2026-01-09, 15:43
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Det är väl denna typen av matcher man har i bakhuvudet när en del pratar om Arsenal som favorit till att vinna CL. I 2 möten mot Liverpool denna säsongen så blir det 0-1 sammanlagt. 0 gjorda mål och torsk över dubbelmötet. Mot sämsta Liverpool-laget vi sett sedan innan Klopp kom in. Läste att båda lagen hade varsin halvlek så resultatet verkar ju någorlunda rättvist. Tror ändå ibland att vissa stirrar sig blinda endast på kvaliteten på laget men tar inte med vinnarmentalitet eller historia i sammanhanget. Över denna säsongen på 38 matcher så är Arsenal bättre än Liverpool men över 2 matcher mot varandra så drar Liverpool längsta strået.

Samtidigt hade nog Arsenal haft råd att förlora igår t.o.m. City verkar inte intresserade av att vinna PL och tappar poäng mot lag de borde slå, var väl bara några veckor sedan City var uppe i tillfällig ledning (när de spelade före Arsenal). Nu 6p bakom. Ett oerhört svagt titelrace denna säsongen.

Udda säsong helt klart. bournemouth och sunderland såg farliga ut och låg bra till. Aston Villa hade länge problem med att sätta bollen i mål, nu ligger de delad tvåa. City tandlösa i början utav säsongen, gör en bra december och sedan tappar formen igen.
Citera
2026-01-09, 16:42
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Jag hade fel, men klagar inte. Hade tagit 1 poäng innan matchen. Vad gick fel för Arsenal?
Vi borde, skulle ha tagit 3p - eftersom att vi var det bättre laget över +90 min. Dock så var det en trist och usel match av båda lagen, så oavgjort var egentligen ett fair resultat.

Vad som gick fel för Arsenal? Well, i går så fick vi återigen se hur dåligt anfallsspelet till Arteta`s Arsenal är. Tror t.o.m att jag med min minimala tränarutbildbildning / erfarenhet hade gjort ett bättre jobb med anfallet än vad Arteta gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Grattis till PL-titeln

Tyvärr underpresterar samtliga andra klubbar denna säsong.
Vad jag vet, så avgörs inte EPL i januari? Men ja, vi är def favoriter till att ta hem den stora bucklan.

Lustigt hur du / ni tjatar i väg om att "samtliga" klubbar underpresterar denna säsong - När verkligheten är en helt annan.
Citera
2026-01-09, 16:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Riktigt pissigt beteende av Martinelli igår. Först studsar han bollen på Bradley som ligger skadad, sen försöker han putta honom av banan. Förtjänar en avstängning, men lär väl inte få någon.
Vad yrar du om? Martinelli reagerade exakt så som 99 utav 100 hade gjort vid en sådan händelse. Och det var helt uppenbart att det mesta var ett uselt försök på skådespeleri från Bradley`s sida, även om han var "skadad".

Att du anser att Martinelli förtjänar avstängning säger mer om dig och dina fotbollskunskaper än ngt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
3 incidenter som var för sig är ett gult kort - bollkastandet, puttandet och sen tuppfäktandet med Liverpools-spelare (det han får det gula för, och Konate med). Neville tyckte han förtjänade en smäll, svårt att inte hålla med.
Läs regelboken innan du uttalar dig

Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Martinelli får sitt gula för puttandet se när domaren för pipan mot munnen..

För övrigt pinsamt se fans gnälla på sitt lag vecka in vecka ut utan att förstå orsak och verkan.. byt till stickning säger jag..
Martinelli`s gula var fair and square. Men inte fasen om han skulle haft några mer kort än det gula som han fick.

De som gnäller är ju Liverpool-kåren.
Citera
2026-01-09, 17:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Udda säsong helt klart. bournemouth och sunderland såg farliga ut och låg bra till. Aston Villa hade länge problem med att sätta bollen i mål, nu ligger de delad tvåa. City tandlösa i början utav säsongen, gör en bra december och sedan tappar formen igen.

Palace är ytterligare ett lag som inte har haft det så roligt den senaste tiden: 2 poäng har de på de senaste sex matcherna. Samtidigt är det ju fortfarande så jämnt, att ett lag lätt kan klättra igen, bara de får vänt på skutan.
Citera
2026-01-09, 18:13
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Det är väl denna typen av matcher man har i bakhuvudet när en del pratar om Arsenal som favorit till att vinna CL. I 2 möten mot Liverpool denna säsongen så blir det 0-1 sammanlagt. 0 gjorda mål och torsk över dubbelmötet. Mot sämsta Liverpool-laget vi sett sedan innan Klopp kom in. Läste att båda lagen hade varsin halvlek så resultatet verkar ju någorlunda rättvist. Tror ändå ibland att vissa stirrar sig blinda endast på kvaliteten på laget men tar inte med vinnarmentalitet eller historia i sammanhanget. Över denna säsongen på 38 matcher så är Arsenal bättre än Liverpool men över 2 matcher mot varandra så drar Liverpool längsta strået.

Samtidigt hade nog Arsenal haft råd att förlora igår t.o.m. City verkar inte intresserade av att vinna PL och tappar poäng mot lag de borde slå, var väl bara några veckor sedan City var uppe i tillfällig ledning (när de spelade före Arsenal). Nu 6p bakom. Ett oerhört svagt titelrace denna säsongen.

Vad är skillnaden på denna säsong och tidigare säsonger menar du? Enligt mig så är den enda skillnaden att det är tightare mellan plats 4-10 då det endast skiljer 5p.

Förra året ledde Liverpool på 48p, Arsenal har efter igår 49. Tvåan förra säsongen låg på 43, vilket tvåan samt trean också gör denna säsong. Går vi tillbaka ytterligare en säsong så är enda skillnaden mot föregående säsong att 2an hade 3p mer än säsongen innan. 22/23 låg ettan på 53 och tvåan på 48. 21/22 ettan återigen på 53p men tvåan på 3p mindre än säsongen innan. Det handlar om 3-5p +/-.

Det är bara att fortsätta att gå bakåt och det kommer finnas några säsonger då och då där 1an, och ibland 2an redan skapat större avstånd efter 21 omgångar. Speciellt 2019/20 är imponerande då Liverpool var galet bra och hade 61p.
Citera
2026-01-09, 18:19
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Nu såg jag inte situationen igår men det är väl tyvärr en ganska vanligt förekommande grej att spelare gör 2-3 regelbrott i rad men klarar sig med ett gult kort. Känns som varje match har någon situation där en spelare blir avblåst för en dålig tackling (där man ser att domaren redan tänker ge gult kort) sen reagerar spelaren med att klaga/vifta med armarna eller sparka bort bollen. (Ibland båda två) Ändå stannar det oftast på ett gult kort.

Ironiskt nog är väl Martinelli en av få som fått 2 gula i en aktion (var väl någon match förra säsongen vill jag minnas).

Det var nog 4 säsonger sedan men det var också ett antal sekunder(samt meter) mellan situationerna. Martinelli ger en liten knuff med ena armen på en Wolvesspelare som tar ett snabbt inkast, Oliver visar fördel, sedan springer Martinelli ifatt snubben som får inkastet och det slutet med att han lätt drar ner honom.

Har inte sett det hända sedan dess. Men som du säger så gör spelare saker jävligt ofta som skulle kunna ge dubbla gula.

Jag försvarar inte Martinelli då jag tycker det är dåligt beteende av honom, men att det blir en större grej av det här än Walkers äckligt fula dobbning på Dorgu är rätt weird. https://youtube.com/shorts/7WxkwC-JcfQ?si=on9HxLFJGQacTGIl
Senast redigerad av jontepsg 2026-01-09 kl. 18:31.
Citera
2026-01-09, 18:41
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Vad är skillnaden på denna säsong och tidigare säsonger menar du? Enligt mig så är den enda skillnaden att det är tightare mellan plats 4-10 då det endast skiljer 5p.

Förra året ledde Liverpool på 48p, Arsenal har efter igår 49. Tvåan förra säsongen låg på 43, vilket tvåan samt trean också gör denna säsong. Går vi tillbaka ytterligare en säsong så är enda skillnaden mot föregående säsong att 2an hade 3p mer än säsongen innan. 22/23 låg ettan på 53 och tvåan på 48. 21/22 ettan återigen på 53p men tvåan på 3p mindre än säsongen innan. Det handlar om 3-5p +/-.

Det är bara att fortsätta att gå bakåt och det kommer finnas några säsonger då och då där 1an, och ibland 2an redan skapat större avstånd efter 21 omgångar. Speciellt 2019/20 är imponerande då Liverpool var galet bra och hade 61p.
Förra säsongen var väl också ett ganska klent titel race men ska man säga att Liverpool vann utan konkurrens då så får man ju säga detsamma om Arsenal nu. City har inte fått till det och Liverpool har gjort en svag säsong sett till förväntningarna.

Sen förstår du nog också att det mest är en pik. Det är dock intressant hur ena dagen ska Liverpool mosas med ett par bollar (då är det stor skillnad) sen nästa dag är ligan jämn och Liverpool är ett par resultat ifrån bara.

Hade City fått ihop sitt lag och börjat plocka 3 poängare så hade det kunnat bli spänning under våren men känslan är att ni kan vinna ligan även om ni kryssar hälften av matcherna som är kvar. Men om det är ens egna lag vill man ju såklart ha allt försprång man kan få.
Citera
2026-01-09, 19:09
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Förra säsongen var väl också ett ganska klent titel race men ska man säga att Liverpool vann utan konkurrens då så får man ju säga detsamma om Arsenal nu. City har inte fått till det och Liverpool har gjort en svag säsong sett till förväntningarna.

Sen förstår du nog också att det mest är en pik. Det är dock intressant hur ena dagen ska Liverpool mosas med ett par bollar (då är det stor skillnad) sen nästa dag är ligan jämn och Liverpool är ett par resultat ifrån bara.

Hade City fått ihop sitt lag och börjat plocka 3 poängare så hade det kunnat bli spänning under våren men känslan är att ni kan vinna ligan även om ni kryssar hälften av matcherna som är kvar. Men om det är ens egna lag vill man ju såklart ha allt försprång man kan få.

Det var ju helt OK, tills Arsenal tappade sina anfallare och kroknade i ligan, men jag förstår vad du menar. Denna säsong är väl den första på ett tag där det är tre lag som "dragit ifrån" lite, även om jag själv inte tror att Villa kommer hänga på säsongen ut. Obs, det där stämmer ju inte riktigt, förrförra säsongen så var det väl lite snack om City, Arsenal och City där Liverpool såg ut som favoriter men tappade det helt och City vann ganska lugnt och med ett par poäng över Arsenal. Så fel av mig.

Mitt svar var egentligen inte bara mot dig, men läser en hel del som gnäller om hur tråkig säsong/titelrace det är, även att det inte är någon större skillnad mot tidigare säsonger. Jag uppskattar såklart säsongen extra för att Arsenal leder ligan, men jag tycker det är väldigt underhållande att en match som Brentford-Fulham är lika spännande som att United/Liverpool/Chelsea möter varandra. Som någon skrev häromdagen så var Newcastle "illa ute" för en månad sedan och 4 omgångar senare är dom med och slåss om CL.

Vi får se om Rodri kommer igång och gör skillnad för laget, än så länge har han inte gjort något direkt avtryck. Iofs så åkte dom ju på skador på sina mittbackar samtidigt som han kom tillbaks. Min känsla är att City kommer fortsätta svaja säsongen ut och sen nästa år så sitter nya taktiken perfekt..
Senast redigerad av jontepsg 2026-01-09 kl. 19:11.
Citera
2026-01-09, 19:11
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Palace är ytterligare ett lag som inte har haft det så roligt den senaste tiden: 2 poäng har de på de senaste sex matcherna. Samtidigt är det ju fortfarande så jämnt, att ett lag lätt kan klättra igen, bara de får vänt på skutan.

Sant det med. Och nu är Brentford och Newcastle i röven på Liverpool.

West Ham åker ut, deras 10 nästa matcher är inte kul. 3p mot Burnley, kanske.

Spännande i mitten, det gör säsongen lite bättre. Många klubbar med väldigt få poäng mellan sig.
Citera
2026-01-09, 19:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
...
Mitt svar var egentligen inte bara mot dig, men läser en hel del som gnäller om hur tråkig säsong/titelrace det är, även att det inte är någon större skillnad mot tidigare säsonger. Jag uppskattar såklart säsongen extra för att Arsenal leder ligan, men jag tycker det är väldigt underhållande att en match som Brentford-Fulham är lika spännande som att United/Liverpool/Chelsea möter varandra. Som någon skrev häromdagen så var Newcastle "illa ute" för en månad sedan och 4 omgångar senare är dom med och slåss om CL.
...

En del hävdar att det är relativt sett kassa lag i år igen, men jag tolkar det som tvärtom.

PL har en massa pengar att kasta på spelare, organisation och anläggningar.
Citera
2026-01-10, 12:22
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Arsenal and England star Declan Rice banned from driving after speeding twice in a week on the same road

Borde bli poängavdrag för Arsenal och Rice ska ut i från från A-laget resten utav säsongen.

Citera
2026-01-10, 13:17
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Borde bli poängavdrag för Arsenal och Rice ska ut i från från A-laget resten utav säsongen.

Fattar inte vad det är med fotbollsspelare och IQ fiskmås i trafiken. Nu syftar jag inte bara på Rice men det stod ju även om Wesley Fofana i Chelsea nyligen som hade 10 fortkörningar på ett år eller något och var avstängd från att köra i 2 år. Vi har ju haft andra exempel tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in