2026-01-10, 09:23
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Det är ett alternativ, nu lever inte jag på soc men jag skulle lätt kunna klippa gräs och sopa gator iaf på sommaren. Skulle fan va lyx och va ute hela dagarna i solen

Även om du mer eller mindre fått betala för det genom ökade omkostnader med din "bidragslön" som redan ligger långt under existensminimum?! Hur hade du känt inför det faktum att du sett till att sommararbete för ungdomar försvunnit pga av att de skulle kräva adekvat lön jämfört med dig?
Citera
2026-01-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Det är bra att de jobbar.
Men att jobba för en så låg inkomst är nästan slaveri tänker jag?

Får de något tillägg?
Att likställa denna aktivitetsplikt med riktigt jobb är bara löjligt.
Dessutom, tillägg?? Många har gått hemma med massa pengar från oss andra i åratal utan nån form av motprestation, de har redan fått mer än de skulle ha.
Citera
2026-01-10, 09:27
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

Det finns massor av jobb där ute som socfall klarar av. Men det handlar också om en vilja från socfallen att vilja jobba också. Det säger jag med medvetandet att någon med downsyndrom jobbar där ute på hotell och cafén.

Alla kan hitta sin plats i arbetslivet.
Citera
2026-01-10, 09:28
Medlem
Citat:
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

Tramsig plakatpolitik.
Citera
2026-01-10, 09:30
Medlem
Kanon! Bara ut med dom...Behövs bli bättre kontroller av vad vi gör med skattepengarna.
Citera
2026-01-10, 09:38
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Finns alltid skräp o plocka längs vägarna
Citera
2026-01-10, 09:43
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Även om du mer eller mindre fått betala för det genom ökade omkostnader med din "bidragslön" som redan ligger långt under existensminimum?! Hur hade du känt inför det faktum att du sett till att sommararbete för ungdomar försvunnit pga av att de skulle kräva adekvat lön jämfört med dig?
Inte mitt problem
Citera
2026-01-10, 09:43
Medlem
Låter som att L inte hänger med i tiden. I takt med att bara fler och fler jobb automatiseras så finns det färre och färre jobb som behöver göras.

Vi närmar oss oundvikligen ett samhälle i vilket det kommer vara frivilligt att jobba. Ett samhälle med medborgarlön.

Att då tjata om att alla måste vara med och bidra oavsett vilken situation man befinner sig i är i bästa fall ett hopplöst bakåtsträvande.
Citera
2026-01-10, 09:44
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Inte mitt problem

Jo det är det ju så länge du själv inte är bidragstagare eller snarare "framtida bidragstagare". Tänk lite längre för en gångs skull
Citera
2026-01-10, 09:45
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jo det är det ju så länge du själv inte är bidragstagare eller snarare "framtida bidragstagare". Tänk lite längre för en gångs skull
Nix
Citera
2026-01-10, 09:47
Avstängd
Jobbar man ska man ha LÖN, inte bidrag. punkt.
Det blir ett modernt slaveri för samhällets utsatta.
Citera
2026-01-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Finns alltid skräp o plocka längs vägarna

Vill du plocka detta inbillade skräp din bidragstagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in