2026-01-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det svåra är att de ju inte får ett jobb. I alla fall inte i början. Det blir nog mest praktikplatser. Enkla jobb.

Yep. Låglönejobb. Borgarsmutsen och svenskt näringsliv blir våta av bara tanken. Nu är vi på väg mot skräplandet USA där vanligt folk får ha 2-3 jobb för att överleva och du riskerar att hamna på gatan om du någonsin blir sjuk. Så maskerar dem det med att man riktar in sig på utlänningar
Citera
2026-01-09, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du får spara till en jacka, ja. Men du får inte spara dig ur bidragsberoende.

Man sparar dig inte ur et bidragsberoende. Man skärper till dig och skaffar sig utbildning och jobb. Det går att åstadkomma helt gratis.
Citera
2026-01-09, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Efter över 20år med försörjningsstöd pga FK och olika vårdinstansers strulande och trilskande innan FK slutligen godkände min sjukersättning så har jag viss erfarenhet av hur det fungerar.

Om du fick trilskas med myndigheterna i 20 år för att de skulle gå med på att du var sjuk så är du nog inte särskilt sjuk. Vad tycker du att du har för sjukdom som förhindrar dig från att utföra all form av arbete? Du verkar kunna skriva på en dator, med tanke på att du skrivit 30k inlägg på flashback.

4 inlägg varje dag i de 20 år du varit "sjuk".

Vilket bortkastat liv.
Senast redigerad av mikeaelmcfadden 2026-01-09 kl. 22:05.
Citera
2026-01-09, 22:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Man sparar dig inte ur et bidragsberoende. Man skärper till dig och skaffar sig utbildning och jobb. Det går att åstadkomma helt gratis.

Eller också sparar man pengar och flyttar. Eller skaffar en bil så man kan ta sig till jobb.
Citera
2026-01-09, 22:12
Medlem
BusigaMusens avatar
Nu börjar regeringen göra livet lite för hårt.
Best att rösta på Vänsterpartiet nu så folk får lugn och ro.
Citera
2026-01-09, 22:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Frågan är ju vilken arbetsplats som vill ta i mot dessa människor? 90 % av dom kan ju inte ens Svenska

De kan plocka skräp på stan och i vägkanterna eller klippa gräset i stadens parker. Till exempel.
Citera
2026-01-09, 22:15
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Det är ju förfärligt att tvinga ut folk till jobb när de blivit vana att få sitt socialbidrag, så får man bara inte göra.
Håller med, jävla Moderater 👎
Citera
2026-01-09, 22:22
Medlem
Tvinga. ? Jag är också tvingad att jobba för att överleva o kunna äta o bo. Men jag tvingar mig själv. Sluta ge bidrag så slipper andra tvinga dem. Låt dem tvinga sig själv som alla vi andra
Citera
2026-01-09, 22:23
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

Där jag bor har vi för fasen downisar som jobbar åt parkförvaltningen. Då borde väll även socialfallen kunna göra det.
Citera
2026-01-09, 22:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Om du fick trilskas med myndigheterna I 20 år för att de skulle gå med på att du var sjuk så är du nog inte särskilt sjuk. Vad tycker du att du har för sjukdom som förhindrar dig från att utföra all form av arbete? Du verkar kunna skriva på en dator...

Det är neuropsykiatriskt och psykologiskt (AST, GAD, paniksyndrom mm), men det var bökigt att få utredningarna som behövdes och spenderade väldigt mycket tid med att bli bollad mellan olika instanser inom både vård (VC/Psyk/Hab) och soc/AF mfl, och FK hakade upp sig på div ovidkommande saker tex menade att mina "rehabiliteringsmöjligheter" inte var uttömda då jag inte genomgått gastric bypass, trots att min vikt inte är nån av dom grunder som jag sökt för.

Och en annan gång så gjorde dom samma sak som du just gjorde, ie anser att om jag klarar av att skriva inlägg på ett forum, eller som den flera år gamla anteckningen dom utgick från, "behärskade avancerade datorprogram" (anteckningen var baserat på en kommentar att jag ibland lekte lite i photoshop, vilket den antika kärringen som skrev den tyckte var superavancerat) så måste jag ju kunna jobba med nåt datorrelaterat utan att ta i beaktande att det är en jäkla skillnad på hobby/fritidsanvändande av basfunktioner här och där, och att faktiskt arbeta med det (arbete som ofta dessutom kräver flera års heltidsutbildning).

Det är inte min förmåga att utföra enskilda uppgifter/moment som är problemet, utan min förmåga att klar av att hantera en arbetsmiljö med allt vad det innebär.
Citera
2026-01-09, 22:32
Medlem
När man läser sånt här förstår man hur många det är som inte vill jobba eller utbilda sig, bidrag är det som hägrar.
Citera
2026-01-09, 22:34
Medlem
Alltså soc-bidraget är ganska lågt nuförtiden. Har inte justerats till prisindex på länge. Ingen dröm att leva på det precis, speciellt inte under en längre tid. De som hamnar där har ofta goda "skäl" såsom handikapp, sjukdom etcetera. Naturligtvis är det en stor onämnbar grupp som sticker ut och sinkar för alla andra. Detta var nyliberalernas plan från början. Massimport för att tynga trygghetssystemen till bristningsgränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in