2026-01-09, 15:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Ja.. att Oisin går ut så snabbt och skriver en krönika om detta är konstigt.
Hade väl varit bättre att avvakta till på måndag för att ha mer kött på benen angående provsvar och vilken misstankegrad som gäller. Förhoppningsvis sitter Oisin på mer information om hennes beteende samt hur ”olyckan” gick till som kan försvara uthängningen men troligen gick han väl enbart på brottsrubriceringen som kommit ut och antagit att det gällde alkohol.

Men det knepiga är väl kanske lagstiftningen då det inte finns ett gränsvärde för rattfylleribrott av normalgraden och grovt när det gäller narkotikapåverkan.
För att du ska bli dömd för grovt narkotikabrott så krävs det enligt lag följande,

Så att polisen på plats ryckte körkortet relativt snabbt betyder att hon antingen framförde fordonet riktigt jävla illa eller att hon var så uppenbart påtänd att polisen bedömer att hon var en fara för allmänheten.
Hon kanske köpt en 5:a Kokain på Fredagen och kört ett knull&ladd race Fredag - Söndag och somnat på väg hem under bakruset och kört i diket.

Men om nu blodprovet visar på positivt för Kokain så kommer hon ju att dömas till rattfylleri, sen om det nu blir grovt är ju faktiskt en bedömningsfråga som förlitar sig av konstapeln på plats, så du är ju inte fel i att man i princip ”kollar på en person” men då för att avgöra hur grovt brottet blir.

Polisens kroppskameror kan nog ge visst klarhet i hur hon pratade, rörde sig, uppfattade frågor etc. Dvs att det behöver inte vara bara polisernas vittnesmål som kan användas som bevis.

När hon förhörts och förhoppningsvis får se filmen, kanske hon ändrar åsikter om vad som hände på platsen och på polisstationen.
Citera
2026-01-09, 15:43
Medlem
Hon känner inte till någon påse eller beslag utan hon blånekar.
Åklagaren är av en annan uppfattning när det gäller påsen och säger även att det inte skett någon viltolycka.
Nåväl när provsvaren kommer vet man väl kanske lite mer.
Citera
2026-01-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Frågan är väl snarare vad som tyder på att hon var berusad av alkohol och dessutom hade "över 1 promille i blodet" trots att inget utandningsprov kunnat genomföras och blodproverna inte är klara.

När det inte finns någonting alls som bekräftar alkoholens inblandning så kan man inte gå ut och skriva att hon är "misstänkt för grovt rattfylleri och tros ha över 1 promille i blodet". Inte om man är seriös.

Sen tvivlar jag inte egentligen på att hon hade alkohol i blodet. Det kan hon mycket väl ha haft, och hon kan ha löjlat sig med att låtsas inte kunna blåsa i apparaten. Men det är spekulationer som jag som privatperson kan hålla på med. Inte Oisin på Aftonbladet.

Jag vet inte, men jag antar att Oisin har källor för det påståendet. Mest troligt är den källan polisen, som ju måste ha skrivit en rapport om detta, eller möjligen gett en intervju. Och då kan man skriva detta.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OK, så då finns det inget som heter rattfylla (alkohol) och DROG-rattfylla som det hette för inte så länge sen!?

OK, då får jag väl pudla då om jag har fel.

Rattfylleri enligt lagen inkluderar drograttfylla.

Sen säger man ju rattfylla och drograttfylla till mans.
Citera
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Polisens kroppskameror kan nog ge visst klarhet i hur hon pratade, rörde sig, uppfattade frågor etc. Dvs att det behöver inte vara bara polisernas vittnesmål som kan användas som bevis.

När hon förhörts och förhoppningsvis får se filmen, kanske hon ändrar åsikter om vad som hände på platsen och på polisstationen.
Hoppas, spännande om hon blir dömd för Grovt Rattfylleribrott så hon hamnar i en ytterligare mer exklusiv skara.

Citat:
Endast 0,4 procent av rattfylleristerna lagfördes för grovt rattfylleri under påverkan av narkotika (drograttfylleri) under perioden.
– När man ser siffrorna blir det väldigt tydligt att det är mycket sällsynt att dömas för grovt drograttfylleribrott, konstaterar Åsa Forsman.”
https://www.mhf.se/fa-personer-lagfors-for-grovt-drograttfylleri-visar-forskningsrapport/#
Citera
2026-01-09, 15:45
Medlem
Nu har fler nyhetssiter gått ut med uppgifter.

https://omni.se/aklagaren-snabbtester-tyder-pa-att-nyberg-var-narkotikapaverkad/a/0pKnlg

Om ett test har visat att hon har narkotika i kroppen när hon blev stoppad i sin bil kommer hon ALDRIG att komma undan. Det finns en flemarginal, men detta plus att hon hade knark på sig gör att hon garanterat kommer bli dömd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Jag är på.
Jag blir inte själv testad på mitt jobb men har länge varit jävligt irriterad på att vanliga svenssons ska behöva ta drogtester när dessa jävla folkvalda sitter i plenissalen och slipper undan.
Har någon det som argument att inte rösta alls så köper jag det.

Skulle eventuellt kunna tänka mig att röja min identitet för att starta en namninsamling här och nu, när detta är i hetluften med chans till bra momentum.
Citera
Avstängd
Donaldstrumpets avatar
Med den flumblicken hon har på bilderna i t.ex expressen.se så har hon väl tryckt i sig en del benzo också.
Gött när nerverna är på utsidan
Citera
2026-01-09, 15:46
Medlem
Hon kan ju omöjligt "glömt" att polisen hittade en påse på henne. Samt det att hon få följa med till stationen. Men ja undanflykter de luxe.

Sen även hur skadeglad jag är så kan jag tycka att detta borde lyfta frågan om att folk som åker dit ska få vård och hjälp mot sitt missbruk och inte staff eftersom det är vetenskapligt bevisat att staff inte hjälper mot missbruk. Precis som det är om man är alkoholist så blir man erbjuden hjälp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Visst, men då hade den här händelsen inte diskuterats här. I varje fall inte än. Det här är ju Aftonbladets nyhet och scoop. När så är fallet så blir det ju extraviktigt att de får allt rätt!

Sure, men "tyvärr" är det inte bara aftonbladet som rapporterar det.

https://omni.se/aklagaren-snabbtester-tyder-pa-att-nyberg-var-narkotikapaverkad/a/0pKnlg
Citera
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jimmy har inte ens nämnt detta, väldigt svagt.
Det bruna partiet visar sig från sin rätta sida igen.

Vad ska han säga då? Om hon nekar till att det ens funnits en påse pulver, inga förhör har hållits och inga tester finns klara så finns det ingenting att kommentera innan allt är klart så att säga. Hon har inte ens delgivits någon misstanke än.

Hade hon varit en normal svennebanan hade det här varit klappat och klart för länge sen. Nu är hon polis och i riksdagen så hon behandlas uppenbarligen på annat sätt av rättsväsendet än du och jag skulle göra.
Citera
2026-01-09, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BraxenLaxen
Hoppas hon får fängelse

Det är vad hon önskar andra i samma situation iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in