2026-01-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl polis/åklagare som ska bevisa att du är skyldig först?

Jag är åtalad men jag har inte gjort nåt. Hur kan jag bevisa det?
Citera
2026-01-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Logga in på SEB med ditt bankid, då hamnar du på bedragarens konto och kan kolla vilket nummer som är anslutet till swish. Sen får polisen forska fram vem som äger numret om du inte kan slå upp det själv på tex hitta.

Jag har inget konto på SEB. Sen har jag inte längre något bankid.
Nr har jag sett i förundersökningsprotokoll men det är inte längre kontakt med hitta eller swich.
Citera
2026-01-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cebej
Men du har haft ett konto på SEB tidigare?
Nej,aldrig. Swedbank och sen Nordea.
Citera
2026-01-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Banken ser det och polisen så fort dom frågar seb.

Då ser det att det är ahmed eller nån som står på kontot och inte du.

Jaha okej. Men kan Ahmed el nån skapa ett konto? För jag såg mitt namn på swichen, fast det inte är mitt nr. Kan man välja vilket namn som helst på sitt konto?
Citera
2026-01-09, 20:14
Medlem
Citat:
Det måste ju vara TS som står på kontot, annars hade väl varken banken eller polisen hört av sig. Om det TS säger stämmer är det någon som öppnat ett konto med ett stulet bankid.

Hur kan nån öppna ett konto med ett stulet bankid?
Citera
2026-01-09, 20:22
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervag
Hur kan nån öppna ett konto med ett stulet bankid?

Här kan du bli kund med bankid. https://seb.se/privat/bli-kund?icmp=sebsep_blikundp_link_x_blikund-topright

Men din historia verkar väldigt märklig om du spärrade id som blev borttappat. Mig veterligen kan man inte ha två olika bankid kopplat till samma personnummer, man kan däremot ha samma bankid på flera enheter samtidigt.
Citera
2026-01-09, 20:25
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Nej, alltså jag har ju inte gjort nå fel. Fick bara ett brev från SEB o sen blev jag kallad till förhör. Nu har jag blivit anklagad o det ska bli rättegång.
Ska jag anlita en advokat tycker du?

Att du har gjort nåt mindre bra, det blir inte förhör och rättegång utan att de ha ganska handfasta bevis!
Citera
2026-01-09, 20:28
Medlem
Citat:
Här kan du bli kund med bankid. https://seb.se/privat/bli-kund?icmp=sebsep_blikundp_link_x_blikund-topright

Men din historia verkar väldigt märklig om du spärrade id som blev borttappat. Mig veterligen kan man inte ha två olika bankid kopplat till samma personnummer, man kan däremot ha samma bankid på flera enheter samtidigt.

Kan man ha olika bankid på olika enheter? Men "samma" person? El kan nån kapa min id?
Citera
2026-01-09, 20:29
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Jaha okej. Men kan Ahmed el nån skapa ett konto? För jag såg mitt namn på swichen, fast det inte är mitt nr. Kan man välja vilket namn som helst på sitt konto?

Nej du kan inte välja vilket namn som helst. Däremot kan du ange vilket nummer som helst, när man swishar till nummret dyker namnet på den som har bankkontot upp.
Citera
2026-01-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Att du har gjort nåt mindre bra, det blir inte förhör och rättegång utan att de ha ganska handfasta bevis!
Okej. Men jag har inte gjort nåt. Så nu undrar jag,hur kan jag bevisa det?
Citera
2026-01-09, 20:32
Medlem
Citat:
Nej du kan inte välja vilket namn som helst. Däremot kan du ange vilket nummer som helst, när man swishar till nummret dyker namnet på den som har bankkontot upp.

Jaha. Men om det står Sofie Andersson på swichen. Men jag har inte det numret och jag har inte ett konto eller åtminstone inte skaffat ett konto med den banken. Hur ska jag bevisa att jag faktiskt är oskyldig?
Citera
2026-01-09, 20:35
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du säljer droger och har torskat. Se till att ha en betydligt bättre historia än den du hittade på här när du ska på förhör. Annars får du bara brösta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in