jobb istället.

Kostar inte en massa, behöver inte ens ha lokaler.
Dom skall aktiveras till sådant som inte stjäl arbete från andra.
Egna studier är ett alternativ, språkstudier är en annan. Alla är olika.

Det är ett svar
Citera
2026-01-10, 16:38
Avslutad
Citat:
Även om du räknar bort multisjuka mfl så har du fortfarande, och kommer alltid ha, fler vanliga arbetslösa än det finns jobb.

Du tycker man är multisjuk för att man har GAD och paniksyndrom? Två behandlingsbara diagnoser. Och ska gå på bidrag resten av livet?

Vad gör du hela dagarna?
Citera
2026-01-10, 16:45
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Jag som löntagare ser gärna att bidragsberoende/-tagare står i beredskap för att skotta snö, städa stränder, gator, plocka bär o massor av sådant som allmännyttan inte har resurser för

Som löntagare tycker jag att det vore fantastiskt med rena stränder efter sommarens grillkvällar tex

Inte du samma eller dina Nobelpris nationalekonomiska beräkningar går inte ihop?
Jag ser gärna detsamma. Frågan är hur det ska finansieras? Normalt försörjningsstöd är om jag tolkar det rätt cirka 7-8000 kronor per månad. En anständig bruttolön för utfört arbete bör väl vara minst cirka 25000 kr per månad. Sedan får ju visserligen det gemensamma tillbaka ungefär 1/3 av detta men det skulle väl ändå bli ökade kostnader för den gemensamma kassan.

Om de med försörjningsstöd skulle tvingas utföra efterfrågade arbetsuppgifter för 8000 kr per månad skulle det väl dels närmast kunna ses som slaveri, dels skulle de som utför dessa arbetsuppgifter mot normal lön nu troligtvis bli arbetslösa i stället.
Citera
2026-01-10, 16:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Herregud vilka lögner igen det sprids våra politiker. Det är tamefan inte alls mot prestations löst att man går o lyfter bidrag utan göra någonting, man ska bara inskriven hos AF,söka jobb,gå AFs aktiviteter , visa att man försöker hitta en annan inkomst , annars dras bidraget in. Det är inte mindre krav än om när man har a-kassa eller vanlig aktivitetsersättning. Helt sanslöst va det ska överdrivas och ljugas om alla som inte jobbar.

Folk tror att det bara är att gå in och hämta pengar.

Någon föreslår att bidraget halveras om man inte gör som de säger. När i sanningen, de ger 100 % avslag den månaden.
Citera
2026-01-10, 16:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Alla dom är ju dock normala jobb, och bör ju således ge personerna som utför dom en normal lön.

Ja, precis.

Sedan tror ca 20 i tråden att det är väldigt bra om de rensar, sopar och skottar. Men i väldigt många socfall har de soc just för att de inte kan utföra vissa jobb. De kan kanske göra saker som inte kräver fysisk styrka, men de kan jobba med annat, bara att det inte finns tillräckligt med sådana jobb.

T ex många som är 60-ish går med rollator, ska man verkligen skicka ut dem i skogen???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in