2026-01-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Finns det något som tyder på att folk snart kommer att få mer i plånboken och priserna på mat hålls nere? Vad har jag missat?

Jag kan ha blandat ihop men visst har vi en sänkning av skatten, inflationen har minskat, lägre moms på mat är på väg och tandvårdsbidraget för äldre höjs kraftigt.

Jobbskattevdraget ökar något och även pensionärerna får något sänkt "pensionärskatt". Så här har jag uppfattat det.

Till nackdel blir att rotavdraget minskas men jag vet inte datumet för detta.

Ja jag tror att M därigenom har chans på 21% genom att folket får lättare att leva. Sedan är tuffe Uffe en bra debattör och även Strömmer är bra i debatter när han inte flåsar för mycket.

SD behöver inte göra så mycket, det räcker att Jimmie ser statsmannamässig ut för att 21%---22% skall vara säkrade.
Citera
2026-01-08, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kan ha blandat ihop men visst har vi en sänkning av skatten, inflationen har minskat, lägre moms på mat är på väg och tandvårdsbidraget för äldre höjs kraftigt.

Jobbskattevdraget ökar något och även pensionärerna får något sänkt "pensionärskatt". Så här har jag uppfattat det.

Till nackdel blir att rotavdraget minskas men jag vet inte datumet för detta.

Ja jag tror att M därigenom har chans på 21% genom att folket får lättare att leva. Sedan är tuffe Uffe en bra debattör och även Strömmer är bra i debatter när han inte flåsar för mycket.

SD behöver inte göra så mycket, det räcker att Jimmie ser statsmannamässig ut för att 21%---22% skall vara säkrade.
önsketänkande
Citera
2026-01-08, 07:26
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Finns det något som tyder på att folk snart kommer att få mer i plånboken och priserna på mat hålls nere? Vad har jag missat?
Inkomstskatten har sänkts nu vid årsskiftet. Matmomsen sänks första april.

Utöver det så är inflationen numer också på låg nivå. Så definitivt ökar de flesta vanliga inkomsttagares köpkraft 2026
Citera
2026-01-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Glöm inte de nya regler från 1a April inom bostadspolitik. Extra amorteringen tas bort och man behöver bara 10% kontantinsats för att köpa lägenhet.

Det skärpta amorteringskravet, som infördes 2018 och som innebär att låntagaren måste amortera extra om lånet överskrider 4,5 gånger hushållets årsinkomst, tas bort och bolånetaket höjs från 85 procent till 90 procent.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nya-bolaneregler-fran-den-1-april

Jag har en känsla av att ju närmare valet vi kommer, desto mer kommer siffrorna för SD, M och KD att öka.
Senast redigerad av liapunov13 2026-01-08 kl. 09:14.
Citera
2026-01-08, 09:47
Medlem
Problemet i Sverige är att så många har S som något sorts default parti. Om de har röstat på något annat parti men sen skrivs någon artikel i media eller någon sakfråga ser ytligt fel ut i deras ögon återvänder de alltid till S, den mörke mästaren, för de vet inte vad annars de ska rösta på och ”S byggde faktiskt Sverige”. Ingen annan anledning. Så här har det varit i decennier.

Det är så deprimerande
Citera
2026-01-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Glöm inte de nya regler från 1a April inom bostadspolitik. Extra amorteringen tas bort och man behöver bara 10% kontantinsats för att köpa lägenhet.

Det skärpta amorteringskravet, som infördes 2018 och som innebär att låntagaren måste amortera extra om lånet överskrider 4,5 gånger hushållets årsinkomst, tas bort och bolånetaket höjs från 85 procent till 90 procent.

Jag har en känsla av att ju närmare valet vi kommer, desto mer kommer siffrorna för SD, M och KD att öka.

Instämmer men vinnaren i detta blir M om vi ser till läget idag. SD höjer sig högst en halv procent tyvärr medan M kapar åt sig minst 2%. Men jag äger ingen kristallkrona.
Citera
2026-01-08, 17:38
Medlem
"Övriga" ligger på samma nivå som typ senaste året. 1,7%typ?

De som tror på 1% eller mer för ÖP får nog bita sig själva nånstans.

M ligger också stabilt kring 18% och SD kring 21%. Så mycket för "inom felmarginalen". När alla undersökningar visar samma sak i månader är det att betrakta som trovärdigt.
Citera
2026-01-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Problemet i Sverige är att så många har S som något sorts default parti. Om de har röstat på något annat parti men sen skrivs någon artikel i media eller någon sakfråga ser ytligt fel ut i deras ögon återvänder de alltid till S, den mörke mästaren, för de vet inte vad annars de ska rösta på och ”S byggde faktiskt Sverige”. Ingen annan anledning. Så här har det varit i decennier.

Det är så deprimerande

Där tror jag du har mycket rätt i din förklaringsmodell. Människor som är vuxna, har jobb osv är i allmänhet konservativa generellt då de trivs hyfsat med sitt liv. Det innebär däremot inte att de måste rösta på ett konservativt parti som SD eller KD. Det konservativa uttrycket hos dem innebär framför allt att rösta på det parti som brukar inneha makten och helst det parti man brukar rösta på.
Citera
2026-01-09, 00:32
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Inkomstskatten har sänkts nu vid årsskiftet. Matmomsen sänks första april.

Utöver det så är inflationen numer också på låg nivå. Så definitivt ökar de flesta vanliga inkomsttagares köpkraft 2026

Ja. Den sänkta skatten kommer göra att även dumtjuriga sossekärringar blir lite gladare, mot deras vilja. Så mycket talar för en vändning i opinionen snart. SD brukar dock vara svag på våren men det känns som dom börjar fixa det också
Citera
2026-01-09, 07:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13

Jag tror du har helt rätt, de som kommer nu med sänkt matmoms, sänkt inkomstskatt och lättare att låna slår direkt till folkets fördel och pendeln kommer sakta förflyttas mot M, SD och KD (L hoppas jag vi kan bli av med)

Nu har man även fått ner inflationen till en ok nivå, räntorna ligger ok, bränslepriserna är ok, man straffar brottslingar, skjutningarna har minskat, kronan har stärkts och det ställs högre krav på invandrarna.
En bit på väg men mycket kvar att göra.

Skulle S, MP och V ta över med stöd av C så skulle vi snabbt vara tillbaka i skiten igen då S skulle sälja ut sig helt bara för makten.
Citera
2026-01-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror du har helt rätt, de som kommer nu med sänkt matmoms, sänkt inkomstskatt och lättare att låna slår direkt till folkets fördel och pendeln kommer sakta förflyttas mot M, SD och KD (L hoppas jag vi kan bli av med)

Nu har man även fått ner inflationen till en ok nivå, räntorna ligger ok, bränslepriserna är ok, man straffar brottslingar, skjutningarna har minskat, kronan har stärkts och det ställs högre krav på invandrarna.
En bit på väg men mycket kvar att göra.

100% rätt, håller med.

Jag kan också tillägga att antalet asylsökningar är på den lägsta nivån på 40 år. Källa:

Citat:
Idag 09:18
Antalet asylsökande minskar med 30 procent
Färre söker asyl i Sverige, säger migrationsminister Johan Forssell (M), på en pressträff. Asylsökandet har minskat med 30 procent i fjol jämfört med föregående år, vilket är den lägsta siffran på 40 år.

Under 2025 var antalet asylsökande 6 735, jämfört med 9 645 år 2024.

Det kan jämföras med genomsnittet under 2016-2022, som var drygt 20 000 asylsökande per år, enligt regeringen.

– Samtidigt är återvändandet till hemland det högsta på tio år, säger Forssell.

Under pressträffen presenterade Forssell även reformer som regeringen planerar för 2026. Bland annat en utredning som undersöker möjligheten att återkalla svenska medborgarskap.

– Vi växlar nu upp vårt arbete för att hinna i mål under mandatperioden. (TT/SVT)
Citera
2026-01-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
"Övriga" ligger på samma nivå som typ senaste året. 1,7%typ?

De som tror på 1% eller mer för ÖP får nog bita sig själva nånstans.

M ligger också stabilt kring 18% och SD kring 21%. Så mycket för "inom felmarginalen". När alla undersökningar visar samma sak i månader är det att betrakta som trovärdigt.

Vi snackar dock nu om ynka en procent hit eller dit. Det är väldigt svårt att mäta och säga något om över huvud taget på ett meningsfullt sätt, i synnerhet när allt är ihopklumpat i en enda kategori. Vem vet kanske Örebropartiet har kannibaliserat på många småpartier? Något som jag tror är rätt troligt faktiskt. Men vi får se på valdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in