2026-01-10, 14:38
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Kan någon försöka förklara för mig hur detta INTE bidrar till lönedumpning?

Det går inte.

Det kommer bli tråkigt för kidsen som vill sommarjobba. Fem spänn i timmen.
Citera
2026-01-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det vore intressant om det gick att förhindra och/eller avsevärt försvåra att sända pengar utomlands i alla fall.
Jag är lite trött på att höra talas om stackars "svältande barn" där man omedelbart börjar misstänka att föräldrarna skickar pengar utomlands.
Ja, numer tvingas vi ju t.o.m. servera frukost i vissa skolor då barnen annars kommer hungriga eftersom föräldrarna skickat halva socbidrsgen till släktingarna i hemlandet..
Citera
2026-01-10, 14:40
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Jag som löntagare ser gärna att bidragsberoende/-tagare står i beredskap för att skotta snö, städa stränder, gator, plocka bär o massor av sådant som allmännyttan inte har resurser för

Som löntagare tycker jag att det vore fantastiskt med rena stränder efter sommarens grillkvällar tex

Inte du samma eller dina Nobelpris nationalekonomiska beräkningar går inte ihop?

Okej, var glad att du fortfarande är löntagare och inte konkurreras ut. Eftersom jag inte forskar i ekonomiska frågor är jag inte aktuell för något nobelpris.

Svårt att hantera och hålla isär päron och äpplen verkar det som.
Citera
2026-01-10, 14:46
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Kan någon försöka förklara för mig hur detta INTE bidrar till lönedumpning?
Syftet är givetvis att tillföra marknaden mer människor i låglönesegmentet vilket håller ner löner för den vanliga arbetaren.
Så det mer målet, att faktiskt komma åt den stora massan som vill ha löneökningar varje år medan den sittande regeringen kanske mer står på arbetsgivarens sida som vill dämpa löner för kunna ta ut mer vinst samt vara mer konkurrenskraftiga på marknaden.

Därav ej fråga om lönedumpning, syftet komma åt den stora arbetande massans krav på rejäla löneökningar och bättre arbetsvillkor.

Lönedumpning kan det vara för de som redan tjänar sämst ska konkurrera med bidragstagare som tvingas ta arbeten för ännu sämre lön, givetvis kommer dessa arbetsgivare nicka mot bidragstagarna löner även fast de inte vill anställa dessa, när personer med noll i betyg men sliter som vargar på arbetet konkurrerar om samma arbete och tvingas ta arbeten de tidigare har erfarenhet av men nu med ny lägre lön.
Citera
2026-01-10, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Samhall är ett jobb dock, personer på socbidrag borde komma ut några timmar varje dag i veckan och göra lite enkla jobb som du skrev plocka fimpar eller kratta löv där tror jag kommunen skulle uppskatta lite extra hjälp.

Går man på socbidrag så är ju tanken att man så snabbt som möjligt ska komma ut från det, att söka x jobb i månaden är inte mycket som krav - få ut alla dom i lite arbete än att sitta hemma är helt rätt tänkt.

Jo, jag tänkte väl det. Hur som helst, så kan jag garantera att väldigt många av de som nu har socialbidrag kommer att fortsätta ha socialbidrag efter det här hela livet ut. Aktivitetsplikt eller ej. De kommer definitivt inte att få ett riktigt arbete, men det är väl främst ett sätt att minimera kostnader för eventuella hälsoproblem som orsakats/riskeras av hemmasittande.
Citera
2026-01-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Kanon! Bara ut med dom...Behövs bli bättre kontroller av vad vi gör med skattepengarna.
Och vad tror du att alla dessa program och extra kontrollbehov kommer att kosta? Ironiskt att personer som hyllar detta förslag inte inser att detta kommer bara att kosta MER skattepengar.
Citera
2026-01-10, 15:43
Medlem
Det hade varit bättre att tvinga dom sitta i förvar 08:00-17:00
Ryms ca 40st i ett klassrum
Citera
2026-01-10, 15:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan
Och vad tror du att alla dessa program och extra kontrollbehov kommer att kosta? Ironiskt att personer som hyllar detta förslag inte inser att detta kommer bara att kosta MER skattepengar.

Mhm, kontroller och byråkrati kostar många fina slantar.

Om jag minns rätt så är 2/3 av kostnaderna för försörjningsstöd administration, inte utbetalningar.
(Var länge sedan jag kollade dock)
Citera
2026-01-10, 15:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Det hade varit bättre att tvinga dom sitta i förvar 08:00-17:00
Ryms ca 40st i ett klassrum

Till vilken nytta ska vi spendera alla dom extra pengarna?
Citera
2026-01-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Till vilken nytta ska vi spendera alla dom extra pengarna?

Kostar inte så mycket, men ger mer.
Tackar dom nej så får dom inte bidraget.
Nästa steg är att man knyter uppehållstillstånd till egen försörjning.
Citera
2026-01-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Jag som löntagare ser gärna att bidragsberoende/-tagare står i beredskap för att skotta snö, städa stränder, gator, plocka bär o massor av sådant som allmännyttan inte har resurser för

Som löntagare tycker jag att det vore fantastiskt med rena stränder efter sommarens grillkvällar tex

Inte du samma eller dina Nobelpris nationalekonomiska beräkningar går inte ihop?

Det skulle inte vara bra alls. Men förstår hur du tänker
Citera
2026-01-10, 15:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Kostar inte så mycket, men ger mer.
Tackar dom nej så får dom inte bidraget.
Nästa steg är att man knyter uppehållstillstånd till egen försörjning.

Kostar en jävla massa pengar faktiskt med administration, personal, lokaler osv osv, och ger vad exakt?
(Annat än att du får möjligheten att känna dig lite extra överlägsen nu när "socfallen sats på plats".)
Senast redigerad av Sereena 2026-01-10 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in