2026-01-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Att ena hela kontinenten, det vill säga Nordamerika, Centralamerika och Sydamerika, skulle skapa världens största supermakt. Med en stark kristen ideologi som ledstjärna, något man sällan pratar om i Europa, skulle USA, om planen genomförs, kunna dominera omvärlden. I ett sådant scenario skulle Kina reduceras till en marginell aktör.

Iran har försökt sprida islam i Venezuela men misslyckats kraftigt. Islam får aldrig något verkligt fotfäste i Amerika på grund av kristendomens starka ställning. De amerikanska kontinenterna ser Europa som ett i praktiken islamiserat territorium och anser därför att det inte finns något av verkligt värde här.

Europa har halkat efter rejält inom i stort sett alla områden, mycket på grund av ett ensidigt fokus på miljötänk. Vår ekonomi riskerar nu att börja knaka. Samtidigt framstår det allt mer logiskt att Grönland kommer att hamna under amerikansk kontroll, liksom att det så kallade självklara stödet till Ukraina börjar ifrågasättas.

Det mest anmärkningsvärda är att varken Kina eller Ryssland någonsin skulle ingå i en allians med EU efter det spel vi har bedrivit. Beslut som fattats den senaste tiden präglas av hybris. Om det är någon kontinent som befinner sig i ett utsatt läge, men där man inte vill oroa omvärlden, så är det EU.

Chile, Argentina, Honduras, el Salvador, Venezuela, Peru, Uruguay och andra länder är redan ombord på planen. Panama, Colombia, Mexico och Bolivia kommer övertalas men via politik och dialog. Tror även Brasilien kommer joina tanken som sagt det som sker idag talar sitt tydliga språk. Sen att vi i Europa inte inser våra brister, islamister, miljön, Greta Thunberg, Ukraina…

Jag gissar att en stor ekonomisk krasch är på ingång för oss i Europa.
Att försöka göra en kristen supermakt är nog inte målet, en vitmakt är sannolikare. Så man skulle i så fall behöva använda ganska mycket våld för att kuva hela Amerika eller tänker du dig att sydamerikanerna ska bli medborgare i USA?
Citera
2026-01-09, 18:23
Medlem
Allmänt talat har Trump rätt i att NATO är en papperstiger utan bastant stöd från USA - men det är till stor del amerikanernas egen förtjänst. Washington har inte tillåtit något annat land inom kjlubben att verkligen hävda sig och bygga upp självständig styrka, både politiskt, diplomatiskt och militärt.

Det är litet grann som i ett politiskt parti där den allsmäktige och åldrande partiledaren är så rädd om sin ställning att han diskret vingklipper alla yngre förmågor som skulle kunna "bli något" och skapa sig en egen stark roll inom partiet, eller regeringen - eftersom han ser dem som ett hot. Göran Persson, ungefär. Trots att det logiskt sett är någon av dessa yngre som behövs för att till slut ta över efter honom själv (liknelsen är förstås inte exakt, men förhoppningsvis fattar ni vad jag menar),.

USA har under lång tid trivts alldeles utmärkt med att Europa har varit relativt svagt inom alliansen, eftersom det har gett USA själva obegränsat spelrum och stort leverage.
Citera
2026-01-10, 10:12
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Är du religös?
Vad har du gör fler för diagnoser?
Jag kan knappast beskyllas för att vara vänster, för övrigt patetiskt att kalla alla för vänster eller höger så fort ens egen världsbild ifrågasätts.

Åter till min fråga, finns den någon gräns där t om du kommer att tycka att Trump gått för långt?
Nu är ju det så, att Trump bajskastandet sänds på SVT och publiceras i tidningarna. Det gör att svaga högermänniskor blir hjärntvättade. Det är de där som inte ens analyserar sig själv. Till slut går de vänsterns väg och säger att de är höger.

Jag är kristen och jag skulle dö för min kung om det behövs.
Citera
2026-01-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nu är ju det så, att Trump bajskastandet sänds på SVT och publiceras i tidningarna. Det gör att svaga högermänniskor blir hjärntvättade. Det är de där som inte ens analyserar sig själv. Till slut går de vänsterns väg och säger att de är höger.

Jag är kristen och jag skulle dö för min kung om det behövs.

Ja, att du är så hjärntvättad att du skulle dö för en jävla kung, det fattar vi nog alla.
Men jag är 100% säker på att Gud om han nu finns gillar mig bättre än dig.
Jag tror du får ta hissen ner när du försvarat din kung klart och lämnar jordelivet.

Och du vägrar konsekvent att svara på min fråga.
Åter till min fråga, finns den någon gräns där t om du kommer att tycka att Trump gått för långt?

Kanske din gräns går när USA avsätter din kung?
Citera
2026-01-10, 10:27
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Ja, att du är så hjärntvättad att du skulle dö för en jävla kung, det fattar vi nog alla.
Men jag är 100% säker på att Gud om han nu finns gillar mig bättre än dig.
Jag tror du får ta hissen ner när du försvarat din kung klart och lämnar jordelivet.

Och du vägrar konsekvent att svara på min fråga.

Kanske din gräns går när USA avsätter din kung?
Han har ju inte trampat över den gränsen ännu i min värld, medan i din bajskastarvärld, så är den gränsen nådd när han drog ett skämt. Du är subjektiv, och det är jag med. Och jag har svårt att se dig som någon hisspojke. Men visst, du verkar ju ganska vek, så det är väl ett jobb för dig.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in