2026-01-09, 15:25
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Lite kul att väjde för en råtta har blivit till en sanning här.

Ja nu kommer ju den uppgiften från polisen så det är förmodligen ganska nära sanningen.
Citera
2026-01-09, 15:27
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Shut up fucking rodents! Låter som något en helt nykter och opåverkad person väjer för. Det kanske var en islamistisk gangster råtta med bombbälte hon fick syn på.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det är fan helt otroligt att hon ljuger t o m om det.

Undrar hur man kan tro på allt det andra hon påstått.
Till Aftonbladet säger nu åklagare Anders Jakobsson att det inte rörde sig om en viltolycka:

– Vad jag har förstått så ska hon ha väjt för något mindre djur, en råtta eller något. Det var inget rådjur, älg eller något annat.
https://www.dn.se/sverige/aklagaren-snabbtest-gav-utslag-for-narkotikapaverkan/
Citera
2026-01-09, 15:29
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Åklagaren säger att det är grovt rattfylleri. Han säger rockar att snabbtester påvisade narkotika i hennes kropp.

Sen verkar det vara grovt rattfylleri i form av droger man misstänker. Inte alkohol som Oisin antog. Det är väl enda misstaget han gjorde. Spelar roll. Hon verkar ha kört påverkad och väjt för en råtta.

Oisin gjorde mer än bara antog det rörde sig om alkohol. Han klämde även ur sig en promillehalt (han om nån är väl iofs expert på promillehalter men ändå).

Ja, Katja har säkerligen kört sin bil narkotikapåverkad. För det ska hon straffas. Men Aftonbladet kan gott få sig en känga också. Man skriver inte så där bara en kort stund efter första misstankarna släpptes om man är seriös. Så ur rent mediaperspektiv tycker jag det spelar rätt stor roll, även om det spelar mindre roll för Katja.
Citera
2026-01-09, 15:30
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Hon kan ju alltid skylla på ett beroendeproblem....
Eller varför inte på en man? En make/PV/frånvarande farsa/störig manlig toxisk kollega (naturligtvis oidentifierbar) borde kunna hålla hennes girlbossaura intakt.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
Jävligt onödigt & klantigt undrar också hur mkt Pravda får betala SD för att slippa bli stämda för förtal i fylle/kokain härvan man hittat på Såsse propaganda som gick så fel.

AF har skrivit att hon är misstänkt för grovt rattfylleri. Vilket hon är. Dessutom ringa narkotikabrott. Det har åklagaren sagt.

Misstaget är att en reporter trodde det var alkohol och inte narkotika. Narkotika anses av många vara värre. Är ju förbjudet och det gynnar skjutargängen. Så nej, det kommer inte att leda till nåt åtal för förtal. Hon är lika fullt misstänkt för grovt rattfylleri. Det har inte förändrats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Oisin gjorde mer än bara antog det rörde sig om alkohol. Han klämde även ur sig en promillehalt (han om nån är väl iofs expert på promillehalter men ändå).

Ja, Katja har säkerligen kört sin bil narkotikapåverkad. För det ska hon straffas. Men Aftonbladet kan gott få sig en känga också. Man skriver inte så där bara en kort stund efter första misstankarna släpptes om man är seriös. Så ur rent mediaperspektiv tycker jag det spelar rätt stor roll, även om det spelar mindre roll för Katja.

Varför skulle man inte skriva så? Och vad tyder på att Katja inte var berusad?
Citera
2026-01-09, 15:31
Medlem
Otippat? I stort sett alla politiker är sociopater. Det här tappade crackheadets bortförklaring?

”Vart med om en viltolycka, vet inte vad de pratar om”. Hur jävla efterbliven/nonchalant kan man vara? Tror ni inte vi vet att ni alla i bästa fall är semi-kriminella och många av er fullfjädrade brottslingar med auktoritet. Klockan tickar, snart kommer folket för sitt.
Citera
2026-01-09, 15:32
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ja, han försvarar det säkert med att ha skrivit "tros", men det är riktigt fult och förmodligen ingen som sagt så ens utan något han önsketänkt eller medvetet ljugit ihop. Vem är det annars som "tror" detta undrar man och som kan läsa av promillehalt bara genom att kolla på en person? För enligt åklagare har inget utandningsprov gått att genomföra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gk7Vbk/oisin-cantwell-katja-nyberg-maste-avga

Ja.. att Oisin går ut så snabbt och skriver en krönika om detta är konstigt.
Hade väl varit bättre att avvakta till på måndag för att ha mer kött på benen angående provsvar och vilken misstankegrad som gäller. Förhoppningsvis sitter Oisin på mer information om hennes beteende samt hur ”olyckan” gick till som kan försvara uthängningen men troligen gick han väl enbart på brottsrubriceringen som kommit ut och antagit att det gällde alkohol.

Men det knepiga är väl kanske lagstiftningen då det inte finns ett gränsvärde för rattfylleribrott av normalgraden och grovt när det gäller narkotikapåverkan.
För att du ska bli dömd för grovt narkotikabrott så krävs det enligt lag följande,

Citat:
”Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om

föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Lag (1999:217).

Så att polisen på plats ryckte körkortet relativt snabbt betyder att hon antingen framförde fordonet riktigt jävla illa eller att hon var så uppenbart påtänd att polisen bedömer att hon var en fara för allmänheten.
Hon kanske köpt en 5:a Kokain på Fredagen och kört ett knull&ladd race Fredag - Söndag och somnat på väg hem under bakruset och kört i diket.

Men om nu blodprovet visar på positivt för Kokain så kommer hon ju att dömas till rattfylleri, sen om det nu blir grovt är ju faktiskt en bedömningsfråga som förlitar sig av konstapeln på plats, så du är ju inte fel i att man i princip ”kollar på en person” men då för att avgöra hur grovt brottet blir.
Citera
2026-01-09, 15:32
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Jag är på.
Jag blir inte själv testad på mitt jobb men har länge varit jävligt irriterad på att vanliga svenssons ska behöva ta drogtester när dessa jävla folkvalda sitter i plenissalen och slipper undan.
Har någon det som argument att inte rösta alls så köper jag det.
Fast det kommer aldrig att hända för...

Alla medborgare är jämlika men vissa är mer jämlika än andra.

Skulle alla i riksdagen helt plötsligt få stanna kvar och lämna piss/blodprov så skulle lättkränkthet och snyft om "missriktat politikerförakt" fylla våra sociala medier.
Citera
2026-01-09, 15:34
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
AB har gått ut med att hon MISSTÄNKS för rattfylla vilken är en 100% korrekt uppgift.

OK, så då finns det inget som heter rattfylla (alkohol) och DROG-rattfylla som det hette för inte så länge sen!?

OK, då får jag väl pudla då om jag har fel.
Citera
2026-01-09, 15:34
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Diverse stora byggföretag, industrier etc har oannonserade alkohol/drogtesterm gör man de inte så får man nog gå hem rätt så snarast. Det borde väl kanske folkomröstas om man ska ha det i riksdagen också. Då det är vi som röstat fram de till riksdagen och därför ska folket sätta villkoren för deras jobb, precis som min arbetsgivare sätter villkoren för mig.

Drogtester som görs helt random utan brottsmisstanke är integritetskränkande och har extremt dålig träffsäkerhet. De kostar dessutom massa pengar.

Drogtester ska endast utföras när en person misstänks för ett brott där drogtestet har relevans t.ex. vid rattfylla.
Citera
2026-01-09, 15:35
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja nu kommer ju den uppgiften från polisen så det är förmodligen ganska nära sanningen.
En råtta eller något. Sånt man slänger ur sig. Ett mindre djur räcker att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in