2026-01-09, 23:52
Medlem
Saab Aero var kungarnas kung på vägarna. Hade sjuk acc. och redigt utmärkande design i värdsklass. Men bilarna verkar inte ha överlevt så bra. Man ser dem aldrig längre. Enda Saabarna man ser nuförtin är dom där äckliga amerikanska 9-5rna. Men Saab Aero var top of the line och man tycker dom borde ha överlevt ändå, i alla fall i entusiastkretsar. Men det verkar som dom är helt utrotade.

Eller?
Citera
2026-01-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
Saab Aero var kungarnas kung på vägarna. Hade sjuk acc. och redigt utmärkande design i värdsklass. Men bilarna verkar inte ha överlevt så bra. Man ser dem aldrig längre. Enda Saabarna man ser nuförtin är dom där äckliga amerikanska 9-5rna. Men Saab Aero var top of the line och man tycker dom borde ha överlevt ändå, i alla fall i entusiastkretsar. Men det verkar som dom är helt utrotade.

Eller?

Det är inte så jäkla märkligt, det är inte så jäkla ofta man se bilar i vardagstrafiken från 1998 oavsett märke, eller hur…?
Man ser absolut en och annan 9000 då och då, mest på sommaren.
Citera
2026-01-09, 23:59
Medlem
9000 lanserades väl 84 det är då 42 år sedan den första rullade ut från fabriken. Det är ett halvt människoliv.
Citera
2026-01-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte så jäkla märkligt, det är inte så jäkla ofta man se bilar i vardagstrafiken från 1998 oavsett märke, eller hur…?
Man ser absolut en och annan 9000 då och då, mest på sommaren.
Det var en jäkla fin bil med helt sjuk motor. Man tycker dom skulle ha vårdats bättre av folk som vet något om motorer och vad som är kvalle. Men på något märklit sätt har dom nästa försvunnit. Såg för ett tag sen på blocket att min farsas gamla Aero var till salu. En riktigt fin jävla maskin. Ångrar jag inte köpte den. Så dom finns. Men man ser dom aldrig. Kanske på entusiastträffar. Men det räknas inte, man vill ju se dom i trafik på vägarna. Det är fina maskiner. Mycket guld i den motorn för helvite.
Citera
2026-01-10, 00:01
Medlem
Hade 9000 Aero samma kamkedja som 9000 så vet jag varför dom inte finns kvar, från egen hörsel
Citera
2026-01-10, 00:35
Medlem
franges avatar
Precis som de flesta andra roliga bilar så blev de slutkörda av gasglada ynglingar, tills de inte var värda att laga längre.

Idag ses de som en kultbil, för 15 år sedan var de inte värda ett skit längre. Och då åkte de till skroten.

Jämför med äldre BMWs, en e30 kunde du få för några tusenlappar runt 2010 - idag börjar de absolut risigaste objekten runt 50kkr och fina får du ge 150-250+kkr för. För det finns så extremt få kvar.
Citera
2026-01-10, 00:55
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är nog rosten tyvärr. Här på hisingen ser man ett par 240 som håller ihop även trots att de står ute på vintern nära ramberget.
Citera
2026-01-10, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suzukis
Hade 9000 Aero samma kamkedja som 9000 så vet jag varför dom inte finns kvar, från egen hörsel

Du har ingen koll på saken, det ser jag det…

Saab hade inga uttalade problem med kamkedjan på sina 9000-motorer (B2xx) och faktum är att det i princip var samma motor i grunden i alla versioner men där man ändrat några få saker för att få till ex de olika slagvolymerna etc. Men visst finns det exempel på att kamkedjor behövde bytas eller havererade, men inget direkt graverande. Kamkedjor eller sträckare kan krångla på i princip alla bilar med kamkedja.

Kamkedjorna hade generellt sett bara två leverantörer, en tysk firma (Mahle ?) och japanska Subaki, och den senare var den bästa av de två.

Man hade om jag vill minnas två versioner av hydraulisk kamkedjespännare, den senare med ”låsfunktion” vilket var den bästa.

Byte av kamkedja på en 9000 är mycket enkelt, kan göras utan att skruva isär motorn, annat än att lyfta på ventilkåpan, typ
Citera
2026-01-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har ingen koll på saken, det ser jag det…

Saab hade inga uttalade problem med kamkedjan på sina 9000-motorer (B2xx) och faktum är att det i princip var samma motor i grunden i alla versioner men där man ändrat några få saker för att få till ex de olika slagvolymerna etc. Men visst finns det exempel på att kamkedjor behövde bytas eller havererade, men inget direkt graverande. Kamkedjor eller sträckare kan krångla på i princip alla bilar med kamkedja.

Kamkedjorna hade generellt sett bara två leverantörer, en tysk firma (Mahle ?) och japanska Subaki, och den senare var den bästa av de två.

Man hade om jag vill minnas två versioner av hydraulisk kamkedjespännare, den senare med ”låsfunktion” vilket var den bästa.

Byte av kamkedja på en 9000 är mycket enkelt, kan göras utan att skruva isär motorn, annat än att lyfta på ventilkåpan, typ
Jupp och kamkedjan i B234 höll minst 30.000mil om man skötte oljebyten som man skulle. Dom gamla saab motorerna var i princip odödliga och kanske dom bästa motorerna som någonsin kommit från sverige.
Citera
2026-01-10, 12:05
Medlem
Kinaskis avatar
Tänkt på det med.
Extremt sällan man ser en 9000-modell ute på vägarna.
900 ser man då och då. Den är ju en uppskattat kultbil precis som 240.
Men 9000 har förvunnit.

Har de åkt på skroten eller är de bara för tråkiga?
Citera
2026-01-10, 12:22
Medlem
De faller i sönder. Blir risiga. Kräver mycket underhåll för att vara i skick. Sen rostar de även. Dyra i underhåll. Men visst finns det en del i bra skick men de används väl knappast som vardagsbil, åtminstone inte på vintern. De kräver en meckare för att hållas fina.
Citera
2026-01-10, 12:59
Medlem
Saab byggde riktigt fantastiska bilar på alla sätt och vis, förutom när det kom till rostskydd och livslängd. Motor, elektronik, reparation och diagnostik, allt sådant är riktigt bra, men rosten förstör bilarna. Är kanske inte unikt för SAAB, men 9000 och 9-5 verkar varit extra utsatta. Jämför med V70 tidigt 00-tal som det finns massor av på vägarna, medan 9-5 börjat tunnas ut ordentligt, så inte konstigt att 9000 är så gott som borta.
Senast redigerad av Robadido 2026-01-10 kl. 13:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in