2026-01-10, 10:08
Medlem
Cremefraicheds avatar
Jag ska börja med att säga så att jag har vart med på flashback länge, både som postare men också lurkat runt i 20+år men jag måste säga det att under de senaste 10 åren så slutade jag mer och mer hänga på flashback. Varför? För att kvalitén av trådar, poster och diskussioner blev låga. Istället för välskrivna inlägg med intressanta människor bakom avatarerna som lämnade varma minnen ersattes av akrivister som trollar sönder trådar och utnyttjar sig av fula taktiker för att styra den pågående narrivitet om en händelse, eller politik.

Den här tråden är inte egentligen menad som kritik mot Flashback som team, det är svårt att göra något åt det hela. Utan den här tråden är mer menad för dig som läsare att bli kanske påmind eller uppväkt så du förstår vad som pågår. Vad deras mål är, och varför dom gör det - samt hur dom gör det.

Vi börjar med lite historia, för er som inte hängde på internet på 90-2000-talet så var det en vilda västern av människor som kopplade sig mot varandra, dom diskuterade och skapade nätverk. Det var frihet.

2010 så "upptäckte" stort sett myndigheter, stora företag med mera att man kan skapa propaganda via internet, att kontrollera nyhetsflöden, med algoritmer styra så vad ska kunna se, läsa, tycka, tänka. Och det här är något som började växa mer därefter. Ideologiska krigare, sponsrare av ideologiska krafter, storföretag, myndigheter, billionärer - allt som vill försöka ta makt betalar organisationer för sprida dessa ideologier.

"Trollfabrikerna" säger man i folkmun, men det är mer än vad man tror. Folk tror att det är "ett gäng incel" som spammar saker - men det är värre än så, det finns mycket som till och med är AI-genererat idag. Dessa trollfabriker finns från vänstern samt högern, samt mitten, FBI, CIA, Mosad, EU, USA - allt som har en vilja att påverka i det politiska som vill skapa en förändring åt deras riktnign oavsett det är mot kommunism, nazism, socialdemokrati, globalism, islam eller liknande. Dom alla finns där, dolka bakom ett alias.

Dessa människor kan utge sig från att vara från motståndarsidan där dom försöker skriva så handikappade grejer som möjligt för att skapa provokation, de kan även vara de motståndare i trådarna som inte diskuterar ärligt - i trådar med 200+ sidor och det är aktuellt så sprider dessa människor dålig info eftersom dom aldrig bemöter argument - de bara repeterar sin ståndpunkt utan att elaborera och sen förolämpar. Dessa människor kan komma från "sovande" konton - konton som inte har postat på flera år, eller vart medlem sen 2010 men 10 poster och byter mellan dom för att skapa en illusion för en random läsare utifrån som bara vill läsa vad som har hänt - så läser dom aldrig fakta, eftersom dessa människor repeterar osanning även fast folk debatterar emot dom med sanning. Ibland handlar det enbart om att förstöra trådar från bra diskussioner för att utvecklas så det blir en samhällsdebatt.

Deras trick är sluga, och dom kommer med glåpord och smutskastning. De vill cancla och tysta ner.

Världen är i informations krig mellan ideologier, för det är vad det handlar om - vinkling och många där ute ljuger för dig för att du ska tycka precis det dom ska tycka - även fast bilden av en händelse är helt falsk så är det menat att du ska få en snevriden bild av verkligenten eftersom dom räknar med att du aldrig kommer kolla upp det i framtiden ifall du hade rätt eller inte - du var arg där och då vilket ger dom en boost i sina siffror och få dig över till deras sida. Kan dom få dig arg så kan dom få dig aktiv i deras cirklar och då är du ute med dom och demonstrerar/aktiv, eller röstar åt deras håll.

Sanningen brukar alltid komma fram - men alltid försent och när den gör det så är det få som faktiskt läser det, eller bryr sig längre. Men ha det i bakhuvudet att det politiska finns där, förstå att folk använder sig av manipulationstekniker och har hela systematiska system för det.

Forum som Flashback är inte den enda platsen som är drabbad. Reddit, 4 har aktiva AI botar som skriver politiska inlägg för ideologier, 4chan blir spammad 24/7 runt händelser och viktiga event - alla platser där det kan diskuteras så är dom och trycker i. Dessa människor är till stora del politiskt aktiva, knutna, socialkretsar runt det politiska, följer du det sociala nätverket så kommer du hitta sponsrade pengar för att hålla igång det.

Vi är i ett konstant krig. Klyftan som byggs mellan människor blir bredare, och får vi inte stopp på det så kommer deras revolt. Det sättet att stoppa det hela på är att bli medveten om deras taktik och förstå vad dom gör, då kan du agera därefter.
Citera
2026-01-10, 10:22
Avslutad
Håller med, har varit sorgligt att se utvecklingen mot mer och mer skräp och desinformation

Fakta och logik dränks i blaj
Citera
2026-01-10, 10:27
Medlem
stilichos avatar
Jag har varit på Flashback lika länge som du och visst har det skett förändringar. Jag delar dock inte åsikten att det skulle vara politisk propaganda som ligger bakom. Det är att kraftigt överdriva Flashbacks betydelse att tro att mäktiga intressen är intresserade av att sprida propaganda här. Det är egentligen bara enkel ekonomi. Det är inte lönsamt att påverka människor via ett diskussionsforum där relativt få människor läser varje skrivet ord. Det är betydligt effektivare att påverka människor via massmedia. Varför köpa en flashback-skribent som når ut till hundra människor när du kan köpa en aftonbladet-skribent som når ut till hundratusen människor?

Det som verkligen har hänt med Flashback är att det har varit framgångsrikt. Det är mycket människor här, betydligt fler än för tjugo år sedan. Men när Flashback för tjugo år sedan var lite exklusivt, med ett intressant klientel så har det nu blivit alldagligt. Vill man sammanfatta det koncist kan man säga att idioterna har hittat hit. Ett annat sätt att uttrycka det på är att Flashback har blivit mainstream. För länge sedan var det något av en intellektuell elit som höll till här, helt enkelt för att man behövde tillhöra den begåvade halvan av befolkningen bara för att ta sig ut på internet och delta på ett diskussionsforum. Några sådana spärrar finns inte längre och numera är det antagligen ungefär samma intelligensnivå på Flashback-användare som Facebook-användare. Sådant ger givetvis avtryck i trådkvalitén.
Citera
2026-01-10, 10:34
Medlem
Flashback har nära noll påverkan på politiken i samhället.
Alla har sin åsikt cementerad och gör allt för att försvara den, oavsett om du är höger eller vänster.
Finns det överhuvudtaget någon som ändrat sin åsikt efter en diskussion här?
Citera
2026-01-10, 10:35
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är inte lönsamt att påverka människor via ett diskussionsforum där relativt få människor läser varje skrivet ord. Det är betydligt effektivare att påverka människor via massmedia. Varför köpa en flashback-skribent som når ut till hundra människor när du kan köpa en aftonbladet-skribent som når ut till hundratusen människor?

Här har du fel, du inser inte hur stor påverkan Flashback har på samhället. Flashback är en av anledningarna till varför Sverigedemokraterna ens finns i riksdagen. Ifall inte Flashback hade funnits där invandringskritik har fått diskutera och ventilera så hade inte det spridit sig som det har gjort. Man har förstått att Flashback som Sveriges största (Nordens största?) forum har ett direkt politiskt påverkande på vad folk tycker och tänker. Folk är här och läser varje dag, speciellt ifall något händer. Precis nu kl 10:30 så är det 39.000 människor online och läser - vi ligger på nivåer som SVT play program ligger på en lördag morgon.

Hit kommer folk för att läsa detaljer om något, speciellt sanningen som inte Aftonbladet ger dig om ämnen.
Citera
2026-01-10, 10:36
Medlem
EnCartes avatar
Fast jag undrar om det inte bara handlar om en samhällsförändring som avspeglas även här. Att det inte handlar om flashback, utan samhället i sig.
Citera
2026-01-10, 10:38
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Senast och tydligast kan fenomenet med att försöka kontrollera narrativet ses i tråden om ICE-polisen som medvetet skapar situationen och sedan utnyttjar den skapade situationen då han står snett framför bilen och mördar kvinnan genom att skjuta henne i huvudet från en halvmeters avstånd och göra en 6-åring föräldralös.

Trots tydliga videobevis för att han aldrig var i fara för att bli överkörd skall några politiska påverkanskonton envist påstå att han blev påkörd och hade förmodligen dött om han inte avrättade kvinnan som tydligt styrde bort ifrån ICE-polisen hon hade precis backat och började rulla framåt från hastigheten 0 km/h.

Otroligt tråkigt samhälle man tvingas leva i nutid, jubelidioternas förlovade tid.

Detta inlägg från denna användare har inget att göra med detta ämne utan han är här för att pusha propaganda om sin politiska ideologi och sida av ICE-händelsen och försöker utnyttja denna tråd för att pusha sitt agenda.

Det märker man med att han faktiskt inte adresserar problemet utan tar upp sin sida av ett pågående drama.
Citera
2026-01-10, 10:44
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Här har du fel, du inser inte hur stor påverkan Flashback har på samhället. Flashback är en av anledningarna till varför Sverigedemokraterna ens finns i riksdagen. Ifall inte Flashback hade funnits där invandringskritik har fått diskutera och ventilera så hade inte det spridit sig som det har gjort. Man har förstått att Flashback som Sveriges största (Nordens största?) forum har ett direkt politiskt påverkande på vad folk tycker och tänker. Folk är här och läser varje dag, speciellt ifall något händer. Precis nu kl 10:30 så är det 39.000 människor online och läser - vi ligger på nivåer som SVT play program ligger på en lördag morgon.

Hit kommer folk för att läsa detaljer om något, speciellt sanningen som inte Aftonbladet ger dig om ämnen.

Du läser förvånansvärt illa för att ha suttit på Flashback i tjugo år. Är du en del av problemet?

Jag sa inte att Flashback har liten påverkan på samhället. Jag sa att det är dyrt att påverka samhället via Flashback. Av den enkla och självklara anledningen att varje ord som skrivs på Flashback läses av förhållandevis få människor. För den som måste betala för varje producerat ord är det extremt olönsamt.

Vilket givetvis inte betyder att Flashback inte har någon politisk påverkan. Som du själv konstaterar så var Flashback viktigt för att Sverigedemokraterna skulle få ut sitt budskap. Men det berodde ju inte på att Sverigedemokraterna betalade stora pengar för att få text publicerad på Flashback. Det berodde på att många människor med sverigedemokratiska åsikter sökte sig till yttrandefriheten på Flashback där de kunde både utveckla och sprida sina åsikter.

Sedan finns det specialfall. Till exempel misstänker jag att Ryssland har plöjt ned åtminstone lite pengar i Flashback-propaganda (precis som de investerar i Facebook-propaganda), av den enkla anledningen att de av politiska skäl inte kan få ut sitt budskap i traditionell media, oavsett vad de betalar för det. Men det är som sagt ett specialfall och inget generellt drag för Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt

Man diskuterar inte för att ändra åsikt på den man diskuterar med. Man diskuterar för att påverka alla de där som bara läser och inte skriver. Du kan utan vidare räkna med att det går tio läsare på varje skribent här. De som skriver har redan sina fasta övertygelser, det är därför de skriver saker, det är de där tio läsarna som är påverkansbara.
Senast redigerad av stilicho 2026-01-10 kl. 10:46.
Citera
2026-01-10, 10:44
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Flashback har nära noll påverkan på politiken i samhället.
Alla har sin åsikt cementerad och gör allt för att försvara den, oavsett om du är höger eller vänster.

Vart vänder sig folk när något händer? Flashback. Vart vänder sig polisen ifall dom vill få ut information om något? Flashback.

Ja, dom har cementåsikter eftersom dom är ideologiskt bundna och faktiskt inte menade att ha en ärlig debatt med dig. Deras mål är att köra över dig så deras politiska argument är det som ligger på topp.

Det är inte den som du diskuterar med som du ändrar åsikter hos - det är hos den som läser det. Alla tusentals, hundratusentals människor som läser inlägget, går in snabbt och kollar ett par sidor "jaha det är så det är" och sen loggar av.

Du måste zooma ut din vy här över diskussionen - vem ser det, vad är det dom ser, vad för intryck är det dom får av det dom ser? Dominerar du informationsflödet så påverkar du människor där ute.
Citera
2026-01-10, 10:47
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du läser förvånansvärt illa för att ha suttit på Flashback i tjugo år. Är du en del av problemet?

Faktiskt. Ska jag vara ärlig med dig så skummar jag igenom det och jag adresserar det i texten jag anser du har fel på. Resten sket jag i att besvara likt som detta inlägg eftersom jag inte har något att kommentera på det.
Citera
2026-01-10, 10:50
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Klarar du att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Jag tog den tråden som exempel då det finns så tydliga VIDEOBEVIS för vad som faktiskt hände där på gatan i Minnesota. Trots det är det en evighetsdiskussion i den tråden där några hävdar han blev påkörd osv...

Jag tog ett aktuellt exempel för det du du vill diskutera i TS och håller mig till ämnet.

Nej, du tar inte upp det som ett exempel i en form av neutral syn på det hela. Du är en del av problemet eftersom du sitter och säger Videobevis för något som det finns klara bevis för att det är exakt motsatsen. Jag har följt skjutningen - och jag håller inte med dig på din bild på vad du tror är sanningen.

Men tråden här handlar inte om skjutningen - som sagt, du är här för att ge som ett "exempel" där du försöker kapa tråden genom att öppna upp för onödig diskussion som någon måste städa upp för ämnet handlar inte om skjutningen eller vad du har för "bevis". För du är precis det som jag pratar om och bevisar mig rätt.

Tack!
Citera
2026-01-10, 11:07
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Tyvärr har flashback utvecklats till att bli de galna moderatorernas egna lilla sandlåda, sjuka varningar och avstängningar delas ut till höger och vänster, det finns en ängslighet och oro kring varje inlägg då du helt plötsligt kan bli varnad för "inte tillräckligt on topic", moderatorernas oemotsagda härjande har minskat kvaliteten och höjden som förr kunde uppstå i trådarnas diskussioner är nu istället utbytta mot varningar och avstängningar och saknar helt djup och mening.

Detta skapar såklart en bra grogrund för det sjuka trollande, varje bemötande rsikeras med varningar och avstängningar, det innebär att att galna inlägg kan postas gång på gång, förr argumenterades detta ner och motarbetades gemensamt av användaren, så flashback har blivit skit och är skit jämfört med förr, förutsatt att du inte är en pedofil förkämpe, barnknullare tillåts löpa helt fritt sjukt nog...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in