2026-01-10, 06:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrihet
Klart man skall prestera för pengarna om man inte är sjuk. Hittar man inget ”normalt jobb” kan man få plocka skräp, skotta snö, klippa häckar och gräsmattor, måla staket, hjälpa till i skolor osv…

På så sätt får den arbetslöse in rutiner och bidrar till samhällsnyttan. I gengäld kan kommunen erbjuda en arbetscoach som hjälper en att komma ut på den ”riktiga arbetsmarknaden”.

Du förstår att sådan verksamhet är ute på entreprenad? På fri marknad? Det går inte att sätta en kratta i handen på socialfall. Det drabbar den fria marknaden. Allt är ute på entreprenad. Det enda stat och kommun gör är administration och där ska vi nog inte ha socialfallen. Inte fler i alla fall.
Citera
2026-01-10, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

De bidragsbetalda kommer att knuffa ut vanliga anställda från arbetsmarknaden. Så blir det sista värre än att det första.
Citera
2026-01-10, 06:51
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

Om vi har fler än 5 socfall i ett land som Sverige bör alla skämmas och få stryk. Förstår gemene Svensk hur mycket fusk det är? Kanske, men bryr de sig. Nej då, jobba och betala skatt bara. Tacos på fredag efter kön på systemet haha.
Citera
2026-01-10, 07:08
Medlem
Embas avatar
Vad är skillnaden mot för tidigare? Idag uppbär man försörjningsstöd baserat på motkrav. Alltså olika former av arbetsförberedande insatser.

De som INTE arbetar och "bara ligger hemma och pillar sig i naveln" är kodad som "förhindrad". Vilket innebär pågående missbruk eller är sjukskrivna.

Artikeln nämner ingenting nytt. Vill du hålla dig borta från systemet, så går du bara till doktorn och säger att du har psykisk ohälsa och/eller smärtpåverkan och att du på grund av detta har 100% nedsatt arbetsförmåga.
Citera
2026-01-10, 07:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är jag mycket tveksam till. Klädnormen för en månad räcker till att köpa kläder och skor för hela vintern på röda korset. Det är det du förväntas göra.

Tror du att du har rätt att spara och köpa en flashig vinterjacka för flera tusen när du lever på socbidrag?
Fast du går väl inte på soc och vet således inte hur det fungerar i praktiken?
Citera
2026-01-10, 07:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:

Oavsett reform o nya tag lär inte invandrarnas, A-lagarna eller de riktigt utstöttas situation ändras, har det ju inte gjort på över 50 år oavsett regering.
Citera
2026-01-10, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Alltså soc-bidraget är ganska lågt nuförtiden. Har inte justerats till prisindex på länge. Ingen dröm att leva på det precis, speciellt inte under en längre tid. De som hamnar där har ofta goda "skäl" såsom handikapp, sjukdom etcetera. Naturligtvis är det en stor onämnbar grupp som sticker ut och sinkar för alla andra. Detta var nyliberalernas plan från början. Massimport för att tynga trygghetssystemen till bristningsgränsen.
Men sluta skriv om saker du inte har en aning om. Soc tillhör de bidrag som har justerats upp med inflationen, mellan 8-9 procent ett par år i rad. Dessutom ges medel till tex dagstidning(som många låginkomsttagare avstår) så så dåligt är det verkligen inte.
Citera
2026-01-10, 07:32
Medlem
Merwinnas avatar
Det är bra förutsatt att det också gäller invandrarna - även relativt nyanlända sådana, jag menar när de klarat av sin SFI alternativt straffat ut sig därifrån. (Det finns ju nu äntligen en tidsgräns, införd av vår nuvarande regering. Förr kunde folk slöa och leka på SFI år efter år, utan en tanke på att verkligen lära sig något.) För det brukar alltid bli så med alla höjda krav på arbetslösa, att de i praktiken bara tillämpas på svenskar och en del invandrare som levt här under mycket lång tid. De mer nyanlända gör man alltid undantag för, daltar med - medan infödda svenskar inte förväntas ha några ursäkter för att inte delta.

Vad de kan jobba med är naturligtvis indviduellt beroende på kön, ålder, begåvningsgrad, personlighet... och om möjligt kan man även ta hänsyn till deras egna intressen, bara det inte innebär att de får vägra en tilldelad plats. Det behövs naturligtvis händer på många ställen i en kommun - det är kommunerna som betalar ut socialbidraget, så då är det lämpligt att de får arbeta åt kommunen som motprestation. Renhållning på gator, lekplatser, allmänna platser, offentliga byggnader, park- och trädgårdsarbeten. Allt detta skulle även kunna ske i kommunala eller halvkommunala hyreshusområden.

Vissa personer går säkert att placera i hemtjänst, äldreboenden, daghem, skolor, bibliotek och simhallar - men här får man vara försiktig med vilka man väljer ut. (Tänker här på alla skandaler med pedofiler på dagis och våldtäktsmän i hemtjänsten.) En del enklare kontorsarbeten på de kommunala myndigheterna finns det väl också. Internpost, arkivering, datorregistrering?

...men sedan är det viktigt att det även finns möjlighet att slippa detta om man har goda skäl. Det FINNS tyvärr människor som faller mellan stolarna, fast de inte är så många som det påstås i debatten. Men de finns. Då menar jag t.ex. människor som inte klarar av att umgås med andra människor, fast de inte har någon officiell diagnos, t.ex. p.g.a. många dåliga erfarenheter av mobbning i skolan och på arbetsplatserna, elaka chefer, misslyckade tidigare försök o.s.v.. Följden av en sådan här reform får inte vara att driva redan olyckliga människor till självmord. Kanske kan de få något enklare paketerings- eller målningsarbete att utöva i hemmet? Företaget som beställer detta betalar sedan till kommunkassan.
Citera
2026-01-10, 07:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vården behöver alltid folk. Och skogens bär behöver plockas och inte bara ruttna bort.

Tyvärr kan inte bärskogsägarna ge svtalsenliga löner till bärplockare, det är därför de tar in folk från Asien mm.
Bären skulle dessutom bli alltför dyra.
Citera
2026-01-10, 07:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är neuropsykiatriskt och psykologiskt (AST, GAD, paniksyndrom mm), men det var bökigt att få utredningarna som behövdes och spenderade väldigt mycket tid med att bli bollad mellan olika instanser inom både vård (VC/Psyk/Hab) och soc/AF mfl, och FK hakade upp sig på div ovidkommande saker tex menade att mina "rehabiliteringsmöjligheter" inte var uttömda då jag inte genomgått gastric bypass, trots att min vikt inte är nån av dom grunder som jag sökt för.

Men GAD och paniksyndrom är väl för fan inget skäl till att inte kunna jobba? Jag har haft båda dessa (plus depressioner) i 30 år och har utbildat mig till ingenjör (när jag mådde som sämst psykiskt) och arbetat hela livet. AST tyckte en psykolog jag hade också, men jag höll inte med. Gick med på göra utredning ändå bara så de skulle se att de hade fel. Passed with flying colour's.

Vad gör du hela dagarna?
Senast redigerad av mikeaelmcfadden 2026-01-10 kl. 08:00.
Citera
2026-01-10, 07:57
Medlem
Det finns inte jobb till alla om vi inte minskar arbetstiden.
Citera
2026-01-10, 08:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Personer som resonerar såhär hade blivit nöjda om bidragstagare ställer sig och gräver gropar i marken som dom sen fyller igen 8 timmar om dagen. Det här med att det är viktigt att dom "bidrar till samhället" är skitsnack. Dessa personer vill bara att dom lyfter på sig och utför första bästa slavsyssla, trots att det är meningslöst för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in