2026-01-10, 08:40
Medlem
löls avatar
Det är bra att de jobbar.
Men att jobba för en så låg inkomst är nästan slaveri tänker jag?

Får de något tillägg?
Citera
2026-01-10, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Lät lite också som så att du tror alla kan ha ett normalt arbete och fungera i vardagen trots psykiska besvär, eller?. Inte mer synd om mig eller någon annan. Alla har sina svårigheter i livet.

Det finns psykiska sjukdomar, såväl som fysiska, som förhindrar arbete. Generaliserad ångest och paniksyndrom är dock inget man behöver vara sjukskriven för hela livet (eller alls; panikångest är ju vidrigt men totalt ofarligt). Jag tror aldrig jag kommer bli fri mina panikattacker, men jag har lärt mig leva med dem.
Citera
2026-01-10, 08:52
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Att jag klipper ditt gräs medan du passar mina barn är inte arbete även om det ser ut så på pappret.
Att du tycker så pekar på att din definition av ordet ”arbete” skiljer sig markant från den gängse.
Citera
2026-01-10, 08:52
Avslutad
Utmärkt. Driv på slashasarna så att dom gör något i gengäld för pengarna som skattebetalarna tvingas ge dom.
Citera
2026-01-10, 09:04
Medlem
Vilka jobb?
Finns väl några hundratusentals fler arbetslösa än lediga jobb.
Bara tänk om Sverige inte tagit in över miljonen Muhammeds senaste decennierna...
Citera
2026-01-10, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Vilka jobb?
Finns väl några hundratusentals fler arbetslösa än lediga jobb.
Bara tänk om Sverige inte tagit in över miljonen Muhammeds senaste decennierna...

Väldigt off topic, men dessa invandrare är inga konkurrenter till de jobb som finns. Förutsatt att du kan svenska och har en utbildning, eller är ambitiös nog att skaffa en.
Citera
2026-01-10, 09:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Det är bra att de jobbar.
Men att jobba för en så låg inkomst är nästan slaveri tänker jag?

Får de något tillägg?

Att kalla det "jobbar" är väldigt missvisande. Det är tyvärr så illa att omkostnaderna kommer att öka för denna elit som skall få "testa på arbetslivet där ute". Det kan eventuellt finnas en möjlighet att få rabatterat pris på busskort, fast annars är det rätt dåligt med "lönen".

Detta är illa, verkligen illa. Det är en quick fix som i slutändan gör att vi får mer bidragstagare. Det blir så när lönearbetarna konkurreras ut. Sedan finns det ingen "pott" med massa tillgängliga lönearbeten där ute. Hade det funnits det så hade arbetslösheten varit ett minne blott.
Citera
2026-01-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Det är ju förfärligt att tvinga ut folk till jobb när de blivit vana att få sitt socialbidrag, så får man bara inte göra.

Har ni redan glömt Rickard i Örebro? Alla människor klarar inte att jobba och hamnar mellan stolarna när de hade behövt samhällets hjälp.
Citera
2026-01-10, 09:17
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
De kan plocka skräp på stan och i vägkanterna eller klippa gräset i stadens parker. Till exempel.
Det är ett alternativ, nu lever inte jag på soc men jag skulle lätt kunna klippa gräs och sopa gator iaf på sommaren. Skulle fan va lyx och va ute hela dagarna i solen

Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tanken är väl att dom ska lära sig
Varför skulle dom helt plötsligt lära sig svenska efter 20 år i Sverige?
Citera
2026-01-10, 09:18
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
OK HBTKuk… intresseklubben noterar
Om de nu är som vem som helst, varför nämner du bara mongo-jobb?
Mongojobb? Receptionist, parkskötsel, säljare, skotta snö. Är det mongojobb?
Citera
2026-01-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Att du tycker så pekar på att din definition av ordet ”arbete” skiljer sig markant från den gängse.

Den gäller för "tjänstesamhället" som borgarna pratar sig harmynta om.
Citera
2026-01-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Väldigt off topic, men dessa invandrare är inga konkurrenter till de jobb som finns. Förutsatt att du kan svenska och har en utbildning, eller är ambitiös nog att skaffa en.

Lager, butik, restaurang, taxi, buss.
Hur många "enkla" jobb har du inte för varje jobb som kräver (då menar jag verkligen kräver) kvalificering och utbildning?
Det är klart som fan att dom konkurrerar, speciellt när företagen får massa sweetheart deals och subventioner från staten och ESG-poäng för att anställa dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in