Citat:
Så du hittade inget citat ifrån mig där jag sagt något du påstår men för att rädda situationen säger du att ingen fattar vad jag säger (ingen=du). Är det såhär du gör när du blir kritiserad på statsvetenskapliga fakulteten också?
Nu tar vi det igen:
1. Du hävdar att allt som talar emot att Venezuela skulle vara en demokrati är imperialistisk propaganda från USA och därför existerar det de facto ingen kritik mot Venezuelas demokratiska system. Den logiska slutsatsen då är att Venezuela måste vara världens mest perfekta demokrati då ingen kritik existerar mot den.
2. Du hävdar att allt som händer i världen beror på en dold ekonomisk struktur. Frågan är då huruvida allt det positiva som hänt de senaste 35 åren (som jag listade här: (FB) Venezuelas president Maduro tillfångatagen av USA) också eror på samma ekonomiska strukturer eller om det bara är de onda tingen i världen som denna osynliga struktur beror på.
Tror du att vi andra köper att du är en yrkesverksam statsvetare när du resonerar såhär dualistiskt?
Sluta skapa skuggkonton andeta!
Nu tar vi det igen:
1. Du hävdar att allt som talar emot att Venezuela skulle vara en demokrati är imperialistisk propaganda från USA och därför existerar det de facto ingen kritik mot Venezuelas demokratiska system. Den logiska slutsatsen då är att Venezuela måste vara världens mest perfekta demokrati då ingen kritik existerar mot den.
2. Du hävdar att allt som händer i världen beror på en dold ekonomisk struktur. Frågan är då huruvida allt det positiva som hänt de senaste 35 åren (som jag listade här: (FB) Venezuelas president Maduro tillfångatagen av USA) också eror på samma ekonomiska strukturer eller om det bara är de onda tingen i världen som denna osynliga struktur beror på.
Tror du att vi andra köper att du är en yrkesverksam statsvetare när du resonerar såhär dualistiskt?
Sluta skapa skuggkonton andeta!
Jag har inga skuggkonton. Skuggkonton är inte tillåtna och man blir avstängd för detta. Du får rapportera om du tror det, men sprida sådana lögner kan man bli avstängd av också och du bör var försiktig med detta.
Att du reducerar min epistemologiska kritik av hegemonisk diskurs till att jag försöker "rädda situationen" är ett närmast bedårande försök till härskarteknik, men det biter inte på den akademiska arenan. På fakulteten sysslar vi med analys, inte de logiska kullerbyttor du just presenterade. Du begår här ett klassiskt logiskt felslut: reductio ad absurdum kombinerat med en falsk dikotomi. Att identifiera att den västerländska (och specifikt amerikanska) kritiken mot Venezuela är en produkt av imperialistisk intressesfär och medial hegemoni är inte synonymt med att hävda att Venezuela är en utopi.
Min poäng är att det inte existerar någon "objektiv" kritik från Washington. All kritik därifrån är instrumentaliserad för att legitimera regimskifte (Coups d'état) för att säkra tillgång till råvaror (olja). Att jag underkänner en partisk åklagare (USA) betyder inte att jag anser att den anklagade (Venezuela) är en helgonförklarad entitet. Det betyder att rättegången är riggad. En statsvetare tittar på maktstrukturerna bakom narrativet. Venezuela har interna problem, ja, men dessa kan omöjligen analyseras isolerat från de sanktioner och den ekonomiska krigföring som imperiet bedriver mot dem. Att du inte ser skillnad på extern destabilisering och intern brist bevisar bara min poäng om din analysnivå.
Du kallar det "dold struktur" och "osynlig", som om jag talade om en konspirationsteori. Jag talar om kapitalismen som världssystem (se Wallerstein). Det är inte "dolt", det är öppet redovisat i varje handelsbalans och IMF-rapport. et globala kapitalistiska systemet är dialektiskt. Det skapar både enorm teknologisk utveckling/rikedom (tes) och enorm ojämlikhet/exploatering (antites). De "positiva" saker du listar (som teknologiska framsteg eller viss lyft levnadsstandard) är en effekt av produktivkrafternas utveckling inom systemet. De "negativa" sakerna (imperialistiska krig, statskupper i Latinamerika, klimatkrisen) är effektten av samma systems behov av ständig expansion och ackumulering. Det är inte "onda ting" vs "goda ting". Det är systemets inre logik. Att USA agerar imperialistiskt mot Venezuela är inte för att de är "onda", utan för att imperiets bevarande kräver kontroll över periferins resurser. Det är kall, kalkylerande realpolitik.
Att du kallar min analys för "dualistisk" är projektion av högsta rang. Det är du som vill dela upp världen i "Demokratiska väst" vs "Onda diktatorer". Jag presenterar en systemanalys där aktörer agerar utifrån materiella incitament inom en global struktur. Om du vill sitta vid barnbordet och diskutera "gott och ont" får du göra det. Vi andra diskuterar geopolitik, produktionsförhållanden och hegemoni. Vill du att jag rekommenderar grundlitteratur i internationella relationer så att du hänger med nästa gång, eller ska vi fortsätta låtsas att din magkänsla är statsvetenskap?