2026-01-09, 20:46
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Vi snackar dock nu om ynka en procent hit eller dit. Det är väldigt svårt att mäta och säga något om över huvud taget på ett meningsfullt sätt, i synnerhet när allt är ihopklumpat i en enda kategori. Vem vet kanske Örebropartiet har kannibaliserat på många småpartier? Något som jag tror är rätt troligt faktiskt. Men vi får se på valdagen.

Ja, ÖP är långt större än Afs. Afs är nästan helt utdöda
Citera
2026-01-09, 20:50
Medlem
Citat:
Vi snackar dock nu om ynka en procent hit eller dit. Det är väldigt svårt att mäta och säga något om över huvud taget på ett meningsfullt sätt, i synnerhet när allt är ihopklumpat i en enda kategori. Vem vet kanske Örebropartiet har kannibaliserat på många småpartier? Något som jag tror är rätt troligt faktiskt. Men vi får se på valdagen.

Småpartier verkar inte förstå hur svårt det är att ta sig in i riksdagen. I det kommande valet är det högst troligt att några av de åtta partierna hamnar utanför (mest troligt L, eventuellt C – MP och KD är nog säkra), snarare än att ett nytt parti kommer in.
Citera
2026-01-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja, ÖP är långt större än Afs. Afs är nästan helt utdöda

Och du borde uppsöka någon psykolog gällande din besatthet av AfS, och jag är inte ens helt oseriös.

Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Småpartier verkar inte förstå hur svårt det är att ta sig in i riksdagen. I det kommande valet är det högst troligt att några av de åtta partierna hamnar utanför (mest troligt L, eventuellt C – MP och KD är nog säkra), snarare än att ett nytt parti kommer in.

Det är svårt "by design". Det kallas fyraprocentspärren och svenskars efterblivna "vill inte kasta bort min röst"-attityd. Deras enskilda röster gör ändå ingen skillnad i det stora hela så hur de än gör så "kastar de bort sin röst" då den ändå kommer drunkna bland alla andra röster. Än mer när det ska hållas på och "kompromissas" och kör över kärnfrågor som inte verkar betyda så mycket så länge cash rullas in och ministerposter utlovas, ibland knappt ens det.

Om nu inte L återhämtar sig något, så lär de vara körda ja, men om de åtminstone ligger på drygt 3 procent en bit före valet, så lär de räddas av stödröster... som vanligt. Riksdagspartier har förr legat på runt 2 procent i mätningar, men ändå hunnit återhämta sig och räddats. Folk/väljare verkar ha ett guldfiskminne.

Men som sagt, Örebropartiet är unika bland småpartierna i detta val då de faktiskt kan komma in i riksdagen via Örebro, vilket faktiskt känns väldigt realistiskt.
Senast redigerad av Patch1 2026-01-09 kl. 21:11.
Citera
2026-01-09, 21:13
Medlem
Citat:
Om nu inte L återhämtar sig något, så lär de vara körda ja, men om de åtminstone ligger på drygt 3 procent en bit före valet, så lär de räddas av stödröster... som vanligt.

L skulle få stödröster om de gick med på att samregera med SD, precis som KD. Faktumet att de vill blockera SD från Rosenbad kommer att leda till att de hamnar under spärren.
Citera
2026-01-09, 21:18
Medlem
Citat:
L skulle få stödröster om de gick med på att samregera med SD, precis som KD. Faktumet att de vill blockera SD från Rosenbad kommer att leda till att de hamnar under spärren.

Många moderater och SDare är korkade och kontrar med "men såssarna dåååråh?". Många skiter på sig vid tanken av sossestyre så de kommer givetvis stödrösta på L ändå.
Citera
2026-01-10, 16:52
Medlem
Citat:
Men som sagt, Örebropartiet är unika bland småpartierna i detta val då de faktiskt kan komma in i riksdagen via Örebro, vilket faktiskt känns väldigt realistiskt.

Jag undrar det, jag kollade valresultatet i Örebro senaste valet.
Om man antar att ungefär lika många röstar i årets val, så behöver de ungefär 24000 röster.
Det är rätt mycket.
Citera
2026-01-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Jag undrar det, jag kollade valresultatet i Örebro senaste valet.
Om man antar att ungefär lika många röstar i årets val, så behöver de ungefär 24000 röster.
Det är rätt mycket.

I och med att de inte ställde upp i riksdagsvalet förra valet, så går det ju inte att jämföra med det. Däremot så fick de nästan 8 procent i kommunvalet förra gången, och de behöver 12 procent för att komma in i riksdagen. Det skulle som sagt kräva en 50 procents ökning om vi gör en översättning från kommunvalet 2022 till riksdagsvalet 2026, vilket faktiskt inte är så mycket om vi jämför med SDs framsteg tidigare där fördubblingar mellan val var något normalt. Med tanke på allt som har hänt den här mandatperioden och all uppmärksamhet som ÖP fått så anser jag att detta är realistiskt, vilket åtminstone en opinionsundersökning i Örebro bekräftade där de faktiskt fick hela 15 procent. Hur väl det stämmer överens med verkligheten återstår ju att se.

Det som även gör ÖP unikt jämfört med andra småpartier tidigare, som ND, SvP, MED och AfS, är att ÖP faktiskt har en väldigt bred och stabil bas att stå på och utgå ifrån. Detta tror jag verkligen är viktigt och nyckeln till ytterligare tillväxt. Folk behöver inte vara oroliga för plötsliga nedlägganden eller andra idiotier som vi sett tidigare. ÖP är nu ett stabilt och etablerat lokalt parti och det betyder väldigt mycket tror jag.
Senast redigerad av Patch1 2026-01-10 kl. 19:17.
Citera
2026-01-10, 20:15
Medlem
Citat:
Det skulle som sagt kräva en 50 procents ökning om vi gör en översättning från kommunvalet 2022 till riksdagsvalet 2026, vilket faktiskt inte är så mycket om vi jämför med SDs framsteg tidigare där fördubblingar mellan val var något normalt.

Nu räknar du lite galet, riksdagsvalkretsen är Örebro län inte Örebro kommun,
så de måste tredubbla sitt röstetal från kommunalvalet.
Frågan är också hur intresserade invånarna i närkes landsbygdskommuner är att rösta på ett parti som heter örebropartiet.
Citera
2026-01-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Nu räknar du lite galet, riksdagsvalkretsen är Örebro län inte Örebro kommun,
så de måste tredubbla sitt röstetal från kommunalvalet.
Frågan är också hur intresserade invånarna i närkes landsbygdskommuner är att rösta på ett parti som heter örebropartiet.

Citera mig ordentligt för annars blir jag inte notifierad.

Jag räknade inte galet, utan bara helt fel haha. Jag tänkte på kommun medan jag borde ha tänkt på den större regionen. Ja du har rätt om jag fattat det hela rätt, behövs snarare en tredubbling. Ska man lita på den där enskilda opinionsundersökningen så kom de en bra bit över 12 procent ändå, men det är endast en enda opinionsundersökning och är långt ifrån en garanti att det verkliga stödet är så pass stort som 15 procent. Men känns åtminstone mer troligt än något annat vi sett tidigare, så vi får se. Jag kommer rösta på dem i vilket fall då jag inte har något annat alternativ just nu.
Citera
2026-01-11, 01:01
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

De skulle förlora ännu fler stödröster, och de rösterna skulle gå till C i stället. Det där arma partiet har ju knappt något annat än stödröster vid det här laget, förutom ett antal idealistiska ledarskribenter.
Citera
2026-01-11, 08:28
Medlem
Citat:
100% rätt, håller med.

Jag kan också tillägga att antalet asylsökningar är på den lägsta nivån på 40 år. Källa:
Alla är inte rasistiska idioter. Det är därför vänstern kommer att vinna i september.
Citera
2026-01-11, 08:42
Medlem
Kommer bli intressant i slutet av året, när folk på A-kassa och aktivitetsstöd får sänkta ersättningar. Det kommer att höjas en del kritiska röster. Ingen bryr sig om att Sverige har få asylsökande. Vi har haft lågt mottagande i många år nu. Däremot är det väldigt många som kommer hit via sina anhöriga.

Jag tycker ändå att regeringen gjort det OK under dessa år men SD tål jag inte. De spär på polariseringen i detta land. När Ulf tönten hittade på att 700k utlandsfödda var arbetslösa inför förra valet (rätt siffra var 250k, resten var studenter, sjukskriva, förtidspensionärer mm) så tappade jag respekten för den fjanten.

Sossarna vill bara höja skatterna hela tiden vilket jag inte gillar. Hade gärna sett S + M + KD men det kommer aldrig att ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in