2026-01-09, 17:26
Medlem
Om det hade funnit aktiv dödshjälp i Sverige och det hade bara varit att ta en tablett och somna in lugnt och skönt !

Hade många "tagit" livet av sig kring 70-75år tror ni för att slippa bli riktigt gamla och sjuka och helt enkelt varit nöjda med tiden på jorden ?

Alltså att även det sista beslutet i livet hade varit deras egna

Hade det varit stora risker med att få ta sitt egna liv smärtfritt ? För självklart kan du ju bara skära upp handlederna och lägga dig i ett varmt bad så är det ju också fixat !

Eller är överlevnadsgenen så stark att du vill gå genom dina sista år oavsett vad
2026-01-09, 17:29
Medlem
runkstrumpas avatar
Alla som vill dö ska få dö?
Mänsklig rättighet!
2026-01-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Alla som vill dö ska få dö?
Mänsklig rättighet!

Jag håller faktiskt med
När äldreboende ser ut som dom gör och barnen knappt orkar hälsa på så vad är det för liv ?

Bli torkad av en somalier som samtidigt skrattar åt dig är så förnedrande , men visst alla hamnar kanske inte på äldreomsorgen men jävligt många gör det förr eller senare..

Några kommer gå in i tråden och berätta om sin farmor som är 86år och kan ff gå och koka kaffe och lösa korsord men är det så viktigt att göra det dom sista åren ?
2026-01-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Om det hade funnit aktiv dödshjälp i Sverige och det hade bara varit att ta en tablett och somna in lugnt och skönt !

Hade många "tagit" livet av sig kring 70-75år tror ni för att slippa bli riktigt gamla och sjuka och helt enkelt varit nöjda med tiden på jorden ?

Hade det varit stora risker med att få ta sitt egna liv smärtfritt ? För självklart kan du ju bara skära upp handlederna och lägga dig i ett varmt bad så är det ju också fixat !

Eller är överlevnadsgenen så stark att du vill gå genom dina sista år oavsett vad
Självmorden hade naturligtvis ökat.

Men det hade aldrig gått att ge till andra än de bevisligen kroniskt sjuka som endast har ett plågsamt lidande framför sig som oundvikligen leder till död eller utplåning (cancer, alzheimers, ALS osv.) Vi kan ju inte ge det till människor med mentala problem eftersom vi inte kan veta säkert vad som pågår i andras inre. Inte heller äldre ser jag som möjligt. Varför ska någon som är 83 får dö smärtsamt men inte den som fyllt 84? Eller ska gränsen gå vid 75? 50? 'Slippery slope' och 'farmor ville visst dö när hon var 70 så att vi kan få arvet'.

Det är ett snårigt problem!
2026-01-09, 17:40
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Jag träffar på en del skröppliga gamlingar.
Jag inbillar mig, att om jag vore i samma situation som vissa av dem skulle jag definitivt svälja ner det där dödspillret med ett stort glas god champagne.
Men.
Många av dessa gubbar och gummor är ofta på gott humör; alla sina kroppsliga krämpor och tillkortakommanden till trots.
Så fan vet.
2026-01-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Självmorden hade naturligtvis ökat.

Men det hade aldrig gått att ge till andra än de bevisligen kroniskt sjuka som endast har ett plågsamt lidande framför sig som oundvikligen leder till död eller utplåning (cancer, alzheimers, ALS osv.) Vi kan ju inte ge det till människor med mentala problem eftersom vi inte kan veta säkert vad som pågår i andras inre. Inte heller äldre ser jag som möjligt. Varför ska någon som är 83 får dö smärtsamt men inte den som fyllt 84? Eller ska gränsen gå vid 75? 50? 'Slippery slope' och 'farmor ville visst dö när hon var 70 så att vi kan få arvet'.

Det är ett snårigt problem!

Jag skulle säga såhär :

Såklart sålänge du är myndighetsförklarad så tar du bedlutet

Om du är så dement eller sjuk så tar godman eller barnen beslutet

Visst kan det bli fel någongång men tar inte anhöriga redan nu beslut om att t.ex stänga av respiratior ?
2026-01-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag träffar på en del skröppliga gamlingar.
Jag inbillar mig, att om jag vore i samma situation som vissa av dem skulle jag definitivt svälja ner det där dödspillret med ett stort glas god champagne.
Men.
Många av dessa gubbar och gummor är ofta på gott humör; alla sina kroppsliga krämpor och tillkortakommanden till trots.
Så fan vet.

Ja men jag tänkte att det är ju frivilligt...

Du kanske inte vill bli torkad i röven av en somalier dina sista 5år på ett ålderdomshem medan dina granne inte har några problem med det...

Några känner sig klara med livet medans andra vill ta en kaffe till och lösa ett korsord till
2026-01-09, 17:48
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
När man blir bättre inskriven hos enheten för ekonomiskt bistånd dvs när a-kassan är slut.
2026-01-09, 17:49
Medlem
Citat:
Jag skulle säga såhär :

Såklart sålänge du är myndighetsförklarad så tar du bedlutet

Om du är så dement eller sjuk så tar godman eller barnen beslutet

Visst kan det bli fel någongång men tar inte anhöriga redan nu beslut om att t.ex stänga av respiratior ?
Ja, på egen hand är det förstås bara att köra på. Men andra människor eller staten kan inte erbjuda ett piller utan att det blir orimliga problem att brottas med.
2026-01-09, 17:49
Medlem
Jag tycker det här är en riktigt svår fråga, men efter mycket om och men så landar jag i att man borde få ha rätt att avsluta sitt liv under kontrollerade former.

Det blir nämligen inte så bra om man tvingas att fortsätta leva fast man vill avsluta det.

Problemet uppstår här främst i att övertyga andra människor att det är rätt avsluta livet och så givetvis att ingen människa vill eller ska ha makten att ta beslut vem som ska leva och vem som ska dö.

Alla läkare som hamnar i en sådan situation kan beskriva hur jobbigt det blir att vara den som avgör om någon ska få leva eller dö. Vilket är beslut som måste tas när resurserna inte räcker till eller när livet pga något blir helt uppenbart för jävligt, svåra smärtor, grönsakstillstånd och liknande.

För hela tiden så finns där skillnader. Hur man ser på livet, är det värt leva livet med svåra smärtor varje dag eller hur ser man på döden, är man rädd eller lugn och så vidare. Även åldern spelar stor roll. Hur pigg blir man på att erbjuda dödshjälp till en 12-åring som ändå ska dö om ett par månader, men fram till dess plågas av fruktansvärda smärtor och som bestämt sig för att döden är en befrielse? Hur ser de anhöriga på saken, de som sedan ska leva med att någon avslutade sitt liv?

Sådär kan det hålla på, därför är inte frågan lätt.

Men jag landar i att man ska få prata med sjukvårdspersonal och sedan få sitt piller. Men återigen, här får vi ofta problemet att personen ifråga är inte talför längre. Men uppenbart i svåra smärtor och gör tecken, please kill me!
2026-01-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, på egen hand är det förstås bara att köra på. Men andra människor eller staten kan inte erbjuda ett piller utan att det blir orimliga problem att brottas med.

Skulle du säga att Schweiz lyckats hyffsat ?
2026-01-09, 17:52
Medlem
EnCartes avatar
Jag menar att så länge man själv är kompetent att ta livet av sig, ska inte andra behöva döda en. Varför ska man ha dödshjälp? Den behövs inte då. Jag menar att om man inte själv kan ta livet av sig, utan vill att andra ska göra det åt en, känns det som man lämnar över det valet till andra.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in