2026-01-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Om det hade funnit aktiv dödshjälp i Sverige och det hade bara varit att ta en tablett och somna in lugnt och skönt !

Hade många "tagit" livet av sig kring 70-75år tror ni för att slippa bli riktigt gamla och sjuka och helt enkelt varit nöjda med tiden på jorden ?

Alltså att även det sista beslutet i livet hade varit deras egna

Hade det varit stora risker med att få ta sitt egna liv smärtfritt ? För självklart kan du ju bara skära upp handlederna och lägga dig i ett varmt bad så är det ju också fixat !

Eller är överlevnadsgenen så stark att du vill gå genom dina sista år oavsett vad

Haha!
Överlevnadsgen, gulligt.
Din fru är död, dina barn har du ingen kontakt med.
Cancern är överallt i din kropp, du börjar bli dement och kan inte göra dina naturliga behov själv längre.
Självklart ska alla få bestämma själva!
2026-01-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Aha nu är jag med. Hm jag tror nog att instinkten att vilja leva är så primitiv och så stark inom oss att den tar över allt rationellt tänkande om att "det är bättre att jag tar denna tablett nu vid 75 så slipper jag eländet som gamling sen". Så jag är tveksam till om särskilt många 75are hade tagit tabletten.

75+ var ju bara ett exempel

Men får du en stroke vid 75års ålder så blir dina sista 7-10åren bara en transportsträcka till döden..

Men jag fattar vad du menar , även om dom bara längtar till en ostmacka till Bingolotto så glömmer dom att resten av veckan är piss...dom vill fortsätta leva
2026-01-09, 19:46
Medlem
Citat:
Folk som älskar livet gör väl det när dom kan springa , lukta, ha sex eller kunna se osv osv..

Början på demens eller ledsjukdommar eller stroke då handlar det enbart om överlevnadsgenen som kickar in och inte så mkt att dom älskar livet längre
Jo, majoriteten vill leva och de flesta när ett hopp om att en kur ska komma.
2026-01-09, 19:47
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Alla som vill dö ska få dö?
Mänsklig rättighet!

Statens och försäkringsbolagens högsta önskedröm.

Att döda alla åldringar och sjuka och slippa betala dyr sjukvård för alla icke produktiva människor.

Varför skall vi ens ha sjukvård och psykvård blir frågan.
2026-01-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Alla som vill dö ska få dö?
Mänsklig rättighet!

Alla som vill dö, kan dö. Det finns mängder av sätt att ta livet av sig utan att lida.
2026-01-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Jo, majoriteten vill leva och de flesta när ett hopp om att en kur ska komma.

Såklart att majoriteten vill leva oavsett hur gamla och sjuka dom är...Vi har en överlevnadsgen som styr detta !

Men frågan var borde dom som vill hoppa av tåget kunna köpa en tablett och få avsluta snyggt och prydligt ?
2026-01-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Statens och försäkringsbolagens högsta önskedröm.

Att döda alla åldringar och sjuka och slippa betala dyr sjukvård för alla icke produktiva människor.

Varför skall vi ens ha sjukvård och psykvård blir frågan.

På vikingatiden så kastade man ner dom i ättestupan

Är inte det Sveriges storhetstid
2026-01-09, 19:55
Medlem
ja speciellt för arbetslösa

2026-01-09, 20:05
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
På vikingatiden så kastade man ner dom i ättestupan

Är inte det Sveriges storhetstid

Sjukvården kom med kristendomen.

Det finns en anledning varför de flesta läkare är emot dödshjälp. Det går emot läkaretiken och kommer på sikt göra dem arbetslösa.
2026-01-09, 20:21
Medlem
Det finns aktiv dödshjälp i Sverige, det kallas för palliativ vård!
2026-01-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Det finns aktiv dödshjälp i Sverige, det kallas för palliativ vård!

Men den vården är inte vald av personen så stor skillnad väl ?
2026-01-09, 20:38
Medlem
glockenreins avatar
Tycker det är en svår fråga. Samtidigt som jag som utgångspunkt tycker man ska få välja själv över sitt eget liv och ser fördelar med att kunna avsluta sitt eget lidande måste man ju beakta risker med att tillåta dödshjälp, som tex att vårdens fokus blir fel, att de får mindre incitament att försöka bota svårt sjuka osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in