Pluggar Komvux på gymnasial nivå med CSN (bidrag + lån), 100 % studietakt enligt studieplan.
Har gjort allt rätt, påbörjat kurser, klarat poäng osv.
Nu i jul och nyår hade Komvux i den kommunen jag studerar ett påtvunget uppehåll (ca 19 dec – 5 jan) som jag själv inte kan påverka, dvs. inte så att jag tog frivilligt "semester" som de påstod&frågade om när jag ringde CSN. Det pågick alltså inga kurser under den tiden, (dock var jag antagen till korrekt mängd kurser för perioden) eftersom skolan hade fan stängt för julen o nyår, men jag har fortsatt heltidsstudier direkt efter (dvs. nu från 5 jan och 10 veckor frammåt).
CSN har nu:
- stoppat ALLA mina kommande utbetalningar tillfälligt
- ifrågasatt min studietakt (de har enbart fått studieaktiverings besked från den ena kursen, dvs ser det ut som jag enbart pluggar 50% takt när jag pluggar EGENTLIGEN 125%)
- sagt att jag kan bli "återbetalningsskyldig" för de 2 veckor som min jävla komvux hade ett påtvingad PAUS MELLAN KURSERNA (dvs hälften av mitt jävla lån&bidrag )
Det som stör mig är:
- "Uppehållet" var skolans beslut, inte mitt (dvs komvuxen som har planerat kurserna på sådant sätt. Förra året gjorde de istället att de 2 studieperioderna överlappade dom 2 veckor så förlorade jag då 100 poäng pga. FÖR HÖG STUDIETAKT de 2 första veckorna)
- Jag har fortfarande läst och LÄSER enligt plan och klarat alla planerade poäng HITTILLS
- Jag har CSN för hela året, inte per studieperiod (kärringen från CSN sa jag skulle ha "rapporterad" att min jävla komvux hade nåt påtvingat jul-semester för alla??)
Frågor till er som haft CSN (lån&bidrag )+ Komvux:
Har ni varit med om att CSN drar ner studiemedel pga juluppehåll/skolstängning?
Blev ni återbetalningsskyldiga för pengar ni redan fått?
Löste det sig när skolan rapporterade kursstarter/studieplan i efterhand?
Är detta “normalt CSN-bullshit” eller bör jag överklaga om dom fuckar med mitt lån?
Känns helt jäcla SJUKT att bli ekonomiskt straffad för något skolan bestämmer själv, som jag bbtw hade 0 fking ide om. Såg det inte som "uppehåll" men enbart sen start för studieperioden pga. julen ig? Jag har tänkt på det hela och kanske min komvux kan intyga i en studieplan att jul-uppehållet var "planerat" av skolan och ej frivilligt liksom?
Så de inte kan "straffa" mig ekonomiskt genom att sno hälften av min nästa utbetalning?
Tacksam för erfarenheter och åsikter :.)