2026-01-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, det är många här i tråden som inte vet ett piss om hur granskning av polisarbete fungerar i USA, vilken relation FBI har till delstatspolis och rättsvårdande myndigheter ute i landet, hur det går till att utreda brott i samband med ett polisingripande osv, men som gärna tar munnen full och poserar som experter. Det är övertydligt att folk som David1982, Snurre Sprätt, Hjorten m fl har sett Kristi Noems grovt tendentiösa beskrivning av hur det gick till och bestämt sig för att precis så är det och ingen jävel ska komma och ifrågasätta det.

Man hittar det ena grova sakfelet efter det andra när dessa matadorer står och utlåter sig. Att FBI normalt skulle kunna "paxa" ett nyss timat brott och säga: det här utreder vi själva, så lokal polis och lokala åklagare får inte ens röra det" (Noem: "the Minnesota police and prosecutors have no jurisdiction") stämmer naturligtvis inte, och det kan man snabbt googla sig fram till. Men det är ju tydligt att Noem och Vita huset gärna vill stänga ute lokala domare och åklagare från hela fallet, och hävda FBI:s primat, eftersom FBI leds av en av deras egna killar, nämligen Kash Patel.

Precis. Allt som rör detta fallet är så övertydligt det kan bli men det finns inget i världen som skulle kunna göra att dessa sektmongon bildade sig en annan uppfattning än Trumpadministrationens. De är vår tids Stalinister.

Nu när FBI har tagit över fallet så skulle jag bli förvånad om det ledde till nåt. Spelar ingen roll hur många och tydliga klipp som finns på händelsen.
Citera
2026-01-09, 17:08
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag kan inte förstå hur ni som försvarar denna skjutning INTE kan se att hon försöker svänga undan med fullt rattutslag för att komma förbi ICE-agenten/polismannen? Kolla på hjulen! Hur sedan den som skjuter uppfattar situationen är en helt annan sak - han kanske kände sig hotad efter att ha blivit skadad flera gånger i närtid, bland annat i en annan trafikrelaterad händelse som han varit med om. Men, borde då inte denne skjutglade cowboy förstå att man inte ställer sig framför en bil? Det är de facto denna klant som först skapar situationen och sedan avslutar den med de dödande skotten.

Jag gillar Trump för hans USA-First, men det finns andra saker som inte är så smickrande och det är försvarandet av denna skjutning. ICE deporteringar har jag inget emot, bara för att få detta sagt. Vance är dock en än större nolla - vad går denne på för droger?!

Det är för att du är korkad. Du har sett en film taget snett bakifrån sidan på bilen där du ser framhjulens position. När skotten faller står ICE-agenten framför bilen och ser inte framhjulen, och bilens motor varvar högt. Är du så korkad att du inte fattar att det är en potentiellt dödlig situation för honom? Ska han skicka ett brev och vänta på svar om vad kärringen hade för avsikt med det hela?
Citera
2026-01-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Är det där ett svar på min fråga?
Nej, jag har inga bra förslag. Det var en fråga.
Citera
2026-01-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad har det med saken att göra?
Att hon hade gasen i botten. Att hon accelererade. Att den framrusande kraften i bilen, om han träffats, hade dödat honom.
Citera
2026-01-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
När hon gasade var däcken rakt fram men slirade på isen vilket med största sannolikhet räddade hans liv. Hon fick inte fäste direkt.
Äsch, han hade ju kunnat klistra fast sig i vägen. Då hade hon säkert stannat.
Citera
Medlem
Citat:
Det säger att arbetsgivaren inte anser att brutit mot reglerna, som du hävdade. Loser.
Vad har jag hävdat?

Menar du att de policys som jag refererar till inte existerar?

Menar du att din erfarenhet från arbetslivet är att alla chefer och kollegor alltid är kompetenta och gör sitt jobb?

Är du efterbliven?
Citera
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Du menar att ICE-agenter, i plural, alla beväpnade med kameror, bestämde sig för att skjuta genom vindrutan precis där föraren befinner sig, för att "visa vart skåpet ska stå", eller att någon slant med fingret (men träffade mitt i prick), eller var en blodtörstig rasist och ansåg det värt att utföra detta dåd medan det hela filmas?

... Eller kan det vara så att det var som vittnena säger, att en bil accelererade och tog tydlig riktning mot ICE-agenterna, och en agent öppnade eld och träffade, och föraren dog?

Du verkar tro att ICE är en dålig eller ond organisation. Anser du att svensk polis är dumma när dom fångar skurkar? Är du måhända lika korkad (& värdelös) som din pappa?
Du är så jävla hjärndöd så det är synd om dig, hur kan du vara så hjärndöd? Bilen stod i princip still och en agent ryckte i dörren och då började bilen köra mot höger och framför bilen stod en Ice agent. Man ser klart och tydligt att hon försökte köra iväg och hon svängde ifrån Ice agenten. Dom har inte ens någon rätt att rycka i folks dörrar utan att någon begått ett brott. Du är en rädd liten jävla fjant som fjäskar för amerikanska polisen och du är rädd för negrer. Väx upp din lilla töntjävel.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Hon körde inte mot honom. Hon backade och sen gjorde hon en skarp högersväng.
Ja exakt här är det stora felet hon gjorde, först backa lite sedan framåt, agenter framför o bakom.
Agenterna var mycket nära bilen, självklart körde hon avsiktligt ihop att dom skulle flytta på sig. en agent tog i dörrhandtaget, så nära var dom.
Citera
2026-01-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Har du några bra förslag? Hur ska man kunna ta fast miljontals brottslingar från Biden-åren enligt dig?

Sant. Det löser sig säkert om de bara skjuter några fler obeväpnade kvinnor.
Citera
Medlem
Citat:
När hon gasade var däcken rakt fram men slirade på isen vilket med största sannolikhet räddade hans liv. Hon fick inte fäste direkt.
"Räddade hans liv"
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man skjuter i princip aldrig, och behöver inte skjuta, mot någon som helt klart är obeväpnad.

Där är vi inte överens.

Citat:
Undrar varför du undvek det ordet.

Vilket ord?

Citat:
Att en polis blivit ihjälkörd kan ha helt andra omständigheter. I detta fall kunde ICE med ett enda steg sätta sig i säkerhet och det gjorde han också. Därefter sköt han två onödiga skott som han kommer att dömas för. Det första skottet vet jag inte, det skulle kunna gå som försvar.

Omständigheterna är ointressanta. Vad som kan hända en människokropp som hamnar framför en rullande SUV är det centrala.

Om du tror att den här ICE-agenten blir dömd, så är du nog ganska naiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tror du verkligen att han kollade mot däcken? Kunde han ens se dem från sin vinkel? Oavsett vad så visar videon tydligt att däcken stod rakt fram när hon började köra mot honom. Sedan handlar det inte om hennes intention utan hur hennes intention kunde upplevas. Om jag springer mot dig med en yxa är det ju inte speciellt förvånade om du med våld försöker stoppa mig, detta trots att min intention bara var att få lite motion och då kan man ju på vägen hugga ner ett träd som stod dumt till.

Däcken? han ser väl vad hon gör med ratten? ska hon köra över han behöver hon inte ratta över huvudtaget eller snarare åt andra hållet.

Han följer inte protocol han ska inte ens befinna sig framför bilen och han skjuter dessutom med civila bakom bilen så det är väl bara tur att fler inte bli skadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in