2026-01-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hur mycket sprit krävs det då i regel för att dö?

Man dör inombords redan efter ett par öl och lever sedan hela livet som om man vore en zombie.

Det krävs ganska mycket och beror helt på alkoholhalten. Men det blir en vidrig syn för de som hittar dig död för det är ett sätt att ta livet av sig som inte är så vacker.
2026-01-09, 18:34
Medlem
Vill uppmana alla normalstörda att bli medlemmmar i 'rätten till värdig död' som är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som vill få till en lagändring i denna fråga. Kanske inte att alla 75+ planlöst ska kunna få ett piller, men de vill ha en lösning likt Schweiz.

Som det är idag är det inte många partier som vill ta i denna fråga med tång och debatten styrs av diverse religösa eller fundamentalistiska läkare som inte ser problem med att människor lider i livets slutskede - oavsett ålder.

Gå med idag: https://rtvd.se/
2026-01-09, 18:35
Medlem
SoulOfSophias avatar
Självklart borde det finnas en sådan tablett som du beskriver som tar död på en utan smärta och det ska vara fritt att få ta en sådan när man än vill. Att människor behöver skada sig själva och riskera saker som att hamna i rullstol för resten av livet pga misslyckade självmordsförsök är ett brott mot mänskliga rättigheter i min mening.

När det gäller äldre personer så tror jag faktiskt inte att särskilt många hade valt att ta en sådan tablett för att dö i förtid, om det nu gäller en vanlig gamling och inte handlar om någon som är självmordsbenägen pga psykisk ohälsa. Jag tror att instinkten att vilja leva är mycket starkare än man tror. Folk är också för nyfikna på vad livet kan erbjuda och vad dom kan gå miste om.

Men vad vet jag, detta kan nog gamlingar svara på bättre än jag. Jag har tänkt rätt många gånger på att det är ju något sjukt deprimerande att bli gammal och se hela sin kropp och sitt psyke sakta fallera och bara bli sämre. Men så kanske det inte upplevs när man väl är där.

Men som någon annan skrev så vem fan vill leva sina sista år som tant med att bli torkad i nederdelarna av massa främmande manlig hemtjänstpersonal! En sån grej hade ju fått en att vilja ta livet av sig trots god psykisk och fysisk hälsa. Otroligt kränkande!
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-09 kl. 18:46.
2026-01-09, 18:37
Medlem
Självklart ska man ha rätten att avsluta sitt liv när man vill det för det finns ingen skyldighet att leva vidare bara för att man ska leva för att sedan dö en "naturlig" död efter kanske flera års lidande. Det är den ultimata självbestämmanderätten. Humanast är det om man får göra det under kontrollerade former som att besöka en dödsklinik eller något motsvarande. Då behöver man inte traumatisera en lokförare, hyresvärden eller någon förbipasserare.

Har själv inga planer på att bli särskilt gammal och jag råkar dessutom vara så lyckligt lottad att få i min släkt nått 80-strecket, men jag har planer på att avsluta livet om det så krävs. Ett piller hade varit nice, men det lär ta en tid innan dessa blir mainstream.
Senast redigerad av Nocol333 2026-01-09 kl. 18:42.
2026-01-09, 18:37
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man dör inombords redan efter ett par öl och lever sedan hela livet som om man vore en zombie.

Tror du på någon form av gud eller?

Citat:
Det krävs ganska mycket och beror helt på alkoholhalten. Men det blir en vidrig syn för de som hittar dig död för det är ett sätt att ta livet av sig som inte är så vacker.

Nja, för egen del så blir det nog inte så jävligt för de som hittar mig, är inte direkt fager som levande. Men jag tänkte väl när ni började prata om något självmordspiller att det måste ju även gå att döda sig själv med laglig alkohol man köper på bolaget.
2026-01-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Självklart borde det finnas en sådan tablett som du beskriver som tar död på en utan smärta och det ska vara fritt att få ta en sådan när man än vill. Att människor behöver skada sig själva och riskera saker som att hamna i rullstol för resten av livet pga misslyckade självmordsförsök är ett brott mot mänskliga rättigheter i min mening.

När det gäller äldre personer så tror jag faktiskt inte att särskilt många hade valt att ta en sådan tablett för att dö i förtid, om det nu gäller en vanlig gamling och inte handlar om någon som är självmordsbenägen pga psykisk ohälsa. Jag tror att instinkten att vilja leva är mycket starkare än man tror. Folk är också för nyfikna på vad livet kan erbjuda och vad dom kan gå miste om.

Men vad vet jag, detta kan nog gamlingar svara på bättre än jag. Jag har tänkt rätt många gånger på att det är ju något sjukt deprimerande att bli gammal och se hela sin kropp och sitt psyke sakta fallera och bara bli sämre. Men så kanske det inte upplevs när man väl är där.

Du är inne på något lite filosofiskt i slutet ..

Det är okej att gå hem från en fest när man känner sig nöjd men om man börjar känna att livet spelat ut sin roll när man är gammal är mer tabu eller så handlar det bara om överlevnadsgenen..

När man blir 75+ så finns det ju både bra dagar kvar men också många dåliga

Men hur viktiga är dom bra dagarna eg för att kunna slippa dom dåliga ?

Många av dom bra dagarna är väl mer eller mindre att göra något man gjort redan 1000tals gånger?
2026-01-09, 18:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du är inne på något lite filosofiskt i slutet ..

Det är okej att gå hem från en fest när man känner sig nöjd men om man börjar känna att livet spelat ut sin roll när man är gammal är mer tabu eller så handlar det bara om överlevnadsgenen..

När man blir 75+ så finns det ju både bra dagar kvar men också många dåliga

Men hur viktiga är dom bra dagarna eg för att kunna slippa dom dåliga ?

Många av dom bra dagarna är väl mer eller mindre att göra något man gjort redan 1000tals gånger?

Det är nog svårt för både dig och mig att veta svaren. Såvida du inte är lastgammal själv men det tolkade jag det inte som

Jag hoppas att det jobbiga med att ens kropp och psyke går sönder och fallerar ihop kompenseras ut av att man blivit tryggare i sig själv ju äldre man blivit och på så sätt också mer tillfreds med sig själv och sin tillvaro. Så att det på så sätt i alla fall blir plus i måendet eller åtminstone plus minus noll. Om du fattar hur jag menar.
2026-01-09, 19:05
Medlem
Citat:
Det är nog svårt för både dig och mig att veta svaren. Såvida du inte är lastgammal själv men det tolkade jag det inte som

Jag hoppas att det jobbiga med att ens kropp och psyke går sönder och fallerar ihop kompenseras ut av att man blivit tryggare i sig själv ju äldre man blivit och på så sätt också mer tillfreds med sig själv och sin tillvaro. Så att det på så sätt i alla fall blir plus i måendet eller åtminstone plus minus noll. Om du fattar hur jag menar.

Jo jag bara funderade på hur man verkligen ser på det , ju äldre man blir ju mindre tid vet man ju att man har kvar och speciellt kvalitetstid

Men det TS menar med brytpunkt är väl när man inser att minus börjar slå plus ?
2026-01-09, 19:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo jag bara funderade på hur man verkligen ser på det , ju äldre man blir ju mindre tid vet man ju att man har kvar och speciellt kvalitetstid

Men det TS menar med brytpunkt är väl när man inser att minus börjar slå plus ?

Aha nu är jag med. Hm jag tror nog att instinkten att vilja leva är så primitiv och så stark inom oss att den tar över allt rationellt tänkande om att "det är bättre att jag tar denna tablett nu vid 75 så slipper jag eländet som gamling sen". Så jag är tveksam till om särskilt många 75are hade tagit tabletten.
2026-01-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Några kommer gå in i tråden och berätta om sin farmor som är 86år och kan ff gå och koka kaffe och lösa korsord men är det så viktigt att göra det dom sista åren ?
Ja, det är viktigt för folk som älskar livet. De allra flesta vill leva och inte dö.

Vill man dö så kan man ta sitt eget liv. Det ska inte ske på så vis att staten ska ges ännu mer möjligheter att mörda en. Som i Kanada. Där mördar staten folk som inte vill dö.
2026-01-09, 19:32
Medlem
Citat:
Aha nu är jag med. Hm jag tror nog att instinkten att vilja leva är så primitiv och så stark inom oss att den tar över allt rationellt tänkande om att "det är bättre att jag tar denna tablett nu vid 75 så slipper jag eländet som gamling sen". Så jag är tveksam till om särskilt många 75are hade tagit tabletten.

Det är väl det jag tänkte när jag startade tråden..

Ser några 80+ i min trappan och varje dag så kämpar dom med sin rullator och deras syn och hörsel är mkt dålig

Jag tänkte att undra om dom innerst inne eg hade velat hoppa av livet nu eller ser dom små ljusglimtar med livet även om dom egentligen går minus

Dom har någon utländsk hemhjälp som kastar in någon hemsk mickromat och städar lite hos dom vid 15 tiden..

Dom dagarna dom tar sig genom livet med vetskapen att nästa steg är äldreomsorgen på ett boende

Är det inte bara att förlänga ett liv utan någon direkt poäng ? Men överlevnadsgenen lurar dom att tro eller leva på hoppet ? Men vilket hopp då ?
2026-01-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Ja, det är viktigt för folk som älskar livet. De allra flesta vill leva och inte dö.

Vill man dö så kan man ta sitt eget liv. Det ska inte ske på så vis att staten ska ges ännu mer möjligheter att mörda en. Som i Kanada. Där mördar staten folk som inte vill dö.

Folk som älskar livet gör väl det när dom kan springa , lukta, ha sex eller kunna se osv osv..

Början på demens eller ledsjukdommar eller stroke då handlar det enbart om överlevnadsgenen som kickar in och inte så mkt att dom älskar livet längre

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in