2026-01-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Tycker det är en svår fråga. Samtidigt som jag som utgångspunkt tycker man ska få välja själv över sitt eget liv och ser fördelar med att kunna avsluta sitt eget lidande måste man ju beakta risker med att tillåta dödshjälp, som tex att vårdens fokus blir fel, att de får mindre incitament att försöka bota svårt sjuka osv.

Men låt säga att du vill avsluta ditt liv som frisk då ?

Är det ett tabu att inte vilja fortsätta ?

Då kommer vi till en filosofisk fråga om livet är så viktigt att man måste vilja fortsätta vara kvar tills man blir väldigt gammal ?

I allt annat så är det ju okej att sluta när du känner för det men inte med själva livet då ?
2026-01-09, 21:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Hade många "tagit" livet av sig kring 70-75år tror ni för att slippa bli riktigt gamla och sjuka och helt enkelt varit nöjda med tiden på jorden?
Frågan är omöjlig att svara på utan att möjligheten finns eftersom hur samhället agerar kommer påverka individens val i hög omfattning. Skapas det en acceptans för självmord vid ålderdom och krämpor kommer givetvis många fler göra det valet än om det förblir tabubelagt, detta även om det skulle vara lagligt.

Men generellt sett tror jag att det skulle vara ett mindre antal som skulle välja det alternativet. Dels för att vi verkar ha en stark dödsångest när det väl kommer till kritan, dels för att många får långa friska liv, dels för att många verkar behålla sitt goda humör trots försämrad hälsa och dels för att förlusten för familj och vänner skulle vara ett alltför stort steg för många att passera. Dessutom har vi ju det faktum att demens är idag väldigt vanligt bland äldre, vilket skulle göra att deras åsikt inte skulle respekteras.

Men om vi istället tar det korta perspektivet, dvs att förkorta livet med allt från några dagar till några månader, exempelvis vid obotlig cancer, tror jag många skulle vara beredda att ta det steget så länge som det var smärtfritt. Tag bara en tablett, somna in och sedan inte vakna mer.
2026-01-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Frågan är omöjlig att svara på utan att möjligheten finns eftersom hur samhället agerar kommer påverka individens val i hög omfattning. Skapas det en acceptans för självmord vid ålderdom och krämpor kommer givetvis många fler göra det valet än om det förblir tabubelagt, detta även om det skulle vara lagligt.

Men generellt sett tror jag att det skulle vara ett mindre antal som skulle välja det alternativet. Dels för att vi verkar ha en stark dödsångest när det väl kommer till kritan, dels för att många får långa friska liv, dels för att många verkar behålla sitt goda humör trots försämrad hälsa och dels för att förlusten för familj och vänner skulle vara ett alltför stort steg för många att passera. Dessutom har vi ju det faktum att demens är idag väldigt vanligt bland äldre, vilket skulle göra att deras åsikt inte skulle respekteras.

Men om vi istället tar det korta perspektivet, dvs att förkorta livet med allt från några dagar till några månader, exempelvis vid obotlig cancer, tror jag många skulle vara beredda att ta det steget så länge som det var smärtfritt. Tag bara en tablett, somna in och sedan inte vakna mer.

Ja i det korta perspektivet är det ju självklart många som tagit

Jag tror att en del också inte vill hamna i ett läge där man inte kan sköta sin hygien själv, här tänker kanske folk att detta är i det absoluta slutskedet i livet men många stolpar liksom vidare i många år som kolli..

Skulle du tagit en tablett när du inser att du är på väg dit ? Alltså när du närmare dig "Point of no return"
2026-01-09, 21:36
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Men låt säga att du vill avsluta ditt liv som frisk då ?

Är det ett tabu att inte vilja fortsätta ?

Då kommer vi till en filosofisk fråga om livet är så viktigt att man måste vilja fortsätta vara kvar tills man blir väldigt gammal ?

I allt annat så är det ju okej att sluta när du känner för det men inte med själva livet då ?

Om en frisk person vill avsluta sitt liv tror jag nåt är ganska allvarligt fel på psyket och tycker då att man huvudsakligen ska försöka lösa personens psykiska ohälsa. Finns väl en rätt grundläggande överlevnadsinstinkt hos de flesta människor som gör att vi värdesätter livet som det mest grundläggande vi har.
2026-01-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Vill uppmana alla normalstörda att bli medlemmmar i 'rätten till värdig död' som är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som vill få till en lagändring i denna fråga. Kanske inte att alla 75+ planlöst ska kunna få ett piller, men de vill ha en lösning likt Schweiz.

Som det är idag är det inte många partier som vill ta i denna fråga med tång och debatten styrs av diverse religösa eller fundamentalistiska läkare som inte ser problem med att människor lider i livets slutskede - oavsett ålder.

Gå med idag: https://rtvd.se/

Nu tänker jag kasta ut en.....känslig fråga. Läkare och veterinärer har en ganska likartad utbildning. Typ biokemi, anatomi, farmakologi kirurgi etc. Likväl agerar man väldigt olika. Att låta ett djur självdö är djupt oetiskt och kan liknas med djurplågeri.
Jag tror parallellen är uppenbar. Varför ska människor dö i plåga och ovärdighet?
2026-01-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Om en frisk person vill avsluta sitt liv tror jag nåt är ganska allvarligt fel på psyket och tycker då att man huvudsakligen ska försöka lösa personens psykiska ohälsa. Finns väl en rätt grundläggande överlevnadsinstinkt hos de flesta människor som gör att vi värdesätter livet som det mest grundläggande vi har.

Jo överlevnadsgenen är stark så troligen inte många friska vill ta livet av sig ..

Men är det okej oavsett eller då ska man förbjuda för att det måste vara något fel på psyket hos dom ?
2026-01-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu tänker jag kasta ut en.....känslig fråga. Läkare och veterinärer har en ganska likartad utbildning. Typ biokemi, anatomi, farmakologi kirurgi etc. Likväl agerar man väldigt olika. Att låta ett djur självdö är djupt oetiskt och kan liknas med djurplågeri.
Jag tror parallellen är uppenbar. Varför ska människor dö i plåga och ovärdighet?

Kanske kvällens tungaste fråga

Spot on faktiskt
2026-01-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Det finns aktiv dödshjälp i Sverige, det kallas för palliativ vård!

Det gör det förvisso.....men det är en enorm platsbrist på palliativa avdelningar. Det är rena lotteriet om någon ska få en plats där.
2026-01-09, 21:59
Avstängd
Vid 27 brukar man ju va slut som artist.
2026-01-09, 22:02
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Jo överlevnadsgenen är stark så troligen inte många friska vill ta livet av sig ..

Men är det okej oavsett eller då ska man förbjuda för att det måste vara något fel på psyket hos dom ?

Ja, jag tycker inte man ska låta någon ta livet av sig om den inte mår bra och är vid sina sinnens fulla bruk. Psykiskt sjuka ska precis som barn inte få fatta såna beslut eftersom det inte kan förväntas vara väl övervägt.
2026-01-09, 22:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Skulle du tagit en tablett när du inser att du är på väg dit ? Alltså när du närmare dig "Point of no return"
Jag skulle inte ha några moraliska bekymmer med att ta en sådan tablett. Huruvida jag faktiskt skulle välja att göra det kan jag inte svara på idag.

Men vi kan ju som exempel kolla på en morbror till mig som börjar bli gammal och skröplig. Han klarar sig än så länge själv, men hur länge till? Om han kom till mig och förklarade att han känner att han levt klart sitt liv, vill uppleva en sista sommar och sedan somna in, skulle jag med gott samvete kunna stödja honom i hans beslut? Eller skulle jag uppmuntra honom att försöka leva vidare trots att det är uppenbart att livet faktiskt bara går åt ett håll och att han bara kommer bli allt svagare och hans hälsa allt sämre för varje månad som går?
Senast redigerad av hakro807 2026-01-09 kl. 22:32.
2026-01-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag skulle inte ha några moraliska bekymmer med att ta en sådan tablett. Huruvida jag faktiskt skulle välja att göra det kan jag inte svara på idag.

Men vi kan ju som exempel kolla på en morbror till mig som börjar bli gammal och skröplig. Han klarar sig än så länge själv, men hur länge till? Om han kom till mig och förlorade att han känner att han levt klart sitt liv, vill uppleva en sista sommar och sedan somna in, skulle jag med gott samvete kunna stödja honom i hans beslut? Eller skulle jag uppmuntra honom att försöka leva vidare trots att det är uppenbart att livet faktiskt bara går åt ett håll och att han bara kommer bli allt svagare och hans hälsa allt sämre för varje månad som går?

Exakt där har du faktiskt träffat rätt med min tråd !

Många menar att din morbror måste vara psykisk sjuk för att komma fram till ett sådant beslut !

Men jag tänker att det inte är omöjligt att folk hade kommit fram till en övervägning om det bara var en tablett och sen lugnt somnat in

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in